De spartawet van Murphy
De spartawet van Murphy
Beste Forumgenoten,
Na een tijdje alleen gelezen te hebben hier heb ik me aangemeld.
Ik zocht al een tijdje een snorbrommer c.q. fiets, tijdens hulp met een verhuizing van een ouder iemand kon ik voor een zacht prijsje een saxonette luxus met handstart overnemen. deze had 2 jaar stilgestaan.
Heel veel informatie heb ik van dit forum afgehaald.
anders had ik de spartawet van Murphy niet overleeft en dit kunnen schrijven.
Ik ben behoorlijk technisch onderlegd als internationale servicemonteur luchtvaart en scheepvaart.
Jammer genoeg zit ik nu afgekeurd thuis na een bedrijfsongeval.
Ik laat jullie genieten van mijn leed momenten wat betreft de spartamet.
Met de gebruiksaanwijzing van internet afhalen begon de spartawet van Murphy.
Dag 1
- Banden oppompen 2takt peut 1:100 erin en karren maar.
10 minuten erna viel ie uit starten ho maar zo dood als een pier.
( zorg dat je brandstofsysteem schoon is )
- Ik wil stoppen voor stoplicht op groot kruispunt gas blijft ineens hangen houd rem in ding gaat ervandoor, gooi choke naar voren motor blijft lopen al dansend met de spartamet terwijl iedereen kijkt de bougiekap eraf getrokken.
( als je gasschuif afbreekt op het verkeerde moment krijg je dansles )/adi
Dag 3
- een adres gevonden voor een nieuwe gasschuif en de carburateur gereviseerd meteen een benzinefilter en nieuwe bougie geplaatst.
Ik maak een proefrit en ineens begint de spartamet een rookgordijn te leggen hele straat wit van de rook, pakkingen liggen eruit.
( ik had moeten weten iets dat lang stilgestaan heeft niet meer goed dicht )
Dag 5
- Revisie setje pakkingen en keerringen gehaald en blokje opengemaakt.
krukas keer ring had diepe groef in as gevreten en er zaten nog maar 7 kogeltjes in het totaal kapot gelopen lager.
Andere kant van het land gereden voor een oude spartamet inclusief veel onderdelen.
( onderdelen zoeken gaat veel tijd inzitten vooral als je nog niks hebt )
Dag 7
- Zuiger omgezet op goede krukas met goed lager en motor in elkaar gezet
Uitlaat van sloop spartamet die er heel goed uitzag eronder gezet
Ding wel net wel net niet starten.
Compressie hele dag alles nagekeken maar bleef klinken als een astmapati�nt.
( als de bond van het vloeken me die dag gehoord had ) /soo
Dag 8
- erachter komen door de oude uitlaat eronder te zetten de spartamet na 1 keer trekken start !!!
( een goed uitziende uitlaat wil nog niet zeggen dat ie niet dicht zit )
Dag 9
- ik haal de oude uitlaat er weer af om deze te schuren en in de verf te zetten gaat de schroefdraad dol. RVS draadeinden gemaakt alles opgetapt en heb draadeinden met groene loctite vastgezet gnagnagna.
( een gewateerde cel inclusief dwangbuis begint heel verleidelijk aan te voelen )
Dag 10
- ik sta aan de kassa van de supermarkt inneens een doffe dreun iedereen kijkt ik ga naar buiten is de binnenband van het achterwiel gesprongen en heeft de buitenband van de velg geknald. Na huis gelopen auto gehaald om spartamet op te halen.
De stalen wapening van de buitenband was uit het rubber en de velg was beschadigd. nieuw rubber en de reserve achtervelg van de sloop spartamet er opgezet.
( We hebben geen trein in Veghel anders had ik getest hoe plat een spartamet kan worden ) /hoofd
Dag 11
- de uitlaatpakking blaast er steeds uit spartamet klinkt alsof alle lagers kapot zijn.
Frame uitlaat gelast (tip sporti's garage ) nieuwe pakking bijtippen uitlaat erweer onder.
( Hebben ze op volkel geen pruttel en wil niet pw220 van een F16 over om de spartamet ver weg te laten vliegen? )/twister
Dag 12
- is ie eindelijk klaar regent het als een gek
( kon persoonlijk tot rust komen en afkoelen )
Dag 23
- Droog zon doet de spartamet het?
