Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de drietraps, hoe ouder hoe mooier!
Hoewel ik inmiddels genoeg blokjes heb voor negen levens...kijk ik toch regelmatig op M.P. of er wat leuks te koop is.
Vorige week spotte ik er weer eentje, niet te ver van huis, even heen en weer gemaild met de verkoper...voor �25 mocht ik hem meenemen.
Zo zag het er uit:

Hier een kijkje op de carburateur....

Ja, te vies om aan te pakken !
Nu moet je daar altijd een beetje doorheen kijken: i.i.g. een goed wiel, wat tupperware en een vierkante uitlaat, bougietje en wie weet wat nog meer.
Wel even geprobeerd of het motortje los was, nou, het vliegwiel liet zich draaien, maar goed voelde het niet..
Bemoedigend: Transmissieolie zat er voldoende in, geen roestbende bij de naafhuls en de naafhuls liet zich draaien.
Thuisgekomen: Uitlaat eraf, en de oorzaak van het gebrek aan compressie werd duidelijk....
Hier een foto van de cilinderwand, door de uitlaatpoort gezien.
Een groef van hier tot ginder, dit motortje zal nooit meer lopen.

Motortje geopend: Ook de krukas is overleden, en de zuiger...

Nu het goede nieuws, wat heb ik "gered"?
De startkap: Er zat een scheur in het deksel, maar laat ik thuis nou nog een los deksel hebben liggen..., spulletjes overzetten en die is weer compleet.
De koppelings- en aandrijfas, alles inclusief lagertjes picobello in orde.
De ontsteking: Spoel doorgemeten, is OK, er moest wel een nieuw bougiekabeltje aan.
Vliegwiel: nog niet getest maar ziet er goed uit, de "magneetjes" liggen nog gelijk met het oppervlak.
De koppeling, nog meer dan voldoende "beleg".
De carburateur: dekselplaat en gasschuif gebroken, maar de rest is nog bruikbaar.
De uitlaat: kan gereviseerd worden.
Hier de oogst, nog vergeten neer te leggen: het wiel , de carburateur onderdelen en het vliegwiel.

Koop al die onderdelen eens los..ik denk dat die 25 euro goed besteed is!