Update. Inmiddels is het blok afgebouwd. Gister niet afgekomen want de korstsluit draad was afgebroken. Vandaag het laatste loodje gelegd. Vooral gelet op de membraanplaat en carburateur. Deze sluiten zo mooi en naadloos op elkaar aan en zijn zo uitvoerig getest dat je er een keuringssticker op zou kunnen plakken. Deco idem dito. Net het moment van de waarheid gehad en het blokje onder de fiets gegooid. Duizend keer trekken voordat er iets van leven in wou komen. Toen wij hij even volgas. Dikke witte rookwolk (condens denk ik.) Ik was aardig aan het vloeken nadat ik mezelf de klere heb lopen trekken. Toevallig kwam er ook even iemand binnen lopen en de schuine opmerking 'Je trekt vaker aan die fiets dan aan wat anders' was gemaakt. Uiteindelijk wilde ze stationair lopen en kreeg ik een grote grijns op mijn gezicht. Helaas loopt ze nog niet naar wens. Nog steeds grieperig maar minder als eerst. Voor het inbouwen schrok ik heel even, omdat ik de naafhuls aan het testen was op achteruit en voorruit. Opeens 'blokkeerde' hij op naar achteren. Ik dacht: het zou toch niet... Maar ik was even vergeten dat ik hem net met olie had gevuld. Daarna hoorde ik de naafpallen weer niet toen ik voorruit aan het lopen was. Althans die hoorde ik heel zacht. Nu dat ze even gelopen heeft klinkt alles weer 'normaal' Ik zal wel weer dingen gehoord hebben die er niet zijn. Ik ben inmmidels denk ik wel rijp voor een opname door GGZ.
Echt alles en alles is doorgrondend gecheckt. De cilinder is 100% oke, de carburateur is 100% oke, de deco is 100% oke, de tandwielen zijn 100% oke, de brandstoftoevoer is 100% oke en etc. Zelfs de lampjes voor en achter zijn ok�. Niet dat dat uitmaakt maar goed
Het enige wat ik nog niet gecheckt heb is de uitlaat... althans. Die had ik gecheckt voordat ik aan de revisie begon. Het was niet fijn om er door te ademen maar het kon wel. Een beetje hyperventileer achtig was dat. Ik kan me herinneren dat er een keer iemand was hier op het forum die opeens een probleem had dat hij niet meer wilde lopen. Dat kwam toen omdat er een stuk kool de uitlaat blokkeerde. Het is jammer dat het blokje niet te testen is zonder uitlaat i.v.m. de reactiestang. Ik heb nog wel uitlaatjes liggen, misschien zal ik die eens proberen. Misschien is het wel gewoon zo: de uitlaatpakking was helemaal vergaan voor de revisie. Natuurlijk plaats je dan de juiste nieuwe, maar misschien liep het metje toen wat beter omdat het de gassen makkelijker kwijt kon toen de pakking lek was. Nu zit de uitlaat met pakking natuurlijk helemaal afgesloten en is de weerstand van de uitlaat wel te groot geworden...
Maar aan speculeren hebben we helemaal niks. We gaan het gewoon proberen.
Aan de positieve kant zijn dit natuurlijk wel leerzame momenten. Ik weet nu bijvoorbeeld blind hoe het blokje moet worden opengeschroefd en weer dichtgemaakt. En de carburateur heb ik binnen een kwartiertje weer open en dicht. Ik kan inmiddels ook alle onderdelen van het blokje opnoemen.
Het is ook niet zo dat ik geen verstand heb van verbrandingsmotoren, ik heb er immers voor 'geleerd.' Helaas zou ik zo'n beroep niet kunnen / mogen uitvoeren. Maar dat is weer offtopic.
Een Spartamet motor. Dat is geen verbrandingsmotor meer.. Zelfs mijn vader die al 40 jaar in het vak autotechniek zit die roept dat ie er helemaal niks van snapt
Dit fucking blok gaat lopen. Wedden dat als ik nu mijn 299 van mijn oermet demonteer helemaal en daarna weer in elkaar zet dat dat ding loopt.
Dit 399 blok is echt een bitch!
Verder wil ik jullie allemaal nog heel erg bedanken voor het meedenken en het delen van jullie goddelijke kennis.