Een wonder hij start en zowaarlijk heb ik 1 tank zonder problemen leeg gereden
( in het zonnetje tuffen op de spartamet is zeer verslavend )
Dag 24
- waar komt toch die olie op de achtervelg vandaan?
ik kijken oliepeil is hetzelfde geen olie verlies in carter.
velg loshalen is misschien lagervet in conus vloeibaar geworden?
alles in orde remmen zijn ook niet nat van olie of vet.
hersen krakend nadenken waar komt die olie vandaan.
decompressieklep is nat van de 2taktolie nieuwe pakking lekkage weg.
( gebruik laat alle gebreken boven komen )
Dag 25
- De tip op het forum om de venturibuis te trekken probeer ik uit op de andere carburateur.
snijolie erin
2.5 mm boren ok
weer snijolie erin
3mm tappen ok
tap eruit draaien
KNAK tap afgebroken in venturibuis
( nu heeft bond van het vloeken me zeker gehoord )
Dit is mijn relaas van de spartawet van Murphy.
Ik heb ondanks alles nu wel al wat geleerd van de spartamet.
En ondanks alles wat je zo meemaakt is het grootste gevaar dat die spartametjes zowel technisch als om te rijden behoorlijk verslavend zijn.
het is duidelijk mijn saxonette is duidelijk vrouwelijk als je kijkt wat voor aandacht ze gevraagd heeft.
De foto van de dekselse dame hebben jullie nog te goed.
( Forum is niet eens met foto van de dekselse dame )
Groetjes
Richard
Na een tijdje alleen gelezen te hebben hier heb ik me aangemeld.
Ik zocht al een tijdje een snorbrommer c.q. fiets, tijdens hulp met een verhuizing van een ouder iemand kon ik voor een zacht prijsje een saxonette luxus met handstart overnemen. deze had 2 jaar stilgestaan.
Heel veel informatie heb ik van dit forum afgehaald.
anders had ik de spartawet van Murphy niet overleeft en dit kunnen schrijven.
Ik ben behoorlijk technisch onderlegd als internationale servicemonteur luchtvaart en scheepvaart.
Jammer genoeg zit ik nu afgekeurd thuis na een bedrijfsongeval.
Ik laat jullie genieten van mijn leed momenten wat betreft de spartamet.
Met de gebruiksaanwijzing van internet afhalen begon de spartawet van Murphy.
Dag 1
- Banden oppompen 2takt peut 1:100 erin en karren maar.
10 minuten erna viel ie uit starten ho maar zo dood als een pier.
( zorg dat je brandstofsysteem schoon is )
- Ik wil stoppen voor stoplicht op groot kruispunt gas blijft ineens hangen houd rem in ding gaat ervandoor, gooi choke naar voren motor blijft lopen al dansend met de spartamet terwijl iedereen kijkt de bougiekap eraf getrokken.
( als je gasschuif afbreekt op het verkeerde moment krijg je dansles )/adi
Dag 3
- een adres gevonden voor een nieuwe gasschuif en de carburateur gereviseerd meteen een benzinefilter en nieuwe bougie geplaatst.
Ik maak een proefrit en ineens begint de spartamet een rookgordijn te leggen hele straat wit van de rook, pakkingen liggen eruit.
( ik had moeten weten iets dat lang stilgestaan heeft niet meer goed dicht )
Dag 5
- Revisie setje pakkingen en keerringen gehaald en blokje opengemaakt.
krukas keer ring had diepe groef in as gevreten en er zaten nog maar 7 kogeltjes in het totaal kapot gelopen lager.
Andere kant van het land gereden voor een oude spartamet inclusief veel onderdelen.
( onderdelen zoeken gaat veel tijd inzitten vooral als je nog niks hebt )
Dag 7
- Zuiger omgezet op goede krukas met goed lager en motor in elkaar gezet
Uitlaat van sloop spartamet die er heel goed uitzag eronder gezet
Ding wel net wel net niet starten.
Compressie hele dag alles nagekeken maar bleef klinken als een astmapati�nt.
( als de bond van het vloeken me die dag gehoord had ) /soo
Dag 8
- erachter komen door de oude uitlaat eronder te zetten de spartamet na 1 keer trekken start !!!
