Spartamet weining oile

Alles wat nergens anders thuishoort en voorstellen.

Plaats reactie
1marcelfilms
Berichten: 59
Lid geworden op: 28-06-2009 20:25

Spartamet weining oile

Bericht door 1marcelfilms »

Hoe kan het eigenlijk dat de spartamet op 1:100 mag terwijl de meeste 2 takt minimaal 1:50 nodig hebben?
"it's only temporary unless it works"
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet weining oile

Bericht door Vrotkees »

spoelkanalen ipv spoelpoorten
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet weining oile

Bericht door spartarie »

Een kritisch moment bij oude tweetakt schakel brommers/motoren is altijd het vanaf een hoog toerental het gas in ��n keer dichtdraaien,
bijvoorbeeld als je hard moet remmen.
Het achterwiel drijft dan de motor aan, in plaats van omgekeerd.
Tegelijkertijd komt er maar weinig benzine, (en dus ook tweetaktolie!), in de krukkast aan, het gas is immers dicht.
Dat kan door het nog steeds hoge toerental voor smeerproblemen zorgen.
Niets van dit alles bij de spartamet: draai je het gas dicht dan loopt het blokje door het vrijloop mechanisme binnen enkele seconden stationair.

Frappant:
Ik bezit een stokoude tweetakt buitenboordmotor (Yamaha), komt uit de jaren '70.
Deze diende (fabrieksvoorschrift) 1 op 50 gesmeerd te worden.
Enkele jaren na zijn introductie werd een vernieuwde versie gepresenteerd, deze kon met 1 op 100 gesmeerd worden.
Volgens mij, maar daar ben ik niet zeker van, had dat milieu regels in de USA te maken...
Kijk ik in de werkplaatsboeken van het "oude" en "nieuwe" type....dan zijn de onderdelen daarin EXACT hetzelfde.
Ik mik er 1 op 80 in en dat gaat goed.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet weining oile

Bericht door Vrotkees »

50 cc vespa blokjes van de ciao/si/bravo hebben ook een centrifugaal koppeling net als een spartamet en staan ook meteen stil als je het gas dichtdraait en toch hebben ze 1:50 nodig
verhoudingsgewijs is er veel minder contact tussen de zuiger en cilinder in een 301/302 motor dan in die 50cc vespa blokjes.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast