Spartamet valt stationair uit.

Technische vragen
Plaats reactie
JaccovO

Spartamet valt stationair uit.

Bericht door JaccovO »

Hoi Spartamet liefhebbers.

Onlangs heb ik een mooie Spartamet aangeschaft om op te knappen. Metje starten niet maar draaide wel rond.

Thuis in de schuur alles gedemonteerd en schoon gemaakt. Carburateur (Bing) uit elkaar gehad en gereinigd. Met nieuwe pakkingen en ringen weer in elkaar gezet.
Het membraanplaatje in de carburateur was gescheurd, daar heb ik een 'directe injectie' membraan in gezet.

Spoel doorgemeten en vonk getest, ook in orde.

Alles weer opgebouwd en geprobeerd te starten, maar startte nog steeds niet.

Na een beetje googlen kwam ik erachter dat het messing pijpje ook al vervangen was voor een directe injectie (hier ergens omschreven op het forum)

Vervolgens heb ik de brandstof slang op de (volgens mij) originele invoer gedaan. Brandstof kraan open en toen sijpelde het bij dat messing pijpje eruit.

Maarrrr. Daarna startte het motortje wel maar sloeg stationair af.

Gas enigszins afgesteld maar hielp nog niet. Wel kon ik een paar rondjes rijden en ging het Metje netjes 25.

Wat ik nu denk is dat ik die kleine gaatjes (ook hier op het forum ergens omschreven) voor stationair lopen nog moet controleren.
En kan ik messing pijpje dichtmaken zodat ik de originele invoer weer kan gebruiken, want ik denk dat ie het dan wel doet. Of het huisje en de bovenplaat origineel maken.

Ik heb een 399 blokje zonder e start, Metje is van 1991 ongeveer.

Als u meer vragen of gegevens nodig roep, dan kan ik kijken.

Groetjes, Jacco
Vrotkees
site mod

Re: Spartamet valt stationair uit.

Bericht door Vrotkees »

Hoi Jacco,

Welkom op het forum ik zie dat je al druk bezig bent geweest :D

Thuis in de schuur alles gedemonteerd en schoon gemaakt.
Heb je ook de motor zelf uit elkaar gehaald en de onderdelen schoon gemaakt?
Carburateur (Bing) uit elkaar gehad en gereinigd. Met nieuwe pakkingen en ringen weer in elkaar gezet.
Het membraanplaatje in de carburateur was gescheurd, daar heb ik een 'directe injectie' membraan in gezet.
bedoel je hiermee het ombouw setje met afdichtingen naar directe invoer van forumlid Henk?
Na een beetje googlen kwam ik erachter dat het messing pijpje ook al vervangen was voor een directe injectie (hier ergens omschreven op het forum)
Het standaard messing buisje staat bekend dat het loskomt en omhoog wil kruipen en zodoende tegen de plastic bovenplaat aandrukt.
Als een messing pijpje enige CM door de plastic bovenplaat steekt was de carburateur al eerde omgebouwd
Vervolgens heb ik de brandstof slang op de (volgens mij) originele invoer gedaan. Brandstof kraan open en toen sijpelde het bij dat messing pijpje eruit.
Originele invoer is het zwarte buisje boven op de bovenplaat die zit recht boven het benzinemembraan.
Een standaard directe invoer (niet de versie van forumlid Henk) heeft een gat door de bovenplaat waar een messingbuisje uitkomt.

Wat ik nu denk is dat ik die kleine gaatjes (ook hier op het forum ergens omschreven) voor stationair lopen nog moet controleren.
2 naalden (setje wibra 50 cent) sterke kleine zaklamp en spuitbusjes met rietje WD40/perslucht lossen 99-100 keer dat probleem op.
En kan ik messing pijpje dichtmaken zodat ik de originele invoer weer kan gebruiken, want ik denk dat ie het dan wel doet. Of het huisje en de bovenplaat origineel maken?
Als er een gaatje voor het messingbuisje in geboord is kun je de bovenplaat niet meer gebruiken als standaard bovenplaat met benzinemembraan.
Heb je het setje van forumlid Henk gebruikt kun je altijd weer terug

Ik heb een 399 blokje zonder e start, Metje is van 1991 ongeveer.
Een 399 is geen slechte motor is niks mis mee.

Zo als ik het nu zo zie is het wijs het motortje open te maken.
Het lijkt erop dat de zuigerveer versleten en/of de uitlaat verstopt is.
Je hebt een vonk en benzine dan blijft alleen nog compressie over.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JaccovO

Bericht door JaccovO »

Vrotkees, bedankt voor je reactie!
Heb je ook de motor zelf uit elkaar gehaald en de onderdelen schoon gemaakt?
Nog niet, ik heb hier ook de gereedschappen niet voor.
Originele invoer is het zwarte buisje boven op de bovenplaat die zit recht boven het benzinemembraan.
Een standaard directe invoer (niet de versie van forumlid Henk) heeft een gat door de bovenplaat waar een messingbuisje uitkomt.
Dan is de mijne al eerder omgebouwd
2 naalden (setje wibra 50 cent) sterke kleine zaklamp en spuitbusjes met rietje WD40/perslucht lossen 99-100 keer dat probleem op.
Ga ik sowieso proberen
Als er een gaatje voor het messingbuisje in geboord is kun je de bovenplaat niet meer gebruiken als standaard bovenplaat met benzinemembraan.
Heb je het setje van forumlid Henk gebruikt kun je altijd weer terug
Wat zou jij adviseren? Mijn gevoel ligt beter bij die directe injectie van Henk
Zo als ik het nu zo zie is het wijs het motortje open te maken.
Het lijkt erop dat de zuigerveer versleten en/of de uitlaat verstopt is.
Ik verwacht zelf niet dat het aan de compressie ligt. Uitlaat kan ik doorblazen (weet niet of dat voldoende is om niet verstopt te zijn)
Nadat ik de benzineslang op de originele invoer gedaan had kreeg het motortje benzine en kon ik zeker zo'n 1 km rijden tot de benzine op was in de carburateur. (De slang had ik weer op die messingpijp gezet omdat anders de benzine er continu uit sijpelde)

Maargoed zo technisch ben ik nog niet zo met de Metjes, jullie meer;)

Hier even wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Straks nog een fotootje zoals ie er netjes bij staat!
JaccovO

Bericht door JaccovO »

Ik heb een compressiemeter geregeld, ga dat vanavond in ieder geval even controleren
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

belangrijk is als je compressie meet met een decompressie klep versie dat je eerst via het bougie gat goed wd 40 inspuit.
- De startkap loshaalt
- De carburateur en inlaatmembraanplaat loshaalt
Je zet een slangetje op de voorkant van de klep (zuigkant)
een accu boormachine met dop 13 MET DE KLOK MEE op het vliegwiel zet.
Als je nu zuigt an het slangetje terwijl je draait zal de klep sluiten en kun je meten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Henk1
Erelid

Bericht door Henk1 »

Als je messing buisje goed zit en een borst rand heeft, kan je daar gewoon gebruik van maken.
Maar mijn directe invoer zonder vernieling gaat niet samen. (Werkt overigens super)
Het is of of en niet en en.
Raadpleeg de werking Bing carburateur benzine toevoer.
Had je het al ge maild, maar voor alle duidelijkheid
Plaats reactie