( een goed uitziende uitlaat wil nog niet zeggen dat ie niet dicht zit )
Dag 9
- ik haal de oude uitlaat er weer af om deze te schuren en in de verf te zetten gaat de schroefdraad dol. RVS draadeinden gemaakt alles opgetapt en heb draadeinden met groene loctite vastgezet gnagnagna.
( een gewateerde cel inclusief dwangbuis begint heel verleidelijk aan te voelen )
Dag 10
- ik sta aan de kassa van de supermarkt inneens een doffe dreun iedereen kijkt ik ga naar buiten is de binnenband van het achterwiel gesprongen en heeft de buitenband van de velg geknald. Na huis gelopen auto gehaald om spartamet op te halen.
De stalen wapening van de buitenband was uit het rubber en de velg was beschadigd. nieuw rubber en de reserve achtervelg van de sloop spartamet er opgezet.
( We hebben geen trein in Veghel anders had ik getest hoe plat een spartamet kan worden ) /hoofd
Dag 11
- de uitlaatpakking blaast er steeds uit spartamet klinkt alsof alle lagers kapot zijn.
Frame uitlaat gelast (tip sporti's garage ) nieuwe pakking bijtippen uitlaat erweer onder.
( Hebben ze op volkel geen pruttel en wil niet pw220 van een F16 over om de spartamet ver weg te laten vliegen? )/twister
Dag 12
- is ie eindelijk klaar regent het als een gek
( kon persoonlijk tot rust komen en afkoelen )
Dag 23
- Droog zon doet de spartamet het?
Een wonder hij start en zowaarlijk heb ik 1 tank zonder problemen leeg gereden
( in het zonnetje tuffen op de spartamet is zeer verslavend )
Dag 24
- waar komt toch die olie op de achtervelg vandaan?
ik kijken oliepeil is hetzelfde geen olie verlies in carter.
velg loshalen is misschien lagervet in conus vloeibaar geworden?
alles in orde remmen zijn ook niet nat van olie of vet.
hersen krakend nadenken waar komt die olie vandaan.
decompressieklep is nat van de 2taktolie nieuwe pakking lekkage weg.
( gebruik laat alle gebreken boven komen )
Dag 25
- De tip op het forum om de venturibuis te trekken probeer ik uit op de andere carburateur.
snijolie erin
2.5 mm boren ok
weer snijolie erin
3mm tappen ok
tap eruit draaien
KNAK tap afgebroken in venturibuis
( nu heeft bond van het vloeken me zeker gehoord )
Dit is mijn relaas van de spartawet van Murphy.
Ik heb ondanks alles nu wel al wat geleerd van de spartamet.
En ondanks alles wat je zo meemaakt is het grootste gevaar dat die spartametjes zowel technisch als om te rijden behoorlijk verslavend zijn.
het is duidelijk mijn saxonette is duidelijk vrouwelijk als je kijkt wat voor aandacht ze gevraagd heeft.
De foto van de dekselse dame hebben jullie nog te goed.
( Forum is niet eens met foto van de dekselse dame )
Groetjes
Richard
bedankt allemaal,
Vind het niet meer als normaal om eerst te RTFM ennen (read the fucki euh fine manual ) of op zun brabants te LHBK ennen ( lees het buukske ku euh korrekt )
Fuel fit die tip had ik al van internet afgehaald en een flesje gehaald bij de lokale tractor boer.
De supermooie uitlaat heb ik achterkant netjes van afgeslepen ter lering, vermaak en WRAAK. /shoot steenwol eruit gehaald en de brander erin.
let tmf burn.
Ik had al de gedachte om deze uitlaat vol te duwen met staalwol en er een klassieke jaren 30 visstaart c.q. halve vleugel uiteinde op te zetten.
Vind de uitlaat van de jaren 30 saxonette best wel geinig.
dan zouden 2dingen in 1 klap opgelost zijn.
Uitlaat die je kunt openmaken om schoon te maken en uitlaatgassen net voorbij de velg.
dus er komt binnenkort een projectje PIMP MY AUSPUFF.
van de 2de carburateur is de venturibuis trekken vandaag gelukt.
Niks afgebroken! ook eens leuk voor de afwisseling.
En bedankt voor de tip van de oven morgen gaat carburateur 1 eens de oven in.
Vandaag lekker boodschappen gedaan op de met.
Rondtuffen word steeds verslavender. /help
Ik ga nu lekker een ijskoud radlertje 2.5% drinken.
proost
Vind het niet meer als normaal om eerst te RTFM ennen (read the fucki euh fine manual ) of op zun brabants te LHBK ennen ( lees het buukske ku euh korrekt )
Fuel fit die tip had ik al van internet afgehaald en een flesje gehaald bij de lokale tractor boer.
De supermooie uitlaat heb ik achterkant netjes van afgeslepen ter lering, vermaak en WRAAK. /shoot steenwol eruit gehaald en de brander erin.
let tmf burn.
Ik had al de gedachte om deze uitlaat vol te duwen met staalwol en er een klassieke jaren 30 visstaart c.q. halve vleugel uiteinde op te zetten.
Vind de uitlaat van de jaren 30 saxonette best wel geinig.
dan zouden 2dingen in 1 klap opgelost zijn.
Uitlaat die je kunt openmaken om schoon te maken en uitlaatgassen net voorbij de velg.
dus er komt binnenkort een projectje PIMP MY AUSPUFF.
van de 2de carburateur is de venturibuis trekken vandaag gelukt.
Niks afgebroken! ook eens leuk voor de afwisseling.

En bedankt voor de tip van de oven morgen gaat carburateur 1 eens de oven in.
Vandaag lekker boodschappen gedaan op de met.
Rondtuffen word steeds verslavender. /help
Ik ga nu lekker een ijskoud radlertje 2.5% drinken.
proost
Ko ken het al langer van uit zuid en oost Europa lekker fris voor de dorst.
Buckler is dat wanproduct dat bier wilde zijn maar het niet is.
Een belgisch trippel trapisten pintje is zeker niet te versmaden.
Maar met warme weer gaat dat net even te snel naar het kopje.
dus nogmaals proost en neem nu een grimbergen trippeltje met schijf citroen erin.
Buckler is dat wanproduct dat bier wilde zijn maar het niet is.
Een belgisch trippel trapisten pintje is zeker niet te versmaden.
Maar met warme weer gaat dat net even te snel naar het kopje.
dus nogmaals proost en neem nu een grimbergen trippeltje met schijf citroen erin.
Moin,
ja ja de uitlaat dit was de grond voor mijn eigen Uitlaat
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=3150
een ijzkoud Weizenbier is ook lekker...
ja ja de uitlaat dit was de grond voor mijn eigen Uitlaat
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=3150
een ijzkoud Weizenbier is ook lekker...
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...



Prachtig verhaal Richard,ik denk dat veel lezers wel dingen zullen herkennen.
Ja, die metjes kunnen het bloed onder je nagels weghalen.
Maar ja, twee jaar stilgestaan...., stilstand is achteruitgang, dat geld voor alle motoren!
Aan de andere kant: die blokjes zitten redelijk simpel in elkaar en je vertilt je er niet aan.
Na verloop van tijd leer je ze steeds beter kennen en wordt je vanzelf metkundige.
Ben benieuwd naar je uitlaatproject.
Ja, die metjes kunnen het bloed onder je nagels weghalen.
Maar ja, twee jaar stilgestaan...., stilstand is achteruitgang, dat geld voor alle motoren!
Aan de andere kant: die blokjes zitten redelijk simpel in elkaar en je vertilt je er niet aan.
Na verloop van tijd leer je ze steeds beter kennen en wordt je vanzelf metkundige.
Ben benieuwd naar je uitlaatproject.
Ja bloed onder de nagels vandaan grrrr.
En het ergste is nog het is nog super verslavend ook.
We wachten af op de eerste afdeling spartametverslaving in de verslavingszorg.
gelukkig hebben ze bier uitgevonden in alle sterktes om af te koelen na een gedaan project.
Ik zal het zeker laten weten hoe alles verloopt met de uitlaat.
En het ergste is nog het is nog super verslavend ook.
We wachten af op de eerste afdeling spartametverslaving in de verslavingszorg.
gelukkig hebben ze bier uitgevonden in alle sterktes om af te koelen na een gedaan project.
Ik zal het zeker laten weten hoe alles verloopt met de uitlaat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast