
De zuigers, links de nieuwe rechts de oude:

2 mooie fotos van de binnenkant van mijn Nederlandse 399 blok:


Een filmpje van het getik, is lastig te horen.
https://youtu.be/WI01LyY6hWU
Bedankt voor het compliment! Ik probeer mijn best te doen om mijn Spartamet weer goed lopend te krijgen. Morgen komen de nieuwe keerringen binnen dus die ga ik monteren en dat laat ik in dit topic weten met eventueel fotos. Is het toch maar goed dat ik de zuiger heb vervangen alleen voor een C zuiger.. Ik kom zelf uit de buurt van Zwolle!Spartapappa schreef: ↑11-08-2021 07:31 Allereerst heb ik respect voor je doorzettings vermogen en vastberadenheid !
Alleen zo leer je !
Spartametjes zijn bijzondere voertuigen die zelf te onderhouden zijn.
Als je er eenmaal bekend mee bent word het van zelf een leuk vervoersmiddel.
Je bent op de goede weg, de meeste krijgen een Spartamet geen eens aan de loop.
Het zuigertje wat er in zat lijkt niet erg fris meer.
Zo te zien is er een hap uit.
De zuigertje die je nu nog nieuw kunt kopen zijn eigenlijk te krap bemeten.
Als je dan toch voor zo,n zuigertje gaat, neem dan de grootst mogelijke maat (D)
Maar beter is het om er een uit een sloop mblokje te halen die nog netjes is.
Uit welke regio kom je eigenlijk ?
Dan vraag ik het zeker! Gelukkig heb ik vloeibare pakking dus dan komt het goed. De rest van de keerringen kunnen er gewoon in? En hoe zat het met de zuiger? Ik had er weer een C zuiger in gezet. Kan dit schade leveren als er toch een B of een D zuiger in moet?Spartapappa schreef: ↑11-08-2021 17:01 En plak de keering aan de koppelingkant vast met vloeibare pakking !
Ik heb het gelezen! Ik heb alleen geen extra set zuigerveren zodat ik kan kijken of de zuiger goed is.. ik zie ook nergens een stip of een letter staan. Heb je nog tips voor het opbouwen van het blok? Misschien lagers schoonmaken, locktite gebruiken en waar, vloeibare pakking gebruiken en waar, dingen waar ik op moet letten en zo voort. Gewoon voor de zekerheid dat ik niet een paar keer het blok moet demonteren.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, waardeer het enorm! Dingen zoals het ontluchtingsgaatje openhouden en vloeibare pakking wist ik niet. Ik verwachtte vandaag de keerringen van Brauer(gister ochtend op de post gedaan) maar heb niks binnen gekregen vandaag helaas.. maar dit heb ik: keeringen, zuigerveer, kopplelingsnaaldlager, en het dichte naaldlager van het wormwiel nieuw als het pakketje binnen komt! Dan ga ik gelijk aan de slag. Ik laat het hier weten met fotos en wat ik doe voor andere mensen die aan hun Spartamet sleutelen en natuurlijk voor adviesSpartapappa schreef: ↑12-08-2021 07:58 Bij een budget revisie vervang je de keeringen, zuigerveer, kopplelingsnaaldlager, en het dichte naaldlager van het wormwiel.
Maaaaar��.dan moet de rest in orde zijn ! (Koppeling ook goed bekijken)
Als de zuigerveer nog in nauwelijks versleten staat is zou je deze ook gewoon weer kunnen monteren.
Maar de hierboven beschreven onderdelen eigenlijk altijd vervangen.
Vloeibare pakking gebruik je tussen de twee carterdelen.
Echter is een zeer dunne filmlaag al voldoende. (LET OP DAT JE HET ONTLUCHTINGS KANAALTJE OPEN HOUDT)
Ook dien je de keering aan de koppelingkant te borgen met vloeibare pakking.
Let ook bij monteren er op dat de krukaslagers netjes in de halvemaantjes vallen zodat de boel netjes gecentreerd zit.
Dan is de aantrek volgorde ook belangrijk, deze is ook op internet te vinden.
Officieel moeten de bouten geloof ik op 11nm aangetrokken worden.
Als je zo,n momentsleutel niet hebt, dan zet je een ringsleutel op je uiteinde van de inbussleutel.
Als de inbus dan begint te torderen zit je ongeveer goed.
Het mooiste is een momentsleutel natuurlijk�.
Tip: bij het monteren v/d zuiger een beetje olie op de cilinderwand smeren voor montage.
Als je de aandrijfas weer in elkaar zet, dan alle lagers goed invetten.
Het aandrijfas in en uit elkaar halen kun je ook vinden op het net.
Ja ik ga niet alles voorkauwen hoor![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten