Revisie 199 blokje
Re: Revisie 199 blokje
Dank voor de goede tips Spartapappa. Heb de keerringen vervangen, maar de (meeste) lagers laten zitten. Het blokje heeft maar 2000 km gelopen en ze zagen er naar mijn mening nog goed uit. De lagers in de naafbus heb ik wel vervangen. Ik maak niet enorm veel kilometers dus zou het niet erg vonden als ik hem na over een aantal jaar weer uit elkaar moet halen.
Het blokje loopt inmiddels weer, maar mis nog wel wat vermogen. Heb al wat zitten lezen op dit forum en denk dat het of de uitlaat, vlotternaald of dat het membraan waar de carburateur aan het blokje zit lucht doorlaat. Heb al wel vloeibare pakking of de pakking gesmeerd zoals aangegeven stond, maar toch rijdt hij (onbegrensd) maar 23 km. Hij rijdt ook beter bij half gas. Er zit een nieuwe vlotternaald in de carburateur dus ga die eerst maar eens iets lager zetten. Heb de uitlaat al iets uitgeschraapt, maar kon hier goed doorheen blazen met stofmasker op. De membraanplaat zou het ook kunnen zijn want die lijkt niet helemaal recht meer… wel vreemd want dit blokje heeft ooit wel 27-30 km gelopen en de carburateur is schoon, bougie ziet er goed uit en ontsteking staat op 0,4mm.
Het blokje loopt inmiddels weer, maar mis nog wel wat vermogen. Heb al wat zitten lezen op dit forum en denk dat het of de uitlaat, vlotternaald of dat het membraan waar de carburateur aan het blokje zit lucht doorlaat. Heb al wel vloeibare pakking of de pakking gesmeerd zoals aangegeven stond, maar toch rijdt hij (onbegrensd) maar 23 km. Hij rijdt ook beter bij half gas. Er zit een nieuwe vlotternaald in de carburateur dus ga die eerst maar eens iets lager zetten. Heb de uitlaat al iets uitgeschraapt, maar kon hier goed doorheen blazen met stofmasker op. De membraanplaat zou het ook kunnen zijn want die lijkt niet helemaal recht meer… wel vreemd want dit blokje heeft ooit wel 27-30 km gelopen en de carburateur is schoon, bougie ziet er goed uit en ontsteking staat op 0,4mm.
Re: Revisie 199 blokje
Nog een paar dingetjes. Ook blaas en zuigtest gedaan. Als ik hard zuig komt er heel ietsjes lucht doorheen, maar echt bijna niets. Daarnaast heb ik de carburateur schoongemaakt en in azijn laten liggen (wilde het pijpje niet trekken). Voorheen sloot de vlotternaald niet goed (hij verzoop), dus heb er een nieuwe naald in gezet. Vraag me nu af of hij net niet een halve mm te hoog staat. Toch vermoed ik eerder de valse lucht. Zal ik dan maar het membraanlipje vervangen?
Re: Revisie 199 blokje
Korte update. De vlotternaald stond op 12.3 en heb hem nu op 11.8 gezet and hij loopt beter (25km bij warme moter). Ik ga nu een beetje spelen met de luchttoevoer om te kijken of ik hem nog iets beter af kan stellen.
Re: Revisie 199 blokje
De kogelagers op de krukas en het grote naaldlager op de naafhuls gaan zelden kapot. Die gaan alleen kapot als ze geen smering krijgen.
De grote en kleine kogelring/ naaldlagers zijn ook vaak her te gebruiken zolang de de naafhuls niet kapot gelopen is
De enigste 2 lagers die je ALTIJD moet vervangen zijn het top naaldlager op het uiteinde van het wormwiel/kleine tandwiel en het naaldlager op de koppelingsklok
Omdat het maar een 30cc motortje is hebben kleine dingen zoals de uitlaat / inlaatmembraan en luchtfilterhuis veel invloed op de prestatie.Het blokje loopt inmiddels weer, maar mis nog wel wat vermogen. Heb al wat zitten lezen op dit forum en denk dat het of de uitlaat, vlotternaald of dat het membraan waar de carburateur aan het blokje zit lucht doorlaat. Heb al wel vloeibare pakking of de pakking gesmeerd zoals aangegeven stond, maar toch rijdt hij (onbegrensd) maar 23 km. Hij rijdt ook beter bij half gas. Er zit een nieuwe vlotternaald in de carburateur dus ga die eerst maar eens iets lager zetten. Heb de uitlaat al iets uitgeschraapt, maar kon hier goed doorheen blazen met stofmasker op. De membraanplaat zou het ook kunnen zijn want die lijkt niet helemaal recht meer… wel vreemd want dit blokje heeft ooit wel 27-30 km gelopen en de carburateur is schoon, bougie ziet er goed uit en ontsteking staat op 0,4mm.
De uitlaat goed ontkolen, een carbonlipje ipv staal en een gaatje van 8mm boren aan de CDI kant in de ronde cirkel waar het luchtfilter in valt ,in de BINNENkant filterhuiskap bij open CDI kan een hoop doen
Re: Revisie 199 blokje
Ik ga ermee aan de slag, bedankt Vrotkees!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Revisie 199 blokje
Het is inderdaad zo wat Vrotkees zegt, een iets verstopte uitlaat,of een membraan lip die niet goed afsluit kunnen de verschillen al zijn.
Maar ook het motortje zelf…..sommige blokjes zijn nu eenmaal iets sneller dan de rest.
Ik heb ooit een 499 gereviseerd voor iemand.
Hier was niks aan getuned, alleen een onbegrensde cdi en een extra lucht gaatje in de buitendeksel.
Deze liep gps 32 !
Meestal lopen ze met deze setup 28 tot en met 30 gps
Ik heb ze ook gehad die 26/27 gps gingen en niks harder !
Dus tja,…het ene blokje is het andere niet
Maar ook het motortje zelf…..sommige blokjes zijn nu eenmaal iets sneller dan de rest.
Ik heb ooit een 499 gereviseerd voor iemand.
Hier was niks aan getuned, alleen een onbegrensde cdi en een extra lucht gaatje in de buitendeksel.
Deze liep gps 32 !
Meestal lopen ze met deze setup 28 tot en met 30 gps
Ik heb ze ook gehad die 26/27 gps gingen en niks harder !
Dus tja,…het ene blokje is het andere niet
Re: Revisie 199 blokje
De reden voor de revisie was toch verlies van vermogen?
Reed vroeger 27-30 km/h.
Dat is zo te lezen nog niet verbeterd.
Halfgas beter als volgas, dat betekent óf valse lucht, óf benzinegebrek.
Aan de keerringen zal het niet liggen, die heb je immers vernieuwd.
Valse lucht kan hij ook trekken langs de twee 'korte' bevestigingsschroeven van de carburateur, daarom wat vloeibare pakking aan de schroefdraad daarvan doen.
Maar ik zou ook de sproeier nog eens bekijken.
Het kleinste vuiltje/lakafzetting zorgt al voor een te arm mengsel, en die vuiltjes kunnen hardnekkig zijn.
Doorprikken met een nylon draad (afwasborstel), inspuiten met bv remreiniger en doorblazen, liefst met perslucht.
Reed vroeger 27-30 km/h.
Dat is zo te lezen nog niet verbeterd.
Halfgas beter als volgas, dat betekent óf valse lucht, óf benzinegebrek.
Aan de keerringen zal het niet liggen, die heb je immers vernieuwd.
Valse lucht kan hij ook trekken langs de twee 'korte' bevestigingsschroeven van de carburateur, daarom wat vloeibare pakking aan de schroefdraad daarvan doen.
Maar ik zou ook de sproeier nog eens bekijken.
Het kleinste vuiltje/lakafzetting zorgt al voor een te arm mengsel, en die vuiltjes kunnen hardnekkig zijn.
Doorprikken met een nylon draad (afwasborstel), inspuiten met bv remreiniger en doorblazen, liefst met perslucht.
Re: Revisie 199 blokje
Dank heren. Heb inmiddels de uitlaat ontkoold en die blaast nu lekker door. Ook een andere sproeier in gedaan en ander membraanlipje die ik nog had liggen. Vanmiddag een half uurtje wezen rijden en het noteerde loopt erg mooi, maar nog steeds maar 23-25 Max. De halfgas klachten zijn wel weg. Ook nog even gespeeld met wat afplakken van de gaatjes aan de binnenkant van de luchtfilter (die ik er voorheen al in gemaakt had), maar dit mocht ook niet baten.
Ik ga binnenkort maar even naar de lokale brommerboer om te kijken of hij wat carbon heeft liggen om een lipje te maken. Zag het ook op AliExpress staan, dus als de brommerboer niks heeft ga ik dat proberen. Als ik het mebraanlipje vervang salmiak ook gelijk de sproeier nog een keer schoonmaken.
Net nog even de korte schroeven van de carburateur eruitgedraaid en wat vloeibare pakking opgesmeerd. Hopelijk helpt het; morgen nog maar even een stukje rijden!
Ik ga binnenkort maar even naar de lokale brommerboer om te kijken of hij wat carbon heeft liggen om een lipje te maken. Zag het ook op AliExpress staan, dus als de brommerboer niks heeft ga ik dat proberen. Als ik het mebraanlipje vervang salmiak ook gelijk de sproeier nog een keer schoonmaken.
Net nog even de korte schroeven van de carburateur eruitgedraaid en wat vloeibare pakking opgesmeerd. Hopelijk helpt het; morgen nog maar even een stukje rijden!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Revisie 199 blokje
Ik gebruik zelf carbon membraan plaat van Polini.
De blauwe variant 0,33 mm, nu leg ik de originele ijzeren membraan tong er op, en teken met een scherpe kraspen de boel over.
Dan knip ik hem netjes uit, en de randen schuur ik met een fijne korrel 220 of hoger na
Het gaatje in de nieuwe carbon tong boor ik met een graveerstift (bolletje) met daar onder een stukje hout.
Al mijn metjes zijn voorzien van zo,n polini blauw carbon membraan tong.
Ze doen het erg goed, ik heb al vele kilometers gereden en eigenlijk nooit problemen gehad o.i.d
Keerzijde is wel dat ze ooit vervangen moeten worden.
Maar volgens mij is dan je blokje ook weer aan een opfris beurt toe

De blauwe variant 0,33 mm, nu leg ik de originele ijzeren membraan tong er op, en teken met een scherpe kraspen de boel over.
Dan knip ik hem netjes uit, en de randen schuur ik met een fijne korrel 220 of hoger na
Het gaatje in de nieuwe carbon tong boor ik met een graveerstift (bolletje) met daar onder een stukje hout.
Al mijn metjes zijn voorzien van zo,n polini blauw carbon membraan tong.
Ze doen het erg goed, ik heb al vele kilometers gereden en eigenlijk nooit problemen gehad o.i.d
Keerzijde is wel dat ze ooit vervangen moeten worden.
Maar volgens mij is dan je blokje ook weer aan een opfris beurt toe
Re: Revisie 199 blokje
Had het inderdaad gezien gezien in een oud draadje, maar bedankt voor de uitleg. Ik ga het ook even proberen zodra ik wat Carbon kan krijgen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast