Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Zwaantje
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje »

Toch nog maar weer even gewaagd.

Vanmiddag, voor het opbouwen nog even de kogelringen ingevet met liquimoly lm47. Daarna as rustig opgebouwd met naafhuls, conus en keerring. Zoals Spartapappa net aangaf, loopt de boel niet zo licht omdat er een rubber afsluitring op de ijzeren keerring zit. Ik ben nu dan ook al sinds vanmiddag bezig met afstellen. Ik wil immers niet weer een catastrofe hebben zoals 4 jaar geleden.

Afbeelding

Achteraf denk ik, misschien toch wat meer vet moeten gebruiken. Aan de andere kant blijft molybdeensulfide heel lang nasmeren. Zodra het vet weg is
heeft de tranmissie-olie het allang overgenomen.
Afbeelding

Heel stevig in de workmate.

Afbeelding

Je denkt hem dan goed te hebben, maar niks is minder waar.. zodra je het wiel erop hebt, het vrijlooptandwiel hand en een beetje erop hebt zitten en je gaat testen, merk je toch weer speling.

Afbeelding

Nja.. morgen maar verder. Hopelijk ook even een
Bezoekje aan die ouwe kunnen brengen. Ziekenhuis heeft er niet zo�n in.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Het idd een geduld werkje, het lukt niet altijd in een keer.
Maar de aanhouder wint !
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Nog steeds bezig met de naafhuls. Of ik wordt gek, of hij maakt echt opeens zand geluiden..

Hoe ik ook draai stel, of pas er blijft speling of hij loopt te strak. Het kan aan mijn zieke perfectionischte drang liggen, maar bij deze naafhuls: of te straks en je voelt hem over de kogels gaan, of minimale speling en lichtlopend.

Hebben jullie nog idee�n? Ik ben aan het eind van mijn Latijn.

Ik ga hem gewoon opnieuw afstellen nu, en zodra hij licht loopt en er is nagenoeg geen speling dan gaat hij het blok in. Het is mooi geweest. :mrgreen:

Het gaat trouwens stukken beter met die ouwe, als het goed is komt hij morgen naar huis.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zo'n naafhuls had ik een poosje geleden ook.
�f hij had in bepaalde positie's van het wiel speling, draaide ik het wiel wat verder door was het weer goed.
�f, als ik hem wat strakker zette, had ik zware punten.
Dan zijn of de lagers of de loopvlakken van as/stelconus of naafhuls niet in orde.
Schuldig bleek de naafhuls, op de een of andere manier was (waren) het loopvlak (loopvlakken) van de kogels ovaal geworden.
Aan de buitenkant, waar het grote lager loopt. w�l keurig rond.
En de loopvlakken zagen er prima glimmend uit.
Heb een andere naafhuls gepakt en het probleem was opgelost.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef: 09-02-2022 20:28 Ik ga hem gewoon opnieuw afstellen nu, en zodra hij licht loopt en er is nagenoeg geen speling dan gaat hij het blok in. Het is mooi geweest. :mrgreen:
Dat zou ik ook doen.
Liever minimale speling dan te strak.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 09-02-2022 20:50 Zo'n naafhuls had ik een poosje geleden ook.
�f hij had in bepaalde positie's van het wiel speling, draaide ik het wiel wat verder door was het weer goed.
�f, als ik hem wat strakker zette, had ik zware punten.
Dan zijn of de lagers of de loopvlakken van as/stelconus of naafhuls niet in orde.
Schuldig bleek de naafhuls, op de een of andere manier was (waren) het loopvlak (loopvlakken) van de kogels ovaal geworden.
Aan de buitenkant, waar het grote lager loopt. w�l keurig rond.
En de loopvlakken zagen er prima glimmend uit.
Heb een andere naafhuls gepakt en het probleem was opgelost.
Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Zoals ik eerder vermeld had, was de lagerkooi van het kleine kogellagertje beschadigd/vervormd. Alsof iemand heeft geprobeerd om het kleine ijzeren keerringetje eruit te wippen met een (te) kleine platte schroevendraaier en daar bij meerdere pogingen het lagerkooitje heeft meegenomen. Nu zit er wel een nieuw lagertje in, maar dat zegt nog helemaal niets. Er is immers nog mee gereden (en hoelang?) en wat mij ook opviel is dat er op het loopvlak van de conus een zwart vlekje zat. Dit vlekje is echter wel effen met het loopvlak. Geen putje, of beschadiging voelbaar.

Ik ga alles per onderdeel nalopen. Reserve naafhuls, conus, as en eventueel groot kogellager heb ik nog wel liggen.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 09-02-2022 20:51
Zwaantje schreef: 09-02-2022 20:28 Ik ga hem gewoon opnieuw afstellen nu, en zodra hij licht loopt en er is nagenoeg geen speling dan gaat hij het blok in. Het is mooi geweest. :mrgreen:
Dat zou ik ook doen.
Liever minimale speling dan te strak.
Dit ga ik doen als het probleem present blijft. Helaas is niet alles perfect en van minimale speling gaat het denk ik niet stuk. Misschien ben ik te voorzichtig (lees: streng) door ervaring met een stukgelopen blok door het te los (en met kapot lager) afstellen van een naafhuls in het verleden.
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 09-02-2022 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartapappa
Spartametoloog

Je kunt niet streng genoeg zijn voor een metje.
Anders loopt,�uh rijd hij over je heen😁👍
Spartapappa
Spartametoloog

Maar ff zonder gekheid wat Spartarie zegt klopt.
De ellende kan ook goed in de naafhuls zitten.
Het zijn ook onderdelen van 30/36 jaar oud !
Wie weet hoe veel vlieguren zo,n naafhuls al achter zijn kiezen heeft.
En misschien ook ooit fout gemonteerd geweest (te strak afgesteld)
Spartapappa
Spartametoloog

Of juist doorgereden met veel speling op de naafhuls.
Wie zal het zeggen hoe zoiets ontstaat.
Ik zelf gok op te lang door rijden met speling.
Maar dit is een wilde gok van mij.
Plaats reactie