Revisie 399 motor
Re: Revisie 399 motor
Had nog even de slang van de uitlaat naar deco afgedopt. Compressie is belachelijk goed. Moest moeite doen om de kruk een slag rond te krijgen.
Wat er nu opeens weer is bij gekomen. Bij elke slag van de zuiger hoor je een piep komen uit de carburateur. Vast weer die rot lip.
Maar dan nog iets gekkers. zet ik hem wederom op de zijstandaard blijft ie gewoon stationair lopen. Hou ik de fiets recht, dan slaat ie uiteindelijk af. Hij heeft wel 5 minuten stationair staan draaien.... Maar ik dacht dat ik dit probleem voorbij was. Ik heb de carburateur test van Spartarie gedaan. Nergens geen fouten kunnen ontdekken.
Raar. Als de fiets schuin staat, dat betekend dat de sproeier meer benzine krijgt. Maar het gekke is, en dat is ook naast de carburateur test de reden waarom ik dit genegeerd heb, is dat als ik de vlotterbak losschroef, hij tot bovenaan in de benzine zit. De vlotter staat precies op 12mm. De laatste rit die ik reed, toen was de bougie trouwens wit. Teveel lucht.. Dus te weinig benzine.
Dat zijn wel bepaalde signalen...
Als we de uitlaat al kunnen afstrepen... Moet ik dus weer terug naar de carburateur. Het uitwisselen van vlotternaalden heeft dus geen zin gehad. In theorie zou ik de naald iets 'korter' (vlotter afstellen) moeten maken om meer benzine in de vlotterbak te kunnen krijgen. Ben ik zo warm? of ben ik weer aan het afdwalen...
Het is iedere keer dat ik denk dat het iets is, maar vervolgens is het het niet. Ik zal de fiets eens een paar keer proberen te starten terwijl hij zo op de standaard staat. Haalt dat wat uit dan ga ik het niveau in de vlotterbak verhogen. Vind dat wel een beetje raar aangezien de afstelling van de fabriek al 12mm is. Zou dit een gemiddelde zijn? Dat het in de praktijk bij iedere fiets anders zou kunnen zijn?
Edit: Nog even wezen rommelen. Hij starte op de zijstandard met ��n licht rukje. Daarna ben ik even wat drinken in gaan schenken onder het mom van; kijken of hij nog loopt als ik zo terug kom. En toen ik terug was, was hij afgeslagen. Toen weer starten.. ja hoor ��n ruk. Na een tijdje op de zijstandaard lopen begon hij het moeilijk te krijgen. Zette ik de fiets dan rechtop, ging hij weer verder met stationair lopen, maar uiteindelijk hoger in de toeren en dan wilde die gaan afslaan. Dus weer schuin houden. Weer blijven lopen. Na een tijdje weer moeilijk, recht houden. weer blijven lopen en na een minuutje hoge toeren en dan af willen slaan dus weer schuin en ja hoor zakken in de toeren en rustig verder draaien.
Op de zijstandaard zal die dus uiteindelijk verzuipen, maar als je hem rechtop houdt zal hij uiteindelijk stoppen door gebrek aan mengsel. (hoge toeren.) Er gaat dus bij de vlotter iets niet helemaal goed. Wel raar om dan te bedenken dat hij glansrijk voor de test was geslaagd..
- De benzine komt mooi uit de messing zitting boven de vlotternaald gelopen.
- de vlotter dicht af op standaard niveau (12mm)
Mijn conclusie:
Het mengsel waarbij de vlotter zou moeten afsluiten (als de fiets recht op staat,) is dus eigenlijk constant te laag voor het metje. Dat kan ook verklaren waarom hij na flink warm rijden opeens in elkaar zakt en stopt. Er is dan teveel lucht en te weinig mengsel. Je zou bijna denken dat hij dan een warmloper heeft. (witte bougie)
Als de fiets op de zijstandaard staat, is het mengsel (tijdelijk) voldoende, maar zorgt er uiteindelijk wel voor dat hij afslaat/verzuipt. Nu is het Spartamet blokje natuurlijk heel klein en de uitlaat nogal overkill door de rare manier waarop deze in elkaar zit. Zoals Vrotkees altijd zegt, het blokje is eigenlijk niet geschikt om lang stationair te lopen.
