Ontstekingspoel
Top Henk, ik zat er ook al naar te kijken op het Duitse forum maar kon nog niet echt ontdekken hoe ze het nou deden. Ik heb ook geprobeerd om een kern van een blauwe spoel over te zetten op een Honda spoel maar ik kreeg de kern er niet netjes uit en het pastte niet. De kern van de spartamet spoel was dikker dan die van de Honda spoel. Deze spoel heb ik gekocht, ik geloof naar aanleiding van een link op het Duitse forum van Fehntjer:
http://www.ebay.de/itm/Zundspule-fur-Ho ... SwgApXA875
http://www.ebay.de/itm/Zundspule-fur-Ho ... SwgApXA875
Moin,
maar deze "Honda"spoel heeft 50graden vooronsteking. dat een beetje teveel voor de blok. vliegwiel moet terug gezet worden (zonder spie) op 23 tot 25 graden voorontsteking.
van deze verkopen geeft het ook een spoel van Tecumseh maar die moet ik nog testen.
De roode spoel komt van een pocketbike aaf. het moet ervoor deze spoel op een metje komt met een flitslamp getest worden hoeveel graden vooronsteking deze spoel heeft.
Het gaaf nog een orange spoel van Polini met 65 graden vooronsteking en met plankengas gaat dit tot 85 graden....
Also let op en test een spoel met een flitslamp ervoor die op een metje zal komen.
Vooronsteking is de dood van de zuigerpen- en big end lager.
maar deze "Honda"spoel heeft 50graden vooronsteking. dat een beetje teveel voor de blok. vliegwiel moet terug gezet worden (zonder spie) op 23 tot 25 graden voorontsteking.
van deze verkopen geeft het ook een spoel van Tecumseh maar die moet ik nog testen.
De roode spoel komt van een pocketbike aaf. het moet ervoor deze spoel op een metje komt met een flitslamp getest worden hoeveel graden vooronsteking deze spoel heeft.
Het gaaf nog een orange spoel van Polini met 65 graden vooronsteking en met plankengas gaat dit tot 85 graden....
Also let op en test een spoel met een flitslamp ervoor die op een metje zal komen.
Vooronsteking is de dood van de zuigerpen- en big end lager.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...



Ik rij er al bijna een half jaar mee...
Spoel overzetten kan zowel op een Pr�fex als op een Motoplatkern.


Bij de Motoplat heb ik een plastic "afstandsring" geplaatst, op deze manier heb je wat meer ruimte voor de "bougiekabelbocht".
Een Motoplatkern is namelijk wat langer dan een Pr�fex.
De kern uit een oude spoel halen heb ik geen problemen mee gehad:
de spoel is geborgd doordat het buitenste trafoblikje haaks omgebogen is; die moet je eerst weer rechtbuigen natuurlijk.
Dan de spoel op twee stripjes opstellen en met een doorslag tik je de kern er zo uit.
Het gat in de "nieuwe spoel "is inderdaad iets smaller, naar het schijnt kan je dat iets uitvijlen om het passend te maken.
Dat heb ik niet gedaan, ik heb twee "blikjes"verwijderd.
Dat gaat het mooist op de volgende manier: De kern is geklonken met drie klinknagels.
Aan ��n kant de klinknagel vlakslijpen, je kan nu makkelijk twee blikjes afnemen.
De nagels steken nu weer een millimeter uit, gewoon weer klinken.
Nu kan je de nieuwe spoel op de kern schuiven, borgen door ��n van de buitenste blikjes weer om te buigen.
Spoel overzetten kan zowel op een Pr�fex als op een Motoplatkern.


Bij de Motoplat heb ik een plastic "afstandsring" geplaatst, op deze manier heb je wat meer ruimte voor de "bougiekabelbocht".
Een Motoplatkern is namelijk wat langer dan een Pr�fex.
De kern uit een oude spoel halen heb ik geen problemen mee gehad:
de spoel is geborgd doordat het buitenste trafoblikje haaks omgebogen is; die moet je eerst weer rechtbuigen natuurlijk.
Dan de spoel op twee stripjes opstellen en met een doorslag tik je de kern er zo uit.
Het gat in de "nieuwe spoel "is inderdaad iets smaller, naar het schijnt kan je dat iets uitvijlen om het passend te maken.
Dat heb ik niet gedaan, ik heb twee "blikjes"verwijderd.
Dat gaat het mooist op de volgende manier: De kern is geklonken met drie klinknagels.
Aan ��n kant de klinknagel vlakslijpen, je kan nu makkelijk twee blikjes afnemen.
De nagels steken nu weer een millimeter uit, gewoon weer klinken.
Nu kan je de nieuwe spoel op de kern schuiven, borgen door ��n van de buitenste blikjes weer om te buigen.
Van DEZE http://www.ebay.de/itm/Zundspule-fur-Ho ... SwgApXA875 is bekend hoeveel voorontsteking hij heeft, nl 45 graden (stationair) vervroegend naar 50 graden bij meer toeren, MET het originele vliegwielspietje..
Ook zonder flitslamp kan je nu redelijk precies het ontstekingstijdstip instellen.
Dat gaat als volgt: Bougie eruit en zuiger door het bougiegat onderin drukken.
Dat deed ik eerst met een oude tandenborstel....tegenwoordig heb ik daar een handig Duits tooltje voor :lol:
Op het vliegwiel plak je een stukje tape langs de omtrek, precies op het punt waar de twee carterdelen samenkomen zet je een streepje.
Een paar keer controleren (zuiger overnieuw onderin drukken) of het streepje goed staat en eventueel iets corrigeren.
Dan het vliegwiel afnemen en een nieuw streepje zetten, in mijn geval 18 mm naar RECHTS.
Het vliegwiel heeft een doorsnede van 90 mm, de omtrek is dus 283 mm.
Per graad is dat 0,785 mm, ik rij met 27 gr. voorontsteking.
In mijn geval moet het vliegwiel dus 23 graden "terug", 23 x 0,785=18 mm.
Nu het vliegwiel weer monteren met het nieuwe merk op de motornaad, terwijl je de zuiger weer onderin gedrukt houdt.
Het spietje laten we nu natuurlijk weg....anders gaat het niet.
Voor de zekerheid nog een paar keer controleren (zuiger weer onderin drukken) en rijden maar...
Ook zonder flitslamp kan je nu redelijk precies het ontstekingstijdstip instellen.
Dat gaat als volgt: Bougie eruit en zuiger door het bougiegat onderin drukken.
Dat deed ik eerst met een oude tandenborstel....tegenwoordig heb ik daar een handig Duits tooltje voor :lol:
Op het vliegwiel plak je een stukje tape langs de omtrek, precies op het punt waar de twee carterdelen samenkomen zet je een streepje.
Een paar keer controleren (zuiger overnieuw onderin drukken) of het streepje goed staat en eventueel iets corrigeren.
Dan het vliegwiel afnemen en een nieuw streepje zetten, in mijn geval 18 mm naar RECHTS.
Het vliegwiel heeft een doorsnede van 90 mm, de omtrek is dus 283 mm.
Per graad is dat 0,785 mm, ik rij met 27 gr. voorontsteking.
In mijn geval moet het vliegwiel dus 23 graden "terug", 23 x 0,785=18 mm.
Nu het vliegwiel weer monteren met het nieuwe merk op de motornaad, terwijl je de zuiger weer onderin gedrukt houdt.
Het spietje laten we nu natuurlijk weg....anders gaat het niet.
Voor de zekerheid nog een paar keer controleren (zuiger weer onderin drukken) en rijden maar...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast