Even voorstellen
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 11-11-2021 14:47
Even voorstellen
Hallo, ik ben Floris, 55 jaar sinds mei in het bezit van een Spartamet. Die het niet meer deed:) Vroeger veel gesleuteld aan brommers en dit forum gevonden toen ik de met weer aan de praat probeerde te krijgen. Wat me opvalt hier is dat de sfeer gewoon prima is. Je hebt van die fora.... De Spartamet loopt inmiddels weer als een zonnetje. Dankzij de info op dit forum.
Ik zal hier beschrijven wat er tot nu toe is gebeurd en wat er gaat gebeuren. Als het niet in dit topic/deel thuishoort kan de moderator het altijd makkelijk verplaatsen.
Zoals gezegd, hij liep niet. Het is een handstart als denk ik dat dit motortje er later is opgezet omdat er sporen zijn van een e-start variant. Zoals het startknopje en de accubak.
Als eerste gekeken of de bougie vonken wilde geven. Nope, geen vonken. Nu wist ik toen nog niet dat je de choke hendel eerst van 0 moet halen... Dus dan kan je trekken tot je ons weegt, niets gebeurt. Daar kwam ik later achter. Er kwamen vonken maar onregelmatig en zwak.
Nieuwe bougie gekocht. Vonkte beter maar nog steeds geen lopende met. Toen de carburateur er af gehaald en helemaal schoon gemaakt. Ook het membraam losgemaakt. Ook dat helemaal gereinigd. Overal nieuwe pakkingen en een nieuw luchtfilter geplaatst. Benzine vervangen door nieuwe benzine. Trekken..... Een behoorlijk aantal keren en verdomd hij sloeg aan!
Dat was wel een sensatie. Natuurlijk gelijk rijden. Fantastisch!! Hij liep wel, maar wat onregelmatig.
De volgende dag; ik heb me een lamme arm getrokken aan die trekstarter. Niets gebeurde. Kapje bij luchtfilter eraf gehaald, om de carburateur er weer af te halen. Alles er weer af. Toen vielen mij een paar dingen op; de chokeschuif... Daar zit een gaatje in maar het leek uitgeboord wan er zat ook een los verloopstukje in. Leek me niet origineel. Een paar kabels van de cdi waren een beetje blank (isolatie klein deel weg) en iemand had gaten geboord in de afsluitkap.
Toen heb ik een nieuwe chokeschuif besteld. Die ik had, had een inkeping bovenin in het staafje voor een klemringetje. Die nieuwe die kwam had dat niet. Klein gaatje bovenin in het staafje geboord zodat het veertje geborgd kon worden. Ik had ook een nwe CDi besteld (de 25% +).
Alles weer in elkaar gezet, kabels ge�soleerd en starten. Na een paar keer trekken, startte hij. De carburateur is kennelijk erg gevoelig voor veranderingen die er niet horen. Weer stukje gereden, en genoten, en uitgezet. Later weer gestart, ging snel en prima!
Kortom, hij loopt weer als een zonnetje, dankzij alle info hier.
Wat mij opvalt is dat er veel onderdelen nog te krijgen zijn.
Nu is de Spartamet uit elkaar gehaald. Want....., ik weet niet of dit vloeken in de kerk is, ik ga hem omtoveren van een bejaardenfiets naar een kek dingetje! Foto's volgens tzt!
Ik zal hier beschrijven wat er tot nu toe is gebeurd en wat er gaat gebeuren. Als het niet in dit topic/deel thuishoort kan de moderator het altijd makkelijk verplaatsen.
Zoals gezegd, hij liep niet. Het is een handstart als denk ik dat dit motortje er later is opgezet omdat er sporen zijn van een e-start variant. Zoals het startknopje en de accubak.
Als eerste gekeken of de bougie vonken wilde geven. Nope, geen vonken. Nu wist ik toen nog niet dat je de choke hendel eerst van 0 moet halen... Dus dan kan je trekken tot je ons weegt, niets gebeurt. Daar kwam ik later achter. Er kwamen vonken maar onregelmatig en zwak.
Nieuwe bougie gekocht. Vonkte beter maar nog steeds geen lopende met. Toen de carburateur er af gehaald en helemaal schoon gemaakt. Ook het membraam losgemaakt. Ook dat helemaal gereinigd. Overal nieuwe pakkingen en een nieuw luchtfilter geplaatst. Benzine vervangen door nieuwe benzine. Trekken..... Een behoorlijk aantal keren en verdomd hij sloeg aan!
Dat was wel een sensatie. Natuurlijk gelijk rijden. Fantastisch!! Hij liep wel, maar wat onregelmatig.
De volgende dag; ik heb me een lamme arm getrokken aan die trekstarter. Niets gebeurde. Kapje bij luchtfilter eraf gehaald, om de carburateur er weer af te halen. Alles er weer af. Toen vielen mij een paar dingen op; de chokeschuif... Daar zit een gaatje in maar het leek uitgeboord wan er zat ook een los verloopstukje in. Leek me niet origineel. Een paar kabels van de cdi waren een beetje blank (isolatie klein deel weg) en iemand had gaten geboord in de afsluitkap.
Toen heb ik een nieuwe chokeschuif besteld. Die ik had, had een inkeping bovenin in het staafje voor een klemringetje. Die nieuwe die kwam had dat niet. Klein gaatje bovenin in het staafje geboord zodat het veertje geborgd kon worden. Ik had ook een nwe CDi besteld (de 25% +).
Alles weer in elkaar gezet, kabels ge�soleerd en starten. Na een paar keer trekken, startte hij. De carburateur is kennelijk erg gevoelig voor veranderingen die er niet horen. Weer stukje gereden, en genoten, en uitgezet. Later weer gestart, ging snel en prima!
Kortom, hij loopt weer als een zonnetje, dankzij alle info hier.
Wat mij opvalt is dat er veel onderdelen nog te krijgen zijn.
Nu is de Spartamet uit elkaar gehaald. Want....., ik weet niet of dit vloeken in de kerk is, ik ga hem omtoveren van een bejaardenfiets naar een kek dingetje! Foto's volgens tzt!
Re: Even voorstellen
Welkom Floris,
Ik lees al dat je het genoegen van de carburateur africhten al hebt mogen ervaren
Dat is een bekend zwak punt van een Spartamet blokje waar vrij makkelijk verbeteringen aan gedaan kunnen worden.
Dat busje in het gat van de chokeschuif was helemaal in het begin bij de aller eerste carburateurs gemaakt in 1985/86 normaal.
Dus die chokeshuif met dat busje (zeer zeldzaam) is zeker meer dan 35 jaar oud!
Leuk voor de verzameling maar niet meer geschikt voor dagelijks gebruik.
De elektrische start van een Spartamet heeft pokke dure onderdelen, is onbetrouwbaar en word 99-100 keer eraf gehaald en vervangen door een handstart.
Leuk als een zij projectje om het weer en beter aan de praat te krijgen.
Er is niks mis mee een Spartametje te modificeren en dat is geen vloeken in de kerk op het forum.
Waar wel wrevel over ontstaat maar dat is zowat universeel op alle technische hobbyspecialist voertuig forums zijn de slopers.
Geen technisch verstand, niks aannemen maar moet wel super hard gaan en het mag niks kosten.
Kijk maar eens in de foto gallerij daar staat al een hoop wat aangepast is.
Belangrijk is bij modificeren dat de sterkte van het frame niet verzwakt word en het frame/typegoedkeur nummer te lezen blijft.
Vreemde Motortjes kun je het beste helemaal uit elkaar halen en inspecteren.
Er zijn zoveel kleine dingetjes waardoor je valse lucht/weerstand krijgt waardoor storingen ontstaan.
Geen paniek we zijn hier allemaal eens vanaf 0 verstand van een Spartamet begonnen en wij leren nog bij!
Je zult merken als je doorzet dat je niet alleen een superhandig voertuig maar ook een leuke hobby eraan overhoud.
Veel leden hier komen regelmatig bij elkaar en dan is het altijd supergezellig.
Je word er nooit dommer van je leert altijd hoe iets nog beter kan.
Ik lees al dat je het genoegen van de carburateur africhten al hebt mogen ervaren

Dat is een bekend zwak punt van een Spartamet blokje waar vrij makkelijk verbeteringen aan gedaan kunnen worden.
Dat busje in het gat van de chokeschuif was helemaal in het begin bij de aller eerste carburateurs gemaakt in 1985/86 normaal.
Dus die chokeshuif met dat busje (zeer zeldzaam) is zeker meer dan 35 jaar oud!
Leuk voor de verzameling maar niet meer geschikt voor dagelijks gebruik.
De elektrische start van een Spartamet heeft pokke dure onderdelen, is onbetrouwbaar en word 99-100 keer eraf gehaald en vervangen door een handstart.
Leuk als een zij projectje om het weer en beter aan de praat te krijgen.
Er is niks mis mee een Spartametje te modificeren en dat is geen vloeken in de kerk op het forum.
Waar wel wrevel over ontstaat maar dat is zowat universeel op alle technische hobbyspecialist voertuig forums zijn de slopers.
Geen technisch verstand, niks aannemen maar moet wel super hard gaan en het mag niks kosten.
Kijk maar eens in de foto gallerij daar staat al een hoop wat aangepast is.
Belangrijk is bij modificeren dat de sterkte van het frame niet verzwakt word en het frame/typegoedkeur nummer te lezen blijft.
Vreemde Motortjes kun je het beste helemaal uit elkaar halen en inspecteren.
Er zijn zoveel kleine dingetjes waardoor je valse lucht/weerstand krijgt waardoor storingen ontstaan.
Geen paniek we zijn hier allemaal eens vanaf 0 verstand van een Spartamet begonnen en wij leren nog bij!
Je zult merken als je doorzet dat je niet alleen een superhandig voertuig maar ook een leuke hobby eraan overhoud.
Veel leden hier komen regelmatig bij elkaar en dan is het altijd supergezellig.
Je word er nooit dommer van je leert altijd hoe iets nog beter kan.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Even voorstellen
Welkom op ons mooie forum Floris !
Als je eenmaal een Spartamet mooi aan het lopen hebt gekregen.
Dan is er geen weg meer terug !
Al snel maakt het Spartamet virus zich meester van diegene.
Het metje is zo,n schitterend en doeltreffend Vervoers middel.
Makkelijk in de takels te hangen om te repareren,
Je kunt overal goed bij.
En als het motortje het een keer af laat weten, dan kun je nog altijd fietsen naar huis.
Ik vind het mooi om te horen dat je ons forum een warm hart toe draagt.
Er zitten hier een hoop fijne mensen met passie en liefde op het forum.
Inmiddels ben ik er ook met een aantal bevriend geraakt (Spartamet verbind)
Dus ik zou zeggen lang leve de Spartamet !!!
Als je eenmaal een Spartamet mooi aan het lopen hebt gekregen.
Dan is er geen weg meer terug !
Al snel maakt het Spartamet virus zich meester van diegene.
Het metje is zo,n schitterend en doeltreffend Vervoers middel.
Makkelijk in de takels te hangen om te repareren,
Je kunt overal goed bij.
En als het motortje het een keer af laat weten, dan kun je nog altijd fietsen naar huis.
Ik vind het mooi om te horen dat je ons forum een warm hart toe draagt.
Er zitten hier een hoop fijne mensen met passie en liefde op het forum.
Inmiddels ben ik er ook met een aantal bevriend geraakt (Spartamet verbind)
Dus ik zou zeggen lang leve de Spartamet !!!
Re: Even voorstellen
Ik kan mij alleen maar bij de vorige schrijvers aansluiten.
Welkom op het forum Floris, en veel plezier hier en met je metje!

Welkom op het forum Floris, en veel plezier hier en met je metje!
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Even voorstellen
Welkom op het forum
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 11-11-2021 14:47
Re: Even voorstellen
Dank allemaal, heel erg leuk! Ben overigens niet van plan mijn projectje harder te laten lopen; ik ga de looks wat aanpassen zodat hij net iets hipper wordt. Alles met respect voor het origineel. Ik laat het tzt wel zien. Nee, uit ervaring weet ik wat opvoeren met een frame kan doen....
Ben ooit door een scheef frame met mijn brommer de Berkel in gereden:) En ik denk ook niet dat zo'n klein blokje heel veel kan hebben qua opvoeren, maar dat is gevoelsmatig.
Ik houd alles origineel waar het gaat om het blokje, achterwiel, aandrijving etc. Ik moet wel zeggen dat die nieuwe CDI wel veel betere vonken geeft dan de oude. Misschien was de oude gewoon op z'n eind.
Vandaag het frame en losse delen afgespoten, schoongemaakt. Klaar om te spuiten. Dit concept is inderdaad gewoon verslavend denk ik. Een fiets met een motortje aan het achterwiel. Geniaal!
Ik had vroeger wel eens een solex motortje op een step gezet. Geweldig. Dit geeft echt heel veel lol en is echt puur.

Ik houd alles origineel waar het gaat om het blokje, achterwiel, aandrijving etc. Ik moet wel zeggen dat die nieuwe CDI wel veel betere vonken geeft dan de oude. Misschien was de oude gewoon op z'n eind.
Vandaag het frame en losse delen afgespoten, schoongemaakt. Klaar om te spuiten. Dit concept is inderdaad gewoon verslavend denk ik. Een fiets met een motortje aan het achterwiel. Geniaal!
Ik had vroeger wel eens een solex motortje op een step gezet. Geweldig. Dit geeft echt heel veel lol en is echt puur.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Even voorstellen
Zo,n blokje is standaard begrensd op Max 25.
Hij loopt onbegrensd al 30
Ontgrenzen is dit ook opvoeren ???
Een heren frame is zo gruwelijk sterk die kan dit zo makkelijk aan !
Niet om het een of ander maar mijn metjes lopen veel harder dan de opgegeven ontgrenste snelheid.
Ik kan zeggen dit geeft al jaren en vele kilometers totaal geen problemen. (De Sachs blokjes zijn gruwelijk sterk)
Een standaard origineel Spartametje daar krijg je begrensd te maken met interne vervuiling.
Maar ik heb respect voor iedereen zijn opvattingen en denkwijze.
Ook moet je gewoon doen wat jij denkt dat veilig en goed is voor jezelf en voor de Spartamet.
Want ik neem ook gelijk het herenframe als voorbeeld om harder mee te rijden.
Een zwanenhals frame van de latere bouwjaren kunnen wel breken.
En als je dan dan met illegale snelheden gebeurd, ben de de Sjaak�
Hij loopt onbegrensd al 30
Ontgrenzen is dit ook opvoeren ???
Een heren frame is zo gruwelijk sterk die kan dit zo makkelijk aan !
Niet om het een of ander maar mijn metjes lopen veel harder dan de opgegeven ontgrenste snelheid.
Ik kan zeggen dit geeft al jaren en vele kilometers totaal geen problemen. (De Sachs blokjes zijn gruwelijk sterk)
Een standaard origineel Spartametje daar krijg je begrensd te maken met interne vervuiling.
Maar ik heb respect voor iedereen zijn opvattingen en denkwijze.
Ook moet je gewoon doen wat jij denkt dat veilig en goed is voor jezelf en voor de Spartamet.
Want ik neem ook gelijk het herenframe als voorbeeld om harder mee te rijden.
Een zwanenhals frame van de latere bouwjaren kunnen wel breken.
En als je dan dan met illegale snelheden gebeurd, ben de de Sjaak�
Laatst gewijzigd door Spartapappa op 14-11-2021 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 11-11-2021 14:47
Re: Even voorstellen
Ik had die CDI gekocht met het idee dat hij beter zou lopen. Dat doet hij nu ook.
Alles uit elkaar (blokje niet), frame schoongemaakt. Klaar om te spuiten. Nieuwe banden, zadel en bel besteld. Ja, je, een bel. Deze bel: https://www.amazon.nl/dp/B00KFCYUYK/ref ... EXDZYAX147
Geeft een beetje een idee hoe de Spartamet gaat worden.
Alles uit elkaar (blokje niet), frame schoongemaakt. Klaar om te spuiten. Nieuwe banden, zadel en bel besteld. Ja, je, een bel. Deze bel: https://www.amazon.nl/dp/B00KFCYUYK/ref ... EXDZYAX147
Geeft een beetje een idee hoe de Spartamet gaat worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast