Hoe 'start' ik mijn spartamet

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

ankemet

Hoe 'start' ik mijn spartamet

Bericht door ankemet »

jaja, door aan het touwtje te trekken haha
maar dat bedoel ik niet.

Ik lees hier mensen die na 1x trekken al wegrijden maar dat lukt me nooit
ik zet eerst de choke open, geef een paar keer gas, en dan trek ik, en nog een keer, en nog een keer,
doet ie niks dus zet ik de choke uit en op gewoon gas geven en trek nog een keer en nog een keer, ga een stuk fietsen, trek nog eens

affijn, hoe ik ook trek, heel snel, of langzaam, paar keer achter elkaar...
het moment dat ie aanslaat lijkt meestal een toevalstreffer.
Als ik dan eenmaal een stuk gereden heb is opnieuw starten geen probleem meer

Vandaag op stap geweest en de heenweg niet kunnen starten, mocht dus fietsen!
uiteindelijk halverwege de terugweg lukte het starten wel en loopt ie daarna als een zonnetje.

Zou de bougie niet meer goed vonken, of verzuip ik hem?
of komt er juist te weinig benzine vrij?
vandaag niet geshoked en alleen gas maar dat werkte dus ook niet.

grmpfffff

Wat doe ik fout en...
... hoe doen jullie dat??
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Ik start m,n saxonette luxus ook op een eigen manier het is een kwestie van ontdekken denk ik. Ik geef zegmaar een tikkie gas als ik trek en laat hem onmiddelijk los na de poging. Meestal duurt dit een x of 3. Dus ik trek en 1/4de gas doe ik. En dan na een x of 3 is ie gestart dan loop ik met me metje naar de poort toe en zet hem in rijstand dan rij ik weg soms wilt ie dan nog wat choke dan doe ik gewoon klik klak choke en is het goed en brengt ie me. Met warm starten is het simpel 1 trekje aan het touw zonder gas (ik doe het uit vergetelheid wel is met gas en dan wilt ie pas na 3x :P ) Dan heb ik nog een ''echte spartamet'' een oudje dus in de schuur staan (voor de verkoop) die ik meestal start zonder gas en die doet het soms al in 1x! met warm starten moet je die wel met een tikkie gas helpen. Maarja deze 2 lopen verschillend het oudje loopt anders lijkt wel of die teveel benzine krijgt in de koude fase (je kent het wel) pruttelen bij het begin van het optrekken dan pas zoemen als je een bocht door gaat ook ff pruttelen. en als ie warm is dan zoemt ie de hele tijd. M,n saxonette luxus doet dit nooit ook niet in de koude fase die zoemt gwn altijd!. Ach ik stop met typen anders word het wel erg lang.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen met dit verhaal.
En je je metje nu beter ken starten. Onthoud gas geven in choke terwijl je trekt niet volgas een heel klein beetje en meteen het gas los als je het touw ook loslaat of als ie aanslaat valt ie uit dan weer starten met beetje gas en ff spelen met het gas totdat ie lekker loopt.

Mischien werkt dit ook wel voor jouw je weet maar nooit.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Wilm

Bericht door Wilm »

Ik lees hier mensen die na 1x trekken al wegrijden maar dat lukt me nooit
ik zet eerst de choke open, geef een paar keer gas, en dan trek ik, en nog een keer, en nog een keer,
doet ie niks dus zet ik de choke uit en op gewoon gas geven en trek nog een keer en nog een keer, ga een stuk fietsen, trek nog eens.

Ik denk dat die dan inderdaad iets verzopen is, maar dat kun je ruiken. Probeer daarna eens benzinekraan dicht en bij aanslaan van de motor meteen weer open en gas geven zonder te choken. :wink:
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

Iedere spartamet heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing, ik zet hem op choke en trek een paar keer, dan loopt hij meestal, dan is het een beetje spelen met het gas(hij staat op de middenstandaard) en is hij redelijk snel warm aan het worden, ik rij weg en speel een beetje met choke en vol gas zodat de choke eraf kan en ik gewoon kan rijden.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
Robert

Bericht door Robert »

Nou dan willen jullie niet weten hoe ik hem start als die lang heeft stilgestaan heeft,v/d week weer gestart na een week of 6niet gelopen te hebben dan kan ik trekken aan dat ding maar lopen ho maar,ik haal dan de benziene dop van de tank af en blaas dan even flink in de tank dan choke erop volgas en na een keer of drie trekken loopt die dan en heb ik de rest van de dag die heerlijke benziene meur in mijn mond maar lopen doet hij dan, de keren daarna een keer of drie trekken meestal /eet
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

ooh die van mij staat de hele winter stil, zolang je loodvervanger van whyns(of hoe hete dat merk ook alweer) gebruikt is het niet zo'n probleem, de eerste keer duurt het iets langer met starten maar als hij een keer goed warm is geweest dan is het probleem over..

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
nou mijn manier de starten , ik geef een paar keer choke van 0 tot open(3of5 keer). dat bedoeld de membran in de
carb pompt een beetje benzine in de carb ook een luchtbelletje is niet meer in de slang, 2keer trekken en de motor start....
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
spartaans

Bericht door spartaans »

Die ervaring heb ik ook Fehntjer,eigenlijk ontdekt toen ik naar het benzinefilter keek terwijl ik het hendeltje verzette en daarin toen veel beweging zag.
Robert

Bericht door Robert »

spartaans schreef:Die ervaring heb ik ook Fehntjer,eigenlijk ontdekt toen ik naar het benzinefilter keek terwijl ik het hendeltje verzette en daarin toen veel beweging zag.
Ik zal het ook eens proberen,eigenlijk nooit geprobeerd ben ik gelijk van die smaak af :lol:
erik

Bericht door erik »

3mm gaatje in luchtfilterkapje boren en smoreges effe een spuitje start piloot dan is het een keer trekken als heeft die 30 jaar stil gestaan 8)
Plaats reactie