Te vies om aan te pakken !

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
spartarie
site mod

Te vies om aan te pakken !

Bericht door spartarie »

Misschien al bekend: ik vind het leuk om oude motortjes op te knappen en zo weer een tweede leven te gunnen.
Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de drietraps, hoe ouder hoe mooier!
Hoewel ik inmiddels genoeg blokjes heb voor negen levens...kijk ik toch regelmatig op M.P. of er wat leuks te koop is.
Vorige week spotte ik er weer eentje, niet te ver van huis, even heen en weer gemaild met de verkoper...voor �25 mocht ik hem meenemen.
Zo zag het er uit:
Afbeelding

Hier een kijkje op de carburateur....

Afbeelding

Ja, te vies om aan te pakken !
Nu moet je daar altijd een beetje doorheen kijken: i.i.g. een goed wiel, wat tupperware en een vierkante uitlaat, bougietje en wie weet wat nog meer.
Wel even geprobeerd of het motortje los was, nou, het vliegwiel liet zich draaien, maar goed voelde het niet..
Bemoedigend: Transmissieolie zat er voldoende in, geen roestbende bij de naafhuls en de naafhuls liet zich draaien.
Thuisgekomen: Uitlaat eraf, en de oorzaak van het gebrek aan compressie werd duidelijk....
Hier een foto van de cilinderwand, door de uitlaatpoort gezien.
Een groef van hier tot ginder, dit motortje zal nooit meer lopen.

Afbeelding

Motortje geopend: Ook de krukas is overleden, en de zuiger...

Afbeelding

Afbeelding

Nu het goede nieuws, wat heb ik "gered"?
De startkap: Er zat een scheur in het deksel, maar laat ik thuis nou nog een los deksel hebben liggen..., spulletjes overzetten en die is weer compleet.
De koppelings- en aandrijfas, alles inclusief lagertjes picobello in orde.
De ontsteking: Spoel doorgemeten, is OK, er moest wel een nieuw bougiekabeltje aan.
Vliegwiel: nog niet getest maar ziet er goed uit, de "magneetjes" liggen nog gelijk met het oppervlak.
De koppeling, nog meer dan voldoende "beleg".
De carburateur: dekselplaat en gasschuif gebroken, maar de rest is nog bruikbaar.
De uitlaat: kan gereviseerd worden.
Hier de oogst, nog vergeten neer te leggen: het wiel , de carburateur onderdelen en het vliegwiel.
Afbeelding

Koop al die onderdelen eens los..ik denk dat die 25 euro goed besteed is!
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

wel kut van het blokje. :cry:
Was het een 099 of 199?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Jammer van het blokje inderdaad. Maar voor 25 euro zeker een goede vangst. Ontstekingssetje is al ong 15 euro waard volgens mij. Dan het wiel, zeker 25 euro waard. Dus ja, je hebt iig winst (ik weet dat je het daarom ws niet doet, maar toch kijk ik hier ook naar.)
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef:wel k*t van het blokje. :cry:
Was het een 099 of 199?
Een 199 zonder "vierkantje", uit 1986.
Nog vergeten: ook nog een (smalle) membraanplaat gered.

Weet je: een andere keer koop je weer een goed carter waarbij er van alles met de aandrijftrein aan de hand is, zo kan je weer van twee slechte ��n goed blokje maken.
Ik heb het al eens vaker gezegd: Kijk of je, vaak voor weinig geld, een sloper of sloopblokje op de kop kunt tikken.
Vaak zitten er nog prima onderdelen in.
Moet je deze onderdelen los "nieuw" kopen betaal je een vermogen, als ze �berhaupt nog te krijgen zijn.
Over een paar jaar kan het wel eens helemaal afgelopen zijn met de onderdelen voorziening!
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef:
Zwaantje schreef:wel k*t van het blokje. :cry:
Was het een 099 of 199?
Een 199 zonder "vierkantje", uit 1986.
Nog vergeten: ook nog een (smalle) membraanplaat gered.

Weet je: een andere keer koop je weer een goed carter waarbij er van alles met de aandrijftrein aan de hand is, zo kan je weer van twee slechte ��n goed blokje maken.
Ik heb het al eens vaker gezegd: Kijk of je, vaak voor weinig geld, een sloper of sloopblokje op de kop kunt tikken.
Vaak zitten er nog prima onderdelen in.
Moet je deze onderdelen los "nieuw" kopen betaal je een vermogen, als ze �berhaupt nog te krijgen zijn.
Over een paar jaar kan het wel eens helemaal afgelopen zijn met de onderdelen voorziening!
stel dat het gebeurd dat er hier geen onderdelen meer te krijgen zijn, dan gaan we toch gewoon Rotary importeren vanuit Australi� lijkt me?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Ja Zwaantje, laten we beginnen met originele zuigers, koppelingsassen en klokken voor de drietraps...smalle membraanplaten....als je een link hebt... :lol: :lol: :lol:
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef:Ja Zwaantje, laten we beginnen met originele zuigers, koppelingsassen en klokken voor de drietraps...smalle membraanplaten....als je een link hebt... :lol: :lol: :lol:
Ik denk dat dat m' helaas niet wordt alleen de 299 en van latere modellen zullen de onderdelen denk ik passen
Dick Nieuwenburg

Bericht door Dick Nieuwenburg »

Rotary bikes in Australie:

Auto Parts Direct Australia
2/27 Ace Crescent
Tuggerah NSW 2259
Ph/Fx 02 43510345

www.rotarybike.com
info@rotarybike.com

exploded view:

http://www.rotarybike.com/pages/Downloads.html
blauwlap
Erelid

Bericht door blauwlap »

Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Dat bedoel ik. Importeren wordt misschien duur, maar dan kan straks gewoon je Metje rijden met de juiste onderdelen.
Plaats reactie