De gevolgen zijn te zien, maar hoe... :roll:Vrotkees schreef:Vocht
Vastgelopen motor.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Een te arm mengsel kan ontstaan als de sproeier of de venturipijpjgvankampen schreef:Ja maar Ko, wat jij zegt klopt roest=water maar kun je deze verschijnselen al krijgen al je een tankje leeg rijdt zonder mengsmering, dan gaat het wel heel snel. Ik bedoel draaiende delen die zonder vettigheid (de toegevoegde olie) na 100 km al zo droog zijn dat ze vocht aantrekken in een bijna gesloten geheel en dan meteen roesten?
gedeeltelijk verstop is, meestal door een waterdruppel.
Dat zou ook de roest kunnen verklaren.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Ok dat kan het vastlopen verklaren.
Maar de roest en de droogheid van de onderdelen is nog een punt.
Als iets kapot loopt kun je het beste eerst kijken waarom en hoe het kapot is gegaan.
De kleur van de brandstof is de oorzaak, te weinig olie toegevoegd of is er geen goede vermenging geweest?
Ik zou de tank helemaal aftappen om op die vraag antwoord te krijgen.
Overigens:

Uit Wikipedia
en:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... asbenzine/
en dus ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/White_spirit
De wasbenzines die door Gamma, Praxis, AH of wie dan ook worden verkocht zullen van elkaar verschillen maar zijn vast niet van topkwaliteit, althans, voor wat wij er mee willen. Wasbenzine is voor de verschillende genoemde toepassingen. Motorbrandstof wordt niet genoemd.
Voor mij geen wasbenzine meer.

Uit Wikipedia
en:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... asbenzine/
en dus ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/White_spirit
De wasbenzines die door Gamma, Praxis, AH of wie dan ook worden verkocht zullen van elkaar verschillen maar zijn vast niet van topkwaliteit, althans, voor wat wij er mee willen. Wasbenzine is voor de verschillende genoemde toepassingen. Motorbrandstof wordt niet genoemd.
Voor mij geen wasbenzine meer.
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
Vet oplossen doet 'gewone' benzine ook. 2-takt olie is zo samengesteld dat het mengt met benzine en voor dat het met de benzine verbrand de motor van noodzakelijke smering voorziet. Zou dat niet het geval zijn, dan zou het rijden op onze Metten onmogelijk zijn.
Het grote verschil in de aanwezigheid van koolwaterstoffen in de verschillende wasbenzinesoorten vind ik een probleem. Voor het doel namelijk waarvoor ik af en toe wel eens wasbenzine gebruik. Op rijden.
Wasbenzine voor reinigen, prima, op rijden dus niet. Maar ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet.
Het grote verschil in de aanwezigheid van koolwaterstoffen in de verschillende wasbenzinesoorten vind ik een probleem. Voor het doel namelijk waarvoor ik af en toe wel eens wasbenzine gebruik. Op rijden.
Wasbenzine voor reinigen, prima, op rijden dus niet. Maar ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet.
Voordat ik ooit met wasbenzine begon heb ik natuurlijk in een fles getest of de tweetaktolie goed mengt.
Ik gebruik Castrol TT olie, rood van kleur.
Wasbenzine is glashelder, na menging met de olie wordt het lichtroze.
Het mengt dus goed, ook na een paar dagen staan zakt de olie niet uit.
Van belang is het octaangetal, dat zou inderdaad wisselend kunnen zijn.
Een te laag octaangetal veroorzaakt "pingelen" , oftewel een voortijdige ontbranding, maar bij onze motortjes is, in vergelijking met b.v. een auto,
de compressie zo laag dat daar niet zo snel sprake van zal zijn.
Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt, ook niet toen ik op pure wasbenzine reed.
Maar misschien heb ik topkwaliteit wasbenzine.
Vermengen met gewone benzine doe ik omdat ik vind dat de koude start dan beter is.
Vorige zomer heb ik nog een blokje geopend dat zo'n 2000 km op die mix gereden heeft i.v.m. nieuwe keerringen, alles zag er nog super uit !
Ik gebruik Castrol TT olie, rood van kleur.
Wasbenzine is glashelder, na menging met de olie wordt het lichtroze.
Het mengt dus goed, ook na een paar dagen staan zakt de olie niet uit.
Van belang is het octaangetal, dat zou inderdaad wisselend kunnen zijn.
Een te laag octaangetal veroorzaakt "pingelen" , oftewel een voortijdige ontbranding, maar bij onze motortjes is, in vergelijking met b.v. een auto,
de compressie zo laag dat daar niet zo snel sprake van zal zijn.
Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt, ook niet toen ik op pure wasbenzine reed.
Maar misschien heb ik topkwaliteit wasbenzine.

Vermengen met gewone benzine doe ik omdat ik vind dat de koude start dan beter is.
Vorige zomer heb ik nog een blokje geopend dat zo'n 2000 km op die mix gereden heeft i.v.m. nieuwe keerringen, alles zag er nog super uit !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 3 gasten