Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Zwaantje
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje »

Vanavond weer even met het blokje bezig geweest. Het is nu ��n keer trekken en lopen. Het lipje van het inlaatmembraan was aan het kloten... Ik kreeg opeens een helder moment toen ik de achter kap eraf haalde en zag dag de grote ring en monding van het luchtfilter nat was... Ik heb de kap er echt al 10 keer af gehad, maar nu pas stond ik erbij stil dat hij nat werd. Als ik mijn opgedane kennis hier even goed toe pas, dan zegt dat mij, dat het inlaatmembraan het mengsel terug duwt in de carburateur. Daarom wordt het luchtfilter nat. Na het omdraaien van het membraanlipje was dat weg en is het ��n keer trekken en lopen. Merkte ook dat de compressie ietsjes hoger was geworden. Weer een storing verholpen.

Ben een rondje gaan rijden � twee kilometer en toen ging mevrouw opeens ietsjes harder en daarna steeds langzamer tot ze ermee ophield. Ik moet bekennen dat ik dat voor de revisie ook heb gehad, maar was weer vergeten dat dat gebeurde. Bij toeval maakte ik een langer proefritje dan normaal en gelukkig (gek gezegd) deed het probleem zich weer voor. Dat is de carburateur. Ik verdenk de vlotter of het rubberen membraan. Gelukkig heb ik alleen maar Bing carburateurs en die al zowat tot in de treure uit- en in elkaar geschroefd. Vanavond gaat ie voor straf slapen in de rijstand. Als er morgen een plasje benzine onder ligt, dan weet ik genoeg.

We werken gewoon alles stap voor stap af, tot ze perfect rijdt. Mijn partner houdt niet van fietsen, dus als dan de motor uitvalt heb ik een probleem. :roll:

Nog even terugkomend op de naafhuls, waar ik zolang mee bezig was: vanavond de fiets even opgehangen en de speling even nagecheckt. Het was precies zoals Arie zei: draai je het wiel een stukje is er opeens speling, draai je het wiel weer verder is de speling nagenoeg weg en draai je hem nog een slagje is er 0,00 speling te bekennen. Het op sommige plekken stroef lopen van de huls had ik gelukkig al opgelost met een andere kogelring. Ik heb ook al meerdere keren de olie gecheckt op metaaldeeltjes, (ook na ritjes,) maar de olie is zo schoon als het maar kan. Ik laat het nog maar even zo. Stel dat het kapot gaat lopen dan merk je het snel genoeg en anders pech. Het is ook niet zo dat er (spreekwoordelijk) een meter speling op het hele wiel zit. Hier ben ik wel zorgvuldig mee omgegaan.

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals de spoel doormeten. Ik meet hem altijd na het rijden op. Netjes 920 op rood - blauw en ook weer 920 op zwart - rood. Toen wilde ik de waarde tussen de zwarte draad en de bougiedop gaan meten, bleef die 0 aangeven... en ik maar achter mijn oren krabben van wat is dit nu weer? Want hij startte gewoon... soms ben ik heel blond... Was ik vergeten om de meter op een hogere stand te zetten (20K.) De waarde tussen de bougiekabel en de spoel is natuurlijk hoger dan de waardes tussen de draden aan de spoel. Logisch nadenken is voor mij soms heel moeilijk. :mrgreen: :lol:

Ook nog even de fiets deels nagelopen, want vanaf een bepaalde snelheid/toeren begon hij rare ritsel geluiden te maken... alsof je aan het trekkoord zit terwijl de motor loopt. Ben er nog niet uit wat dat is, maar er zal vast wel weer wat aan de fiets loszitten. De kettingkast en uitlaatrubber zijn uitgesloten, die zijn nagekeken. Het zou ook prima de startpoelie kunnen zijn. Die is niet helemaal lekker meer en de plek waar je de startbuis in de kap vastzet is helemaal verrot. Dat zie je wel vaker bij die E-start kappen.. Dat de plek waar het touwtje naar binnen gaat helemaal ingesleten is. Binnenkort maar even een goede E-start deksel ergens vandaan toveren. Het is namelijk wel de bedoeling dat de E-start het weer een keer gaat doen.

Van de week maar weer verder rommelen. Voor nu even druk met andere dingen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 14-02-2022 22:35 Snap je nu dat bijna iedereen hier lid is van de bond VOOR het vloeken :mrgreen:
Hahah ja, ik maak gretig gebruik van mijn abonnement. Het gevloek begint al vaak als mijn eigen metje niet wil aanslaan. Wat niet vaak gebeurd.. maarja moet je hem wel op de rijstand zetten.. :lol:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Ik zou eens voor een carbon inlaatmembraanlip gaan.

Die inlaatmembranen kunnen je ook behoorlijk het leven zuur maken.
Als ie niet goed afdicht word het mengsel ja terug de carb ingeduwd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 14-02-2022 22:56 Ik zou eens voor een carbon inlaatmembraanlip gaan.

Die inlaatmembranen kunnen je ook behoorlijk het leven zuur maken.
Als ie niet goed afdicht word het mengsel ja terug de carb ingeduwd.
Ik zat inderdaad al te denken aan een carbonlip. Spartapappa had ze in zijn Spartamet-hemel al laten zien. Ik ben nogal lui, dat is eigenlijk de enige reden dat ik het nog niet heb gedaan. Kan gelukkig altijd nog. Ik denk dat ik dat maar eens op een mooie droge zomerdag ga doen.

En ik maar trekken aan dat touw, maar ik had symptomen genoeg. Compressie was wat lager, Ik hoorde, als ik met de hand de zuiger een slagje liet rondgaan, een geluid alsof je lucht tussen je lippen door zuigt. Dat was natuurlijk het membraanlipje. Maar nee, ik gaf eerst de slangen van deco en daarna de keerring achter het vliegwiel de schuld... Maar nu is dat probleem ge�limineerd en er komen steeds meer opgeloste problemen bij. Strak is er weer een 'betrouwbaar' spartametje bij in Nederland!

Wat kunnen die fietsen je op het verkeerde been zetten zeg... Hoe vaak ik Sachs, die fiets en Sparta wel niet heb zitten vervloeken. Maar de volgende dag wel weer vol liefde met dat ding aan de slag.

Het is net zo'n haat-liefde verhouding als dat ik met internet heb. Het kan nuttig zijn, maar het kan je ook het bloed onder je nagels vandaan halen.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Ik geef toe ik ben de laatste tijd lui/druk😁 maar ik ga er eerdaags weer een paar maken.
Dan ben jij zwaantje,�.en vrot de eerste die er een krijgen.
Zo,n Carbon membraam tong werk idd zo goed !
Toen ik nog de originele gebruikte liep ik ook altijd te klooien.
Het idee van die Carbon membraam komt trouwens van mijn Spartamet vriend Spartarie.
Zoals zo veel mooie dingen die hij bedacht heeft en gemaakt.
Trouwens Spartarie rijd zelf ook alleen maar met Carbon membraam veertjes.
Ook hij heeft alleen maar positieve ervaringen.
Het nadeel is wel, dat ze niet eeuwig mee gaan en slijten.
Dus na vele kilometers zul je weer een nieuw exemplaar er in moeten doen.
Maar verder alleen maar win win !!!
Laatst gewijzigd door Spartapappa op 15-02-2022 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 15-02-2022 06:01 Ik geef toe ik ben de laatste tijd lui/druk😁 maar ik ga er eerdaags weer een paar maken.
Dan ben jij zwaantje,�.en vrot de eerste die er een krijgen.
Zo,n Carbon membraam tong werk idd zo goed !
Toen ik nog de originele gebruikte liep ik ook altijd te klooien.
Het idee van die Carbon membraam komt trouwens van mijn Spartamet vriend Spartarie.
Zoals zo veel mooie dingen die hij bedacht heeft en gemaakt.
Trouwens Spartarie rijd zelf ook alleen naar met Carbon membraam veertjes.
Ook hij heeft alleen maar positieve ervaringen.
Het nadeel is wel, dat ze niet eeuwig mee gaan en slijten.
Dus na vele kilometers zul je weer een nieuw exemplaar er in moeten doen.
Maar verder alleen maar win win !!!
Nou wat is dat lief zeg, mijn eigen carbon lipje gemaakt door Spartapappa.. nu kan het metje helemaal niet meer stuk. :mrgreen:
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vanochtend kon ik weer niet met mijn handen van de met afblijven. Ik merk de laatste tijd, dat ik gewoon vroeger uit bed ga, om aan het metje te kunnen sleutelen. Ik zit meer onder de plak bij Spartamet dan bij mijn partner :lol:

Ik ben met de brandstof toevoer bezig geweest. Ik ben alles nagelopen van tank tot aan de carburateur. Er zit ergens een verstopping of het loopt niet lekker. Ik ga ergens binnenkort de carburateur test van Spartarie doen. Ik denk niet dat het membraan lekt. Het metje heeft immers de hele nacht in de rijstand gestaan, maar geen plasje benzine of lekken gezien vanochtend.

Ik wil bijna alles gaan uitsluiten en de vlotter boos aan gaan kijken. Ik ben er bijna van overtuigd dat het aan de vlotter ligt. Vanochtend wilde hij wel starten maar sloeg af. Na een paar keer proberen bleef hij lopen� MITS! Ik hem op de zijstandaard had staan. Dat betekend dat de sproeier niet genoeg benzine krijgt als hij rechtop staat, maar wel als hij schuin staat. Maar na een tijdje zag ik dat het filter wat voller zat en wilde hij in eens wel rechtop blijven lopen.

Het benzine kraantje ligt nu met alle onderdelen daarvan in de spiritus. Die gaan er vanavond weer uit en dan blaas ik de boel nog even door.

De benzine tank heb ik eerst grondig zitten spoelen met spiritus en daarna schoongespoeld met wasbenzine en die ligt nu in de zon (achter glas) te drogen.

Ik heb nog gecheckt of er troep door het filter van de tank en van de slang kwam, maar de benzine was belachelijk schoon. Ik zag namelijk dat de ene keer het benzine filter helemaal gevuld was en de andere keer zat er maar een beetje in. dat brengt mij weer bij de vlotter. Het motortje vraagt eigenlijk meer benzine dan hij krijgt, daardoor is het filtertje steeds zo leeg�

Zou mijn theorie voet in aarde hebben? Ik hoor het graag.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Wat vaak bij een Bing voorkomt is dat het "doorvoerbuisje" (dat is het messing buisje dat in het carburateurhuis geperst zit) omhoog gekropen is en zo de doorstroming van de benzine naar de vlotterbak bemoeilijkt.
Normaal steekt dit buisje ongeveer 7 mm uit het huis.
Als dit veel meer is bij jou: voorzichtig in de bankschroef weer inpersen.
Een andere optie is een verstopte tank ontluchting.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 15-02-2022 13:50 Wat vaak bij een Bing voorkomt is dat het "doorvoerbuisje" (dat is het messing buisje dat in het carburateurhuis geperst zit) omhoog gekropen is en zo de doorstroming van de benzine naar de vlotterbak bemoeilijkt.
Normaal steekt dit buisje ongeveer 7 mm uit het huis.
Als dit veel meer is bij jou: voorzichtig in de bankschroef weer inpersen.
Een andere optie is een verstopte tank ontluchting.
Het probleem met dat buisje had ik toevallig toen ik de carburateur ging reviseren (nieuwe pakking e.d.) Toen zat het buisje op maar liefst 11mm!! Toen is hij teruggeperst op 5 � 6 mm. Ik merkte wel op dat de bovenkraag van het buisje ietwat beschadigd was... Ik vermoed dat iemand het in het verleden al eens geprobeerd heeft, maar daar niet in is geslaagd.

Tankontluchting is ok�. Ik heb de dop en de ring in de dop uit elkaar gehad, schoongemaakt en doorgeblazen.

Er komt echt niks anders in mij op dan de vlotter.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vandaag een redelijk goede proefrit gereden, ondanks de tegenwind en dat ik daarbij moest meetrappen. Motortje bleef dit keer gek genoeg lopen... Erg opvallend.. nadat ik de tank had schoongemaakt. Ik had de tank immers voor de revisie ook al schoongemaakt. Ik merk nu wel dat de filter voller blijft zitten dan voor het schoonmaken van gisteren. Het motortje zakt voor mijn gevoel na een tijdje rijden wel weer in trekkracht en snelheid. Niet merkwaardig voor mijn gevoel, maar wel een beetje. Toen ik thuis kwam en de motor gewoon had uitgezet, ging hij na een kwartiertje niet meer aan. Je hoort dat hij wel wilt, maar gelijk weer stopt. Hij verbrand het mengsel wel, maar gaat gelijk weer uit.

Ikke spoel doormeten... normale waardes. Vonk ook goed. De bougie ook nog even nagekeken is wel bruin, maar ik vind hem nog te grijzig. Oordeelt u zelf maar. Afbeelding

De veranderingen t.o.v. de vorige proefrit waarbij de motor kracht verloor en uitviel.

- Tank schoongemaakt.
- Onbegrensde CDI geplaatst.
- Nieuwe benzine, (wel van de zelfde tankbeurt.)

Wat ik nu gewoon ga doen is een andere vlotter plaatsen. Ik dacht immers dat het hele probleem aan de vlotter zou liggen. Het is alleen zo merkwaardig dat hij niet meer uitviel. Daarna kijken we wel verder. Net zolang tot het motortje blijft lopen op de manier zoals ik dat wil. Ik moet bij wijze van spreken naar Scheveningen (ohnee mag niet, millieuzone millieugekkie Liesbeth van Tongeren.) kunnen snorren, hem 5 minuten parkeren en daarna gewoon weer aantrekken en verder rijden.

We blijven nog even verder rommelen :mrgreen:

Ennnnn edit: ik had dit verhaal nog niet geplaatst toen ik een ontdekking deed waarvan een foto meer zegt als duizend woorden. Mij lijkt het op gestold vet. Het zat niet voor het stationair of luchtgaatje, maar ik heb een theorie: zodra de motor warm wordt, wordt uiteindelijk ook de carburateur warm en bereikt een bepaalde temperatuur. Het lijkt mij dan logisch dat dit vet smelt en zich gaan verzamelen voor het stationair en luchtgaatje.. en ik had hem nog wel zo goed schoon gemaakt. Neemt natuurlijk niet weg dat de carburateur een week of 2 van de fiets af in de kast heeft gelegen.
Afbeelding

Bij het opbouwen schoot het mij nog even te binnen. Dit is wat ik bedoelde met het gehavende doorvoer buisje. Je ziet dat er lieden met een tang of iets dergelijks zijn bezig geweest. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 16-02-2022 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie