Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Zwaantje
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje »

Neen, dat was het niet. Wel weer een schone carburateur nu, dat wel. :mrgreen: Maar zag wel weer dat de luchtfilterkant nat werd. Heb even het membraan weer los gehaald. Toch even gecheckt nog. Er zit echt 0,00mm tussen membraanplaat en lip. Toen ik hem van de motor afhaalde was de lip ook zeiknat. Sluit ook top af. Blazen gaat ook. De carburateur ook getest op de Arie manier. Alles sluit perfect af en laat perfect door. Voor de zekerheid ook nog de carburateur vastgezet zondertussen plaat met lange schroef tegen het scheef trekken. Ook de twee schroeven van een beetje vloeibare pakking voorzien. Je weet maar nooit. Lopen doet ie nog steeds alleen als ik het gas open draai en dan aantrek. De gaatjes in de carburateur zijn toch echt schoon en open. Ik merkte wel dat de met geen peut krijgt bij aantrekken zonder gasgeven. Het moet hem dan toch echt in de carburateur zitten. De flens heb ik gericht. Is nu zo recht als mogelijk.

��n ding had ik nog niet gecheckt: decompressie-ventiel. Maar daar dacht ik ook niet echt aan, want dan loopt de met toch sowieso niet? De decompressie maakt de cilinder immers compressievrij. De slangen zijn nieuw.

Gecheckt:
- Ontsteking.
- Carburateur.
- Membraanplaat.
- Uitlaat (Kan er doorheen blazen zonder al teveel druk.)
- Brandstof toevoer.
- Motorblok. (Keerringen zijn nieuw, zuigerveer nieuw, motor verbruikt geen olie.)

Niet gecheckt:
- Decompressie ventiel.
- Afstelling van de bowdenkabels.

Ik ga dat nog even checken, maar ik denk niet dat het probleem hem daarin gaat zitten. Ik ben bijna instaat om de carburateur + membraanplaat van mijn eigen, goedlopende metje even over te zetten om te kijken wat er gebeurd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Als je luchtfilter nat word betekent dit of je benzine membraam is lek, of je membraam tong sluit niet goed af, of je flotter doet zijn werk niet naar behoren.
Meer smaken zijn er helaas niet, metjes kunnen je het leven zuur maken !🤣👍
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 16-02-2022 19:16 Als je luchtfilter nat word betekent dit of je benzine membraam is lek, of je membraam tong sluit niet goed af, of je flotter doet zijn werk niet naar behoren.
Meer smaken zijn er helaas niet, metjes kunnen je het leven zuur maken !🤣👍
Nouja, het filter zelf blijft droog. Het inlaatmondje waar het filter over heen schuift echter niet. Beter dan die hele kap nat :mrgreen:

Ik ben het gedrag van deze dame inmiddels wel gewend. :lol:

Ik ga zo maar weer eens even kijken. Heb even andere dingen gedaan.

De vlotter had ik nagekeken, maar nog niet uitgewisseld. Dan hou ik dat maar eens als optie open.
Een ander inlaatmembraanpje zal ik ook niet uitsluiten.

Een ander benzinemembraan testen kan ook!

Nou dan hebben we toch 3 smaken om uit te proeven alsnog :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef: 16-02-2022 14:04

Ennnnn edit: ik had dit verhaal nog niet geplaatst toen ik een ontdekking deed waarvan een foto meer zegt als duizend woorden. Mij lijkt het op gestold vet. Het zat niet voor het stationair of luchtgaatje, maar ik heb een theorie: zodra de motor warm wordt, wordt uiteindelijk ook de carburateur warm en bereikt een bepaalde temperatuur. Het lijkt mij dan logisch dat dit vet smelt en zich gaan verzamelen voor het stationair en luchtgaatje.. en ik had hem nog wel zo goed schoon gemaakt. Neemt natuurlijk niet weg dat de carburateur een week of 2 van de fiets af in de kast heeft gelegen.
Afbeelding
Dat is geen vet maar zink oxide.
Veroorzaakt door water.(?)
Hier een foto van een carb. die ik van een metje gehaald heb die vier jaar in weer en wind buiten stil gestaan had.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kreeg ik, zonder het venturibuisje te demonteren, weer helemaal schoon door hem uit te koken in citroenzuur. (Kan je bij een Toko kopen)

https://spartamet.forum2go.nl/viewtopic ... t=chemisch
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 16-02-2022 22:54
Zwaantje schreef: 16-02-2022 14:04

Ennnnn edit: ik had dit verhaal nog niet geplaatst toen ik een ontdekking deed waarvan een foto meer zegt als duizend woorden. Mij lijkt het op gestold vet. Het zat niet voor het stationair of luchtgaatje, maar ik heb een theorie: zodra de motor warm wordt, wordt uiteindelijk ook de carburateur warm en bereikt een bepaalde temperatuur. Het lijkt mij dan logisch dat dit vet smelt en zich gaan verzamelen voor het stationair en luchtgaatje.. en ik had hem nog wel zo goed schoon gemaakt. Neemt natuurlijk niet weg dat de carburateur een week of 2 van de fiets af in de kast heeft gelegen.
Afbeelding
Dat is geen vet maar zink oxide.
Veroorzaakt door water.(?)
Hier een foto van een carb. die ik van een metje gehaald heb die vier jaar in weer en wind buiten stil gestaan had.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kreeg ik, zonder het venturibuisje te demonteren, weer helemaal schoon door hem uit te koken in citroenzuur. (Kan je bij een Toko kopen)

https://spartamet.forum2go.nl/viewtopic ... t=chemisch
Ik las inderdaad het draadje waar jij een venturi pijpje met een bekertje in de magnetron deed.

Je had hem later dus toch op zamak geprobeerd. Dat had je toen nog niet gedaan. Was wel benieuwd of citroenzuur inderdaad geschikt zou zijn voor de carburateur. Is ook vriendelijker voor je huid denk ik zo.

Ik vraag me nu eigenlijk wel af hoe er water bij het venturipijpje is gekomen. Ik weet dat ethanol water aantrekt, maar ik rijdt op 98. Maar ik heb wel gereden in regen...
Spartapappa
Spartametoloog

Als een carburateur in een vochtige schuur ligt of een metje altijd buiten in de regen staat, en er komt op de een of andere manier vocht bij, dan krijg je deze vorm van oxidatie.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Chemisch reinigen is vooral bij een TK carb. goed.
Daar heb je weinig vlees om de stijgbuis goed vast te zetten in het carburateurhuis.

Niet vergeten om de zuuraanval op de oxidatie te neutraliseren naar dat je zuur gebruikt hebt!
Het werkt altijd nog na.

vloeibare zeep zoals allesreiniger is perfect om het zuur te neutraliseren. (eerst goed met water afspoelen na het zuur)
Zelf gebruik ik altijd schoonmaakazijn en dasty om de bloemkool uit de carburateurs te krijgen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Bedankt voor de duidelijke Scheikunde les heren, moet ook wel eens. :D

Vanavond maar eens membraanplaten gaan wisselen. Er zal al een nieuwe pakking achter, ingesmeerd met blauw vet, dat zou misschien het probleem kunnen vormen, maar denk ik niet. Ik heb de lip al eens omgedraaid en toen was de compressie direct hoger. Gister het zelfde uitgevoerd maar, geen verschil. De carburateur kan ik nu wel met rust laten, daar ligt het echt niet aan. Het is ook best raar dat het probleem zich nu ook voordoet bij koude start en zich eerder alleen uitte bij warme motor in compressieverlies en uitvallen.

Maar het kan niet anders, het luchtinlaatje van de carburateur is steeds maar nat.

Gister kreeg ik de membraanplaat er niet eens op. Na een hoop vloeken en schelden kwam ik er achter dat het clipje van de decoslang in de weg zat :mrgreen:
Misschien dat er wat mis is met die membraanplaat, maar niet zichtbaar. Hij slaagt glansrijk voor de zuig en blaas test. Al klinkt het blazen bij mij nooit als een trompet, maar eerder als fluit.
Spartapappa
Spartametoloog

Heb je ook de cdi gewisseld.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 17-02-2022 12:37 Heb je ook de cdi gewisseld.
Ik heb de keuze uit 3 blauwe cdi's. Ik heb ze alle 3 getest. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste keer demonteren niet verwisseld heb. Ik ga zo nog een ander membraanplaatje proberen en kijken wat dat doet. Het kan bijna niet zijn dat die membraanplaat ook niet goed is. Ik vermoed dat de plaat die er nu op zit niet zo lekker aansluit op de motor. Vindt hem iets te licht aantrekken. Kan ook gewoon zijn dat ik zwaar aantrekken gewend ben, maar toch.
Plaats reactie