Dan denk ik nog steeds dat ik met het niveau van de vlotternaald moet gaan spelen, ondanks dat ik dat raar vind n.a.v. de afstelling af fabriek.
Wat er nu opeens weer is bij gekomen. Bij elke slag van de zuiger hoor je een piep komen uit de carburateur. Vast weer die rot lip.
Maar dan nog iets gekkers. zet ik hem wederom op de zijstandaard blijft ie gewoon stationair lopen. Hou ik de fiets recht, dan slaat ie uiteindelijk af. Hij heeft wel 5 minuten stationair staan draaien.... Maar ik dacht dat ik dit probleem voorbij was. Ik heb de carburateur test van Spartarie gedaan. Nergens geen fouten kunnen ontdekken.
Raar. Als de fiets schuin staat, dat betekend dat de sproeier meer benzine krijgt. Maar het gekke is, en dat is ook naast de carburateur test de reden waarom ik dit genegeerd heb, is dat als ik de vlotterbak losschroef, hij tot bovenaan in de benzine zit. De vlotter staat precies op 12mm. De laatste rit die ik reed, toen was de bougie trouwens wit. Teveel lucht.. Dus te weinig benzine.
Dat zijn wel bepaalde signalen...
Als we de uitlaat al kunnen afstrepen... Moet ik dus weer terug naar de carburateur. Het uitwisselen van vlotternaalden heeft dus geen zin gehad. In theorie zou ik de naald iets 'korter' (vlotter afstellen) moeten maken om meer benzine in de vlotterbak te kunnen krijgen. Ben ik zo warm? of ben ik weer aan het afdwalen...
Het is iedere keer dat ik denk dat het iets is, maar vervolgens is het het niet. Ik zal de fiets eens een paar keer proberen te starten terwijl hij zo op de standaard staat. Haalt dat wat uit dan ga ik het niveau in de vlotterbak verhogen. Vind dat wel een beetje raar aangezien de afstelling van de fabriek al 12mm is. Zou dit een gemiddelde zijn? Dat het in de praktijk bij iedere fiets anders zou kunnen zijn?
Edit: Nog even wezen rommelen. Hij starte op de zijstandard met ��n licht rukje. Daarna ben ik even wat drinken in gaan schenken onder het mom van; kijken of hij nog loopt als ik zo terug kom. En toen ik terug was, was hij afgeslagen. Toen weer starten.. ja hoor ��n ruk. Na een tijdje op de zijstandaard lopen begon hij het moeilijk te krijgen. Zette ik de fiets dan rechtop, ging hij weer verder met stationair lopen, maar uiteindelijk hoger in de toeren en dan wilde die gaan afslaan. Dus weer schuin houden. Weer blijven lopen. Na een tijdje weer moeilijk, recht houden. weer blijven lopen en na een minuutje hoge toeren en dan af willen slaan dus weer schuin en ja hoor zakken in de toeren en rustig verder draaien.
Op de zijstandaard zal die dus uiteindelijk verzuipen, maar als je hem rechtop houdt zal hij uiteindelijk stoppen door gebrek aan mengsel. (hoge toeren.) Er gaat dus bij de vlotter iets niet helemaal goed. Wel raar om dan te bedenken dat hij glansrijk voor de test was geslaagd..
- De benzine komt mooi uit de messing zitting boven de vlotternaald gelopen.
- de vlotter dicht af op standaard niveau (12mm)
Mijn conclusie:
Het mengsel waarbij de vlotter zou moeten afsluiten (als de fiets recht op staat,) is dus eigenlijk constant te laag voor het metje. Dat kan ook verklaren waarom hij na flink warm rijden opeens in elkaar zakt en stopt. Er is dan teveel lucht en te weinig mengsel. Je zou bijna denken dat hij dan een warmloper heeft. (witte bougie)
Als de fiets op de zijstandaard staat, is het mengsel (tijdelijk) voldoende, maar zorgt er uiteindelijk wel voor dat hij afslaat/verzuipt. Nu is het Spartamet blokje natuurlijk heel klein en de uitlaat nogal overkill door de rare manier waarop deze in elkaar zit. Zoals Vrotkees altijd zegt, het blokje is eigenlijk niet geschikt om lang stationair te lopen.
Dan denk ik nog steeds dat ik met het niveau van de vlotternaald moet gaan spelen, ondanks dat ik dat raar vind n.a.v. de afstelling af fabriek.
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 19-02-2022 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Revisie 399 motor
Misschien ben ik je redder in nood.
Ik heb je Carbon membraam plaatjes net klaar
Ik heb je Carbon membraam plaatjes net klaar
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Revisie 399 motor
Ook die van vrot liggen klaar
Re: Revisie 399 motor
Je bent sowieso al een topper. Net als de limonade die je schenkt. (en koffie natuurlijk)Spartapappa schreef: ↑19-02-2022 21:46 Misschien ben ik je redder in nood.
Ik heb je Carbon membraam plaatjes net klaar![]()

Ik denk dat het metje, net voordat ik die eerste keer voor elkaar kreeg dat hij stationair blijft lopen op de zijstandaard, ons heeft zitten afluisteren hier thuis. Ik zei tegen mijn moeder dat ik de met in het Merwede kanaal gooi en daarna laat opduiken en dan naar huis laat berijden door een zekere heer Rietbergen. Volgens mij is ie geschrokken.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Revisie 399 motor
Goed nieuws: Ze blijft pruttelen!
En niet lachen.... de oorzaak was de afstelling van de bowdenkabels en de stationair schroef.
Verschrikkelijk simpel dus. Ik was zo gefixeerd op het probleem vinden dat ik niet meer had gedacht aan simpele dingen als de stationair schroef en de kabels. Nu even kijken wat ze gaat doen als we haar gaan berijden 
En niet lachen.... de oorzaak was de afstelling van de bowdenkabels en de stationair schroef.


Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Revisie 399 motor
Het kan soms ook wel eens iets simpels zijn.
Trouwens, moet ik je membraam plaatjes opsturen ?
Trouwens, moet ik je membraam plaatjes opsturen ?
Re: Revisie 399 motor
Zal ik hem van de week komen halen? kunnen we weer ff lullen. Of je moet daar geen tijd voor hebben.Spartapappa schreef: ↑21-02-2022 20:37 Het kan soms ook wel eens iets simpels zijn.
Trouwens, moet ik je membraam plaatjes opsturen ?

Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Revisie 399 motor
Vanavond zou kunnen eventueel.
Re: Revisie 399 motor
Ja dat is goed hoor.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Revisie 399 motor
Net terug van wederom een proefrit. Wat een fucking monster deze fiets. Het is toch doordeweeks en nacht, dus stiekem op de 50 baan gaan rijden (binnen de bebouwde kom natuurlijk,) maar WAT - EEN - TREKKRACHT heeft dat ding. Ik zou bijna tegen mijn partner zeggen dat hij op de oermet mag gaan rijden en ik op deze.
Toen ik net weg ging rijden kwam hij moeizaam op gang, althans hij had niet veel puf. Maar na een minuutje of 5 rijden werd dat ding opeens wakker. Koppeling BAM! en gaan. Later merkte ik echt de voordelen van de kevlar bekleedde koppeling: Je voelt hem bijna niet aangrijpen als het motortje warm is. Hij doet alleen een beetje gek met halfgas. Dan maakt ie geluiden en voelt het alsof de begrenzing erin slaat. Maar volgas: De overgang tussen fietsen en snorren: naadloos. Dat is wel anders met de standaard koppelingsvoering. Verder een heel irritant dingetje verholpen dankzij de behulpzaamheid van Spartapappa waar ik net voor de proefrit van thuis kwam. Ik vertelde hem dat het startknopje de hele tijd naast het trekbuis bleef bungelen. Toen heb ik een E-start kabelschijf van hem gehad. Hoe ik de kabelschijf ook afstelde, hij bleef iedere keer niet teruglopen. Ik had alleen handstart kabelschijven liggen, dus vandaar het probleem niet eerder verholpen. Maar nu gaat het knopje netjes terug op de trekbuis en het irritante geritsel uit de startkap is ook weg. Binnenkort de gekregen carbon lip van Spartapappa monteren.
Heel erg bedankt Spartapappa.
Morgen even een kilometer teller halen. Ik wil weten hoe hard de fiets gaat. Het is de bedoeling dat mijn partner erop gaat rijden, maar die heeft totaal geen ervaring met brommers of verkeer �berhaupt. Als hij harder dan 30 gaat, dan plaats ik de begrensde cdi terug. Ik vermoed dat hij ongeveer 34 gaat. Beter veilig dan straks ongelukken. Aangezien mijn partner nog geen weg-ervaring heeft.
Mijn eigen oermet rijdt ongeveer 29. Maar dit 399 motortje klinkt ook zo anders. Als hij stationair loopt en je fietst dan hoor je hem niet. Maar tijdens het rijden... dat ding jankt de hele buurt wakker.
Er zijn nog twee dingetjes die ik nog moet verhelpen.
- Bougie pikzwart en nat (waarschijnlijk deco, ik heb de nieuwe slangen niet echt met liefde behandeld.) (Nee, er wordt niet te vet gesmeerd, 1:80.)
- Niet aanslaan als hij gereden heeft.
Binnenkort moet de oermet ook weer gereviseerd worden. Dan komt daar sowieso ook een kevlar-koppeling in maar ook een carbon membraanlipje.

Toen ik net weg ging rijden kwam hij moeizaam op gang, althans hij had niet veel puf. Maar na een minuutje of 5 rijden werd dat ding opeens wakker. Koppeling BAM! en gaan. Later merkte ik echt de voordelen van de kevlar bekleedde koppeling: Je voelt hem bijna niet aangrijpen als het motortje warm is. Hij doet alleen een beetje gek met halfgas. Dan maakt ie geluiden en voelt het alsof de begrenzing erin slaat. Maar volgas: De overgang tussen fietsen en snorren: naadloos. Dat is wel anders met de standaard koppelingsvoering. Verder een heel irritant dingetje verholpen dankzij de behulpzaamheid van Spartapappa waar ik net voor de proefrit van thuis kwam. Ik vertelde hem dat het startknopje de hele tijd naast het trekbuis bleef bungelen. Toen heb ik een E-start kabelschijf van hem gehad. Hoe ik de kabelschijf ook afstelde, hij bleef iedere keer niet teruglopen. Ik had alleen handstart kabelschijven liggen, dus vandaar het probleem niet eerder verholpen. Maar nu gaat het knopje netjes terug op de trekbuis en het irritante geritsel uit de startkap is ook weg. Binnenkort de gekregen carbon lip van Spartapappa monteren.
Heel erg bedankt Spartapappa.
Morgen even een kilometer teller halen. Ik wil weten hoe hard de fiets gaat. Het is de bedoeling dat mijn partner erop gaat rijden, maar die heeft totaal geen ervaring met brommers of verkeer �berhaupt. Als hij harder dan 30 gaat, dan plaats ik de begrensde cdi terug. Ik vermoed dat hij ongeveer 34 gaat. Beter veilig dan straks ongelukken. Aangezien mijn partner nog geen weg-ervaring heeft.
Mijn eigen oermet rijdt ongeveer 29. Maar dit 399 motortje klinkt ook zo anders. Als hij stationair loopt en je fietst dan hoor je hem niet. Maar tijdens het rijden... dat ding jankt de hele buurt wakker.

Er zijn nog twee dingetjes die ik nog moet verhelpen.
- Bougie pikzwart en nat (waarschijnlijk deco, ik heb de nieuwe slangen niet echt met liefde behandeld.) (Nee, er wordt niet te vet gesmeerd, 1:80.)
- Niet aanslaan als hij gereden heeft.
Binnenkort moet de oermet ook weer gereviseerd worden. Dan komt daar sowieso ook een kevlar-koppeling in maar ook een carbon membraanlipje.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast