Pagina 10 van 18

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 18-02-2022 12:27
door Spartapappa
Kijk eerst even naar je olie stand..

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 18-02-2022 18:01
door Zwaantje
Spartapappa schreef: 18-02-2022 12:27 Kijk eerst even naar je olie stand..
Het oliepeil was inderdaad gezakt. Was niet zichtbaar bij warme motor, maar nu dus wel. In een half uurtje het blok uit elkaar geschroefd.

Tot mijn grote verbazing zat de oliekeerring nog steeds op zijn plek. De grote keerring om de naafhuls was ook gewoon 'droog.' luchtkanaaltje was ook vrij. Het kamertje bij de o-ring zat wel een beetje olie in.
Afbeelding

Ik zie niks geks.. los van de olie op de pasvlakken en zittingen. Er is wel vloeibare pakking gebruikt. Wel zeer weinig. Met de vinger uitgesmeerd over de vlakken. Daarna kwam er een soort wit plaklaagje tevoorschijn en heb ik de motor dichtgeschroefd. Volgens mij heb niet echt iets geks gedaan.
Afbeelding

Wat vinden de heren? Ik snap er niks van :roll: :lol:

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 18-02-2022 18:33
door Spartapappa
Zat er ook geen transmissie olie in je verbrandingsmotor ruimte ?
En oja, ik zou de keering koppelingskant geheel vast zetten met vloeibare pakking dus geen drupje.
Ook niet te weinig vloeibare pakking gebruiken tussen je Carters.
Dan moet het goed komen�.

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 18-02-2022 19:00
door Zwaantje
Spartapappa schreef: 18-02-2022 18:33 Zat er ook geen transmissie olie in je verbrandingsmotor ruimte ?
En oja, ik zou de keering koppelingskant geheel vast zetten met vloeibare pakking dus geen drupje.
Ook niet te weinig vloeibare pakking gebruiken tussen je Carters.
Dan moet het goed komen�.
Bedankt maar weer man. Zo even de boel weer in elkaar zetten. Carterruimte is een goede, die ga ik zo ook nog even controleren. Het zou opzicht alweer een geruststelling dat het motortje intern picobello is. Dan weet je in ieder geval dat het daar goed zit.

Ik ga alleen geen proefritje doen vandaag. dat laat ik nu wel uit mijn hoofd. :lol:

Zo meteen een poging doen de garage te bereiken. Je wordt gewoon als een papiertje over de plaats geslingerd.

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 18-02-2022 21:51
door Zwaantje
Deze prutser is weer klaar hoor. :mrgreen:

Motortje zit weer in elkaar.

Iets meer Curil deze keer. Wel veel voor mijn gevoel. En het touwtje ter bescherming kanaaltje.
Afbeelding

Nu de oliekeerring zowel aan de onderkant als bovenkant vastgezet met Curil
Afbeelding

Ennuh dicht!
Afbeelding

Zometeen motorolie erin en dan onder de fiets hangen. Het membraanplaatje heb ik er al opgezet. Wat gaat dat makkelijk als de motor ondersteboven staat. Ik heb de membraanplaat eerst getest met de Spartappa lichttest in het donker. 0,00mm doorgang! zo dicht als een blok beton. De zuig en blaastest, daar slaagt ie ook glansrijk voor. Decoslangen ook eventjes getest op dicht zijn. Waren wel nieuw, maar je weet het maar nooit.

Helaas was het korstsluit kabeltje van de carburateur van de tussenplaat afgebroken. Dus dat wordt solderen, maar ach. dat is een klein klusje.

Jullie zullen ondertussen wel moe van mij worden, en ik geef jullie groot gelijk. :mrgreen: Maar dit motortje gaat gewoon lopen, al moet ik hem duizend keer controleren. De aanhouder wint.

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 19-02-2022 05:59
door Spartapappa
Ik doe de curiel altijd op het gedeelte waar de keering invalt.
En dan zowel de linkerhelft als de rechterhelft van het Carter.
Drie of vier centers slaan kan ook (sorry vrot🤣👍) maar ik doe het altijd vastzetten met curiel werkt ook super !
Dat is een van de belangrijkste punten om niet te vergeten bij een 299/399
De 099/199/499 hebben daar geen last van.

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 19-02-2022 07:35
door Zwaantje
Spartapappa schreef: 19-02-2022 05:59 Ik doe de curiel altijd op het gedeelte waar de keering invalt.
En dan zowel de linkerhelft als de rechterhelft van het Carter.
Drie of vier centers slaan kan ook (sorry vrot🤣👍) maar ik doe het altijd vastzetten met curiel werkt ook super !
Dat is een van de belangrijkste punten om niet te vergeten bij een 299/399
De 099/199/499 hebben daar geen last van.
Die puntjes methode ja. Alleen denk ik dat ik in het carter ga zitten slaan i.p.v die zitting. :lol:

Ik ken mezelf�

Ik weet nog in 2017 bij mij eerste revisie, had ik echte Loctite gekocht. Omdat dat in het boek stond. Wat een plakbende werd dat zeg.

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 19-02-2022 19:16
door Zwaantje
Update. Inmiddels is het blok afgebouwd. Gister niet afgekomen want de korstsluit draad was afgebroken. Vandaag het laatste loodje gelegd. Vooral gelet op de membraanplaat en carburateur. Deze sluiten zo mooi en naadloos op elkaar aan en zijn zo uitvoerig getest dat je er een keuringssticker op zou kunnen plakken. Deco idem dito. Net het moment van de waarheid gehad en het blokje onder de fiets gegooid. Duizend keer trekken voordat er iets van leven in wou komen. Toen wij hij even volgas. Dikke witte rookwolk (condens denk ik.) Ik was aardig aan het vloeken nadat ik mezelf de klere heb lopen trekken. Toevallig kwam er ook even iemand binnen lopen en de schuine opmerking 'Je trekt vaker aan die fiets dan aan wat anders' was gemaakt. Uiteindelijk wilde ze stationair lopen en kreeg ik een grote grijns op mijn gezicht. Helaas loopt ze nog niet naar wens. Nog steeds grieperig maar minder als eerst. Voor het inbouwen schrok ik heel even, omdat ik de naafhuls aan het testen was op achteruit en voorruit. Opeens 'blokkeerde' hij op naar achteren. Ik dacht: het zou toch niet... Maar ik was even vergeten dat ik hem net met olie had gevuld. Daarna hoorde ik de naafpallen weer niet toen ik voorruit aan het lopen was. Althans die hoorde ik heel zacht. Nu dat ze even gelopen heeft klinkt alles weer 'normaal' Ik zal wel weer dingen gehoord hebben die er niet zijn. Ik ben inmmidels denk ik wel rijp voor een opname door GGZ.

Echt alles en alles is doorgrondend gecheckt. De cilinder is 100% oke, de carburateur is 100% oke, de deco is 100% oke, de tandwielen zijn 100% oke, de brandstoftoevoer is 100% oke en etc. Zelfs de lampjes voor en achter zijn ok�. Niet dat dat uitmaakt maar goed :)

Het enige wat ik nog niet gecheckt heb is de uitlaat... althans. Die had ik gecheckt voordat ik aan de revisie begon. Het was niet fijn om er door te ademen maar het kon wel. Een beetje hyperventileer achtig was dat. Ik kan me herinneren dat er een keer iemand was hier op het forum die opeens een probleem had dat hij niet meer wilde lopen. Dat kwam toen omdat er een stuk kool de uitlaat blokkeerde. Het is jammer dat het blokje niet te testen is zonder uitlaat i.v.m. de reactiestang. Ik heb nog wel uitlaatjes liggen, misschien zal ik die eens proberen. Misschien is het wel gewoon zo: de uitlaatpakking was helemaal vergaan voor de revisie. Natuurlijk plaats je dan de juiste nieuwe, maar misschien liep het metje toen wat beter omdat het de gassen makkelijker kwijt kon toen de pakking lek was. Nu zit de uitlaat met pakking natuurlijk helemaal afgesloten en is de weerstand van de uitlaat wel te groot geworden...

Maar aan speculeren hebben we helemaal niks. We gaan het gewoon proberen.

Aan de positieve kant zijn dit natuurlijk wel leerzame momenten. Ik weet nu bijvoorbeeld blind hoe het blokje moet worden opengeschroefd en weer dichtgemaakt. En de carburateur heb ik binnen een kwartiertje weer open en dicht. Ik kan inmiddels ook alle onderdelen van het blokje opnoemen.

Het is ook niet zo dat ik geen verstand heb van verbrandingsmotoren, ik heb er immers voor 'geleerd.' Helaas zou ik zo'n beroep niet kunnen / mogen uitvoeren. Maar dat is weer offtopic.

Een Spartamet motor. Dat is geen verbrandingsmotor meer.. Zelfs mijn vader die al 40 jaar in het vak autotechniek zit die roept dat ie er helemaal niks van snapt :lol:

Dit fucking blok gaat lopen. Wedden dat als ik nu mijn 299 van mijn oermet demonteer helemaal en daarna weer in elkaar zet dat dat ding loopt.

Dit 399 blok is echt een bitch!

Verder wil ik jullie allemaal nog heel erg bedanken voor het meedenken en het delen van jullie goddelijke kennis.

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 19-02-2022 19:26
door spartarie
Als je de uitlaat wilt testen terwijl hij aangebouwd is:
Draai de bougie er uit en druk door het bougiegat de zuiger naar beneden.
Nu een stukje slang zoeken dat aan de achterkant van de uitlaat strak om het eindpijpje past.
En dan blazen....

Re: Revisie 399 motor

Geplaatst: 19-02-2022 19:45
door Zwaantje
spartarie schreef: 19-02-2022 19:26 Als je de uitlaat wilt testen terwijl hij aangebouwd is:
Draai de bougie er uit en druk door het bougiegat de zuiger naar beneden.
Nu een stukje slang zoeken dat aan de achterkant van de uitlaat strak om het eindpijpje past.
En dan blazen....
Wat ik voel is een koude wind dat door het bougiegat naar buiten komt. De lucht loopt dus vanuit mijn mond via de uitlaat het bougiegat uit. Daarmee zou ik dus kunnen stellen dat de uitlaat niet verstopt zit. Correct?

Wacht even... hoe zit het met het slangetje dat van de deco naar de uitlaat loopt? Wat gebeurd er als dat verstopt zit?