Even voorstellen
Geplaatst: 12-11-2021 15:50
Hallo, ik ben Floris, 55 jaar sinds mei in het bezit van een Spartamet. Die het niet meer deed:) Vroeger veel gesleuteld aan brommers en dit forum gevonden toen ik de met weer aan de praat probeerde te krijgen. Wat me opvalt hier is dat de sfeer gewoon prima is. Je hebt van die fora.... De Spartamet loopt inmiddels weer als een zonnetje. Dankzij de info op dit forum.
Ik zal hier beschrijven wat er tot nu toe is gebeurd en wat er gaat gebeuren. Als het niet in dit topic/deel thuishoort kan de moderator het altijd makkelijk verplaatsen.
Zoals gezegd, hij liep niet. Het is een handstart als denk ik dat dit motortje er later is opgezet omdat er sporen zijn van een e-start variant. Zoals het startknopje en de accubak.
Als eerste gekeken of de bougie vonken wilde geven. Nope, geen vonken. Nu wist ik toen nog niet dat je de choke hendel eerst van 0 moet halen... Dus dan kan je trekken tot je ons weegt, niets gebeurt. Daar kwam ik later achter. Er kwamen vonken maar onregelmatig en zwak.
Nieuwe bougie gekocht. Vonkte beter maar nog steeds geen lopende met. Toen de carburateur er af gehaald en helemaal schoon gemaakt. Ook het membraam losgemaakt. Ook dat helemaal gereinigd. Overal nieuwe pakkingen en een nieuw luchtfilter geplaatst. Benzine vervangen door nieuwe benzine. Trekken..... Een behoorlijk aantal keren en verdomd hij sloeg aan!
Dat was wel een sensatie. Natuurlijk gelijk rijden. Fantastisch!! Hij liep wel, maar wat onregelmatig.
De volgende dag; ik heb me een lamme arm getrokken aan die trekstarter. Niets gebeurde. Kapje bij luchtfilter eraf gehaald, om de carburateur er weer af te halen. Alles er weer af. Toen vielen mij een paar dingen op; de chokeschuif... Daar zit een gaatje in maar het leek uitgeboord wan er zat ook een los verloopstukje in. Leek me niet origineel. Een paar kabels van de cdi waren een beetje blank (isolatie klein deel weg) en iemand had gaten geboord in de afsluitkap.
Toen heb ik een nieuwe chokeschuif besteld. Die ik had, had een inkeping bovenin in het staafje voor een klemringetje. Die nieuwe die kwam had dat niet. Klein gaatje bovenin in het staafje geboord zodat het veertje geborgd kon worden. Ik had ook een nwe CDi besteld (de 25% +).
Alles weer in elkaar gezet, kabels ge�soleerd en starten. Na een paar keer trekken, startte hij. De carburateur is kennelijk erg gevoelig voor veranderingen die er niet horen. Weer stukje gereden, en genoten, en uitgezet. Later weer gestart, ging snel en prima!
Kortom, hij loopt weer als een zonnetje, dankzij alle info hier.
Wat mij opvalt is dat er veel onderdelen nog te krijgen zijn.
Nu is de Spartamet uit elkaar gehaald. Want....., ik weet niet of dit vloeken in de kerk is, ik ga hem omtoveren van een bejaardenfiets naar een kek dingetje! Foto's volgens tzt!
Ik zal hier beschrijven wat er tot nu toe is gebeurd en wat er gaat gebeuren. Als het niet in dit topic/deel thuishoort kan de moderator het altijd makkelijk verplaatsen.
Zoals gezegd, hij liep niet. Het is een handstart als denk ik dat dit motortje er later is opgezet omdat er sporen zijn van een e-start variant. Zoals het startknopje en de accubak.
Als eerste gekeken of de bougie vonken wilde geven. Nope, geen vonken. Nu wist ik toen nog niet dat je de choke hendel eerst van 0 moet halen... Dus dan kan je trekken tot je ons weegt, niets gebeurt. Daar kwam ik later achter. Er kwamen vonken maar onregelmatig en zwak.
Nieuwe bougie gekocht. Vonkte beter maar nog steeds geen lopende met. Toen de carburateur er af gehaald en helemaal schoon gemaakt. Ook het membraam losgemaakt. Ook dat helemaal gereinigd. Overal nieuwe pakkingen en een nieuw luchtfilter geplaatst. Benzine vervangen door nieuwe benzine. Trekken..... Een behoorlijk aantal keren en verdomd hij sloeg aan!
Dat was wel een sensatie. Natuurlijk gelijk rijden. Fantastisch!! Hij liep wel, maar wat onregelmatig.
De volgende dag; ik heb me een lamme arm getrokken aan die trekstarter. Niets gebeurde. Kapje bij luchtfilter eraf gehaald, om de carburateur er weer af te halen. Alles er weer af. Toen vielen mij een paar dingen op; de chokeschuif... Daar zit een gaatje in maar het leek uitgeboord wan er zat ook een los verloopstukje in. Leek me niet origineel. Een paar kabels van de cdi waren een beetje blank (isolatie klein deel weg) en iemand had gaten geboord in de afsluitkap.
Toen heb ik een nieuwe chokeschuif besteld. Die ik had, had een inkeping bovenin in het staafje voor een klemringetje. Die nieuwe die kwam had dat niet. Klein gaatje bovenin in het staafje geboord zodat het veertje geborgd kon worden. Ik had ook een nwe CDi besteld (de 25% +).
Alles weer in elkaar gezet, kabels ge�soleerd en starten. Na een paar keer trekken, startte hij. De carburateur is kennelijk erg gevoelig voor veranderingen die er niet horen. Weer stukje gereden, en genoten, en uitgezet. Later weer gestart, ging snel en prima!
Kortom, hij loopt weer als een zonnetje, dankzij alle info hier.
Wat mij opvalt is dat er veel onderdelen nog te krijgen zijn.
Nu is de Spartamet uit elkaar gehaald. Want....., ik weet niet of dit vloeken in de kerk is, ik ga hem omtoveren van een bejaardenfiets naar een kek dingetje! Foto's volgens tzt!