Slecht starten.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud

Slecht starten.

Bericht door Ruud »

Hoi,

heb hier een Spartamet 499 met start problemen
Afbeelding

Als die koud is erg slecht opstart 10- tot 20x keer aantrekken geen uitzondering.
Als die dan aanslaat rookt die en lijkt wel of dat die verzopen is.

Eenmaal opgestart en loopt een minuutje start die elektrisch wel in ��n keer op.
Van alles geprobeerd, Bing carburateur schoongemaakt, geen effect.
vervangen door een andere goed werkende carburateur, ook geen effect.
Ontsteking opnieuw afgesteld (0.4 mm) ook geen effect.
Andere (nieuwe) bougie ook geen effect.

Wie heeft een idee?
MVG Ruud
Ruud

Bericht door Ruud »

http://spartametforum.nl/effecten-s ... -t727.html met mijn uuhh... zondagse 8) metje, dit is eigenlijk het laatste wat ik wil proberen.

Dacht misschien zijn er nog een paar andere kleine mogelijkheden om uit te proberen.
MVG Ruud
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
@Ruud, doe maar ( alleen als verzoek) de Ontekingspoel wat minder dan 0,4mm zetten en ook de decoklep dicht zetten. kan zijn door het koud deze niet goet werkt. een beetje olie wat hard word of zo.. enz ... enz.....

Afbeelding
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
bikemaster

Bericht door bikemaster »

Bing ?

Ik vermoed dat de votter niet helemaal 100% afsluit, hij zal genoeg afdichten om te zorgen dat hij niet gaat lekken.
Maar net genoeg lekken om niet lekker te starten, hij zal bij stilstand ook niet lekken omdat je benzine membraam de zaak afsluit.

Wissel de carb een uit met je zondagse met zijn carb, is dat het probleem niet dan kun je de carb uitsluiten (controleer ook je membraamplaat)

Is dat allemaal goed, dan denk ik aan een zuigerveer die aan vervanging toe is, (compressie meten voordat je de zaak los haalt)
Met een hamer past alles /tand
gvanrossem

Bericht door gvanrossem »

Is het luchtfilter wel schoon?

gert v rossem
Ruud

Bericht door Ruud »

Allemaal weer bedankt voor de snelle reacties,
fehntjer schreef: de onstekingspoel wat minder dan 0,4mm zetten en ook de decoklep dicht zetten. kan zijn door het koud deze niet goed werkt. een beetje olie wat hard word of zo.. enz ... enz.....
Moin, heb zelf ook het idee dat het door de kou komt, volgende week wordt het wat beter weer. 8)
Bikemaster schreef:Ik vermoed dat de vlotter niet helemaal 100% afsluit, hij zal genoeg afdichten om te zorgen dat hij niet gaat lekken.
Maar net genoeg lekken om niet lekker te starten, hij zal bij stilstand ook niet lekken omdat je benzine membraam de zaak afsluit
Heb de carburateur al eens los gemaakt en vervolgens gecheckt met de jam potje methode :lol: (met de choke open).
Afbeelding

Membraam is het na mijn idee niet, heb hem ook al eens een paar dagen open laten staan met jam potje en geen benzine lekken gezien.

Volgens mij bezit je net een compressie meter :wink: heb ik niet is dan ook het laatste als niets helpt.
Vanochtend weer 10x trekken 5 km gereden heeft toen 2 uur buiten stil gestaan 1x elektrisch starten en starte als een zonnetje.

[
MVG Ruud
Gast

Bericht door Gast »

99 van ce 100 startmoeilijkheden komen uit de carburateur.
Als je met een boutje in je bougiekap een vonk kan trekken blijft over de starttest.
Bougie eruit, lepeltje benzine in het gat, bougie er weer in en starten.
Alstie nu gewoon asem geeft weet je wat je te doen staat...
Ook als een carburateur schoon is gemaakt en schoon lijkt,
zit daar TOCH het probleem, meestal het venturipijpje.
Dan hebben we nog de campingaz-test.
Draai de bougie eruit en steek je soldeerbrander aan.
Zet die op de grond bij je bougiegat van de motor afgericht en start eens.
Een steekvlam zegt dat je gasfabriek in orde is, geen vlam, geen benzine
Zie boven...
.
.
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi Ko,

met de bougie op de massa trekt die al een vonk zonder bougie met een schroefje alleen maar groter.
Venturie pijpje 3x er uit gehaald en schoon gemaakt etc.
Andere carburateur die op mijn oude metje prima loopt er op gezet zelfde probleem tig keer aantrekken voor die start.

Lepel proefje nog niet gedaan.
Ko de Dorpsgek schreef: Dan hebben we nog de campingaz-test.
Draai de bougie eruit en steek je soldeerbrander aan.
Zet die op de grond bij je bougiegat van de motor afgericht en start eens.
Een steekvlam zegt dat je gasfabriek in orde is, geen vlam, geen benzine.
Vind ik wel een goede alleen heb zo'n uuhh...apparaat/brander niet :wink: als allerlaatste en de compressie testen als al het andere niet werkt.

Blijf het vreemd vinden dat die met de andere carburateurs (die goed werken) hetzelfde probleem blijft houden.
Heb hem vandaag buiten laten staan en om de 4 uur elektrisch gestart en in 1x lopen (!!met heel kort starten!!).

Zelf verdenk ik de deko of het membraam wat mogelijk met de kou niet lekker functioneert, daar ga ik volgende week eerst eens naar kijken.

Bedankt weer voor de voorzetjes.
MVG Ruud
freerider

Bericht door freerider »

Als je geen brander hebt: draai de bougie er uit, duw hem in de bougiedop en leg hem voor het bougiegat, chokehendel op 1 of choke en starten.
Gast

Bericht door Gast »

Dat je met een andere goed werkende carburateur ook geen resultaat
behaald verbaasd me niet.
Metjes zijn ZEER eigenwijze dingen. Praat je wel ens vriendelijk tegen dat ding? 8)
Plaats reactie