Re: Revisie 399 motor
Geplaatst: 19-02-2022 20:58
Had nog even de slang van de uitlaat naar deco afgedopt. Compressie is belachelijk goed. Moest moeite doen om de kruk een slag rond te krijgen.
Wat er nu opeens weer is bij gekomen. Bij elke slag van de zuiger hoor je een piep komen uit de carburateur. Vast weer die rot lip.
Maar dan nog iets gekkers. zet ik hem wederom op de zijstandaard blijft ie gewoon stationair lopen. Hou ik de fiets recht, dan slaat ie uiteindelijk af. Hij heeft wel 5 minuten stationair staan draaien.... Maar ik dacht dat ik dit probleem voorbij was. Ik heb de carburateur test van Spartarie gedaan. Nergens geen fouten kunnen ontdekken.
Raar. Als de fiets schuin staat, dat betekend dat de sproeier meer benzine krijgt. Maar het gekke is, en dat is ook naast de carburateur test de reden waarom ik dit genegeerd heb, is dat als ik de vlotterbak losschroef, hij tot bovenaan in de benzine zit. De vlotter staat precies op 12mm. De laatste rit die ik reed, toen was de bougie trouwens wit. Teveel lucht.. Dus te weinig benzine.
Dat zijn wel bepaalde signalen...
Als we de uitlaat al kunnen afstrepen... Moet ik dus weer terug naar de carburateur. Het uitwisselen van vlotternaalden heeft dus geen zin gehad. In theorie zou ik de naald iets 'korter' (vlotter afstellen) moeten maken om meer benzine in de vlotterbak te kunnen krijgen. Ben ik zo warm? of ben ik weer aan het afdwalen...
Het is iedere keer dat ik denk dat het iets is, maar vervolgens is het het niet. Ik zal de fiets eens een paar keer proberen te starten terwijl hij zo op de standaard staat. Haalt dat wat uit dan ga ik het niveau in de vlotterbak verhogen. Vind dat wel een beetje raar aangezien de afstelling van de fabriek al 12mm is. Zou dit een gemiddelde zijn? Dat het in de praktijk bij iedere fiets anders zou kunnen zijn?
Edit: Nog even wezen rommelen. Hij starte op de zijstandard met ��n licht rukje. Daarna ben ik even wat drinken in gaan schenken onder het mom van; kijken of hij nog loopt als ik zo terug kom. En toen ik terug was, was hij afgeslagen. Toen weer starten.. ja hoor ��n ruk. Na een tijdje op de zijstandaard lopen begon hij het moeilijk te krijgen. Zette ik de fiets dan rechtop, ging hij weer verder met stationair lopen, maar uiteindelijk hoger in de toeren en dan wilde die gaan afslaan. Dus weer schuin houden. Weer blijven lopen. Na een tijdje weer moeilijk, recht houden. weer blijven lopen en na een minuutje hoge toeren en dan af willen slaan dus weer schuin en ja hoor zakken in de toeren en rustig verder draaien.
Op de zijstandaard zal die dus uiteindelijk verzuipen, maar als je hem rechtop houdt zal hij uiteindelijk stoppen door gebrek aan mengsel. (hoge toeren.) Er gaat dus bij de vlotter iets niet helemaal goed. Wel raar om dan te bedenken dat hij glansrijk voor de test was geslaagd..
- De benzine komt mooi uit de messing zitting boven de vlotternaald gelopen.
- de vlotter dicht af op standaard niveau (12mm)
Mijn conclusie:
Het mengsel waarbij de vlotter zou moeten afsluiten (als de fiets recht op staat,) is dus eigenlijk constant te laag voor het metje. Dat kan ook verklaren waarom hij na flink warm rijden opeens in elkaar zakt en stopt. Er is dan teveel lucht en te weinig mengsel. Je zou bijna denken dat hij dan een warmloper heeft. (witte bougie)
Als de fiets op de zijstandaard staat, is het mengsel (tijdelijk) voldoende, maar zorgt er uiteindelijk wel voor dat hij afslaat/verzuipt. Nu is het Spartamet blokje natuurlijk heel klein en de uitlaat nogal overkill door de rare manier waarop deze in elkaar zit. Zoals Vrotkees altijd zegt, het blokje is eigenlijk niet geschikt om lang stationair te lopen.
Dan denk ik nog steeds dat ik met het niveau van de vlotternaald moet gaan spelen, ondanks dat ik dat raar vind n.a.v. de afstelling af fabriek.
Wat er nu opeens weer is bij gekomen. Bij elke slag van de zuiger hoor je een piep komen uit de carburateur. Vast weer die rot lip.
Maar dan nog iets gekkers. zet ik hem wederom op de zijstandaard blijft ie gewoon stationair lopen. Hou ik de fiets recht, dan slaat ie uiteindelijk af. Hij heeft wel 5 minuten stationair staan draaien.... Maar ik dacht dat ik dit probleem voorbij was. Ik heb de carburateur test van Spartarie gedaan. Nergens geen fouten kunnen ontdekken.
Raar. Als de fiets schuin staat, dat betekend dat de sproeier meer benzine krijgt. Maar het gekke is, en dat is ook naast de carburateur test de reden waarom ik dit genegeerd heb, is dat als ik de vlotterbak losschroef, hij tot bovenaan in de benzine zit. De vlotter staat precies op 12mm. De laatste rit die ik reed, toen was de bougie trouwens wit. Teveel lucht.. Dus te weinig benzine.
Dat zijn wel bepaalde signalen...
Als we de uitlaat al kunnen afstrepen... Moet ik dus weer terug naar de carburateur. Het uitwisselen van vlotternaalden heeft dus geen zin gehad. In theorie zou ik de naald iets 'korter' (vlotter afstellen) moeten maken om meer benzine in de vlotterbak te kunnen krijgen. Ben ik zo warm? of ben ik weer aan het afdwalen...
Het is iedere keer dat ik denk dat het iets is, maar vervolgens is het het niet. Ik zal de fiets eens een paar keer proberen te starten terwijl hij zo op de standaard staat. Haalt dat wat uit dan ga ik het niveau in de vlotterbak verhogen. Vind dat wel een beetje raar aangezien de afstelling van de fabriek al 12mm is. Zou dit een gemiddelde zijn? Dat het in de praktijk bij iedere fiets anders zou kunnen zijn?
Edit: Nog even wezen rommelen. Hij starte op de zijstandard met ��n licht rukje. Daarna ben ik even wat drinken in gaan schenken onder het mom van; kijken of hij nog loopt als ik zo terug kom. En toen ik terug was, was hij afgeslagen. Toen weer starten.. ja hoor ��n ruk. Na een tijdje op de zijstandaard lopen begon hij het moeilijk te krijgen. Zette ik de fiets dan rechtop, ging hij weer verder met stationair lopen, maar uiteindelijk hoger in de toeren en dan wilde die gaan afslaan. Dus weer schuin houden. Weer blijven lopen. Na een tijdje weer moeilijk, recht houden. weer blijven lopen en na een minuutje hoge toeren en dan af willen slaan dus weer schuin en ja hoor zakken in de toeren en rustig verder draaien.
Op de zijstandaard zal die dus uiteindelijk verzuipen, maar als je hem rechtop houdt zal hij uiteindelijk stoppen door gebrek aan mengsel. (hoge toeren.) Er gaat dus bij de vlotter iets niet helemaal goed. Wel raar om dan te bedenken dat hij glansrijk voor de test was geslaagd..
- De benzine komt mooi uit de messing zitting boven de vlotternaald gelopen.
- de vlotter dicht af op standaard niveau (12mm)
Mijn conclusie:
Het mengsel waarbij de vlotter zou moeten afsluiten (als de fiets recht op staat,) is dus eigenlijk constant te laag voor het metje. Dat kan ook verklaren waarom hij na flink warm rijden opeens in elkaar zakt en stopt. Er is dan teveel lucht en te weinig mengsel. Je zou bijna denken dat hij dan een warmloper heeft. (witte bougie)
Als de fiets op de zijstandaard staat, is het mengsel (tijdelijk) voldoende, maar zorgt er uiteindelijk wel voor dat hij afslaat/verzuipt. Nu is het Spartamet blokje natuurlijk heel klein en de uitlaat nogal overkill door de rare manier waarop deze in elkaar zit. Zoals Vrotkees altijd zegt, het blokje is eigenlijk niet geschikt om lang stationair te lopen.
Dan denk ik nog steeds dat ik met het niveau van de vlotternaald moet gaan spelen, ondanks dat ik dat raar vind n.a.v. de afstelling af fabriek.