Eerlijk gezegd had ik de staat van het blokje als veel slechter ingeschat. De met heeft immers twee jaar bij iemand stilgestaan. Ook was er roest te zien op de ribbels van de klok vanaf het inlaat-sleutelgat. Ik moet niet overdrijven daar ik ermee naar huis kon rijden tot dat de band PATSSS deed. Vanaf het schoonmaken van de carburateur start het wijffie met de eerste trek. Het blok is in de basis dan gewoon prima zou je zeggen. Het probleem met dit blok was alleen wat vaag; Zodra hij was warmgereden hoorde je een fluitend geluid bij het lopen en/of starten. Hij startte dan ook niet meer, alleen als hij weer koud was. Ik geef daar maar de keerring achter het vliegwiel de schuld van daar deze een soort geluid maakte dat overeenkomt met geluid van zuigen tussen gesloten lippen. Tot slot liep het blok constant hoogtoerig stationair. Ik heb hiervoor van alles geprobeerd na te kijken, maar dit kon ik niet oplossen. Verder nog het bekende irritante gehap bij het aangrijpen van de koppeling.
Dus... spllitsen dat cadeautje. Het moment dat je het bovenste carterdeel wegneemt voelt voor mij net alsof je een cadeautje mag openmaken... je weet niet wat je gaat aantreffen. Zo gezegd zo gedaan. Vanavond alles losgehaald en het blokje tussen de workmate geklemd. Vooraf heb ik de olie er al uit laten lopen om te kijken naar de kleur. De kleur was nog een beetje honingachtig , maar begon al wat bruin te kleuren.
Wat ik aantrof was niet verkeerd.
Carter ziet er heel mooi uit. Best schoon. Ik ga ze van de week schoonborstelen met Dasty zodat het er allemaal weer extra mooi uitziet. Hij reed bij mij trouwens rustig op euro 98 met kroon tornado en fuelfit. Misschien heeft dat ook wel bijgedragen.

Zuigertje ziet eruit als nieuw en de koppelingsklok heeft los van de roest op de ribbels, niks hoeven lijden. Kwestie van een staalborsteltje langs de roest halen.

Sorry voor het langdradige verhaal. Morgen komen nog fotos van de transmissie. Die heb ik nog niet uit elkaar gehad, door tijd gebrek.