E-Start ,spontaan starten van de startmotor.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Wrackhoudt

E-Start ,spontaan starten van de startmotor.

Bericht door Wrackhoudt »

Even voorstellen, nozemtijd meer dan 50 jaar achter mij, digitaal pas twee jaar onderweg ,dus nog steeds een beetje digibeet.
In het bezit van twee metjes ,waaronder al bijna 24 jaar een Herenmet !
Veel ervaring met het onderhoud van het motortje , inclusief de twee modellen carburateurs.
Alleen elektrisch/elektronisch houd de wereld op voor mij, bij meer dan drie draadjes (Fase, Nul, Aarde)
Nu heb ik een probleem met het E-metje van mijn echtgenote ,de startmotor begint spontaan te starten zonder de startknop in te drukken.
De startknop al gedemonteerd maar de startmotor blijft doorstarten. Afzetten lukt alleen door de stekker bij het startmotortje los te trekken / ontkoppelen of de sleutel bij het zwarte elektronika kastje onder de bagegedrager in de stand UIT, te draaien.Storing zit dus vermoedelijk in de elektronica.
Echtgenote wil de E-start wel graag blijven gebruiken ,weet iemand de juiste oplossing?
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
Welcome in die Forum......
kun jij de "Startbox" open en nakijken of het relais vast zit of een kortsluiting
aan de printplaat is. de groen draad mag geen contact naa het chassis hebben.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

Inderdaad ik vermoed dat het startrelais blijft plakken.

mvg
Mark
en welkom op het forum
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
bazzz

Bericht door bazzz »

ik heb ook eventjes een e-start motortje gehad waar ik inderdaad ook het relais van heb moeten vervangen. Een relais is eigenlijk een puur mechanisch contact dus onderhevig aan slijtage. Voor een euro heb je een nieuwe. Eventjes met de soldeerbout erbij en je bent klaar :lol:
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Gewoon kortsluiting als een auto in de fik staat start ie ook zomaar.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Wrackhoudt

Is het mogelijk om de elektronika uit te schakelen?
Zelf dacht ik een verbinding te maken vanaf de accu naar de startknop ,vandaar naar de startmotor en dan weer naar de accu.
Bijladen is dan wel uitgeschakeld ,maar dat kan via stopcontact en lader thuis wel gebeuren.
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
nee uitschakeelen gaat niet . dit startknopje heft geen vermogen voor het startmotor . dat relais moet zijn om een korte verbinding accu-->startmotor te hebben.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

klopt, de startmotor trekt nogal wat stroom en dat kan de schakelaar niet hebben, vandaar dat de schakelaar het relais bedient en het relais weer de draad van de startmotor (dat is overigens ook in iedere auto of motor zo).

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
Wrackhoudt

Andere draadboom met elektronica-kast gemonteerd,zie het niet zitten om aan printplaten te solderen, mijn kennis houdt op bij het solderen van waterleidingen,tegenwoordig met gebruik van knelkoppelingen,maar het probleem schijnt opgelost te zijn .Met dank voor jullie adviezen.
Plaats reactie