Vastgelopen motor.

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Vastgelopen motor.

Bericht door Vrotkees »

Om de een of andere reden was het 299 Blokje dat ik opgebouwd had vastgelopen :cry:
23 Augustus 2015 schreef:Men neme eerst een vers 299 blokje.

Daarin gaat de "oude" krukas uit het 199 blokje alles schoon getest en nieuwe keerringen, passende zuiger en nieuwe zuigerveer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Een aandrijfas word opgebouwd d.m.v een goede ( als nieuw ) gebruikte as
AfbeeldingAfbeelding

Alles afstellen en blokje weer dichtmaken
AfbeeldingAfbeelding

Een ontkoolde en ontroeste uitlaat eronder en schoon gebrande remschoenen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Omdat een 299 blokje een andere ontsteking trekkap en inlaatmembraan heeft heb ik 299 onderdelen erop gezet.
Onsteking afgesteld, andere carburateur en klaar voor te testen.
Afbeelding

1 keer trekken en voila de 299 leeft :lol:
Afbeelding

Een zo goed als nieuw 299 blokje en deze verbruikt geen olie.
AfbeeldingAfbeelding


Vandaag was het zonnig en ging het blokje op de workmate.

Een optie zou een vastgelopen startkap en/of ontsteking kunnen zijn.

AfbeeldingAfbeelding
Beide onderdelen waren en zijn in uitstekende staat.

Een andere optie was dat iets van de Bougie afgebroken was.
Afbeelding
Deze vertoond geen schade en een mooie kleur

Dan maar het blokje helemaal openmaken.
AfbeeldingAfbeelding
Alles ziet er goed uit maar de krukas zit muurvast :shock:

Er zit genoeg olie in het tandwielgedeelte van het blokje maar er zit ROEST!!!!! in de mengkamer :shock:

Afbeelding
Afbeelding

De zuiger zit muur vast tegen het bovenste dode punt aan.
Dit begint te lijken op gebrek aan meng smering. :?
Afbeelding

WD40 via het bougiegat naar binnen spuiten en voorzichtig de zuiger terugtikken.
Afbeelding

De zuiger is duidelijk aan de voorkant voor de uitlaatpoort vastgelopen.
De zuigerveer is gebroken.
Afbeelding

Wat opvalt is dat de krukas koppeling en lagers in de mengkamer heel erg droog zijn.
Afbeelding
Het naald lager van de koppelingsklok begint slijtagesporen te tonen.

Het krukaslager en het koppelingslager zijn kurkdroog en hebben te veel speling.

AfbeeldingAfbeelding

De cilinder heeft duidelijk een beschadiging aan de kant van de uitlaatpoort.

Afbeelding

Na reinigen is het nog duidelijker zichtbaar dat de spoelpoorten niet beschadigt zijn.
Afbeelding

Nu komt de vraag hoe kan dit.

Het blokje heeft 2000 km op pure wasbenzine met een Castrol RS 2 taktolie gelopen en Fuel fit.

Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Keurig werkplaatsje! :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
m.vandervet
Berichten: 77
Lid geworden op: 17-12-2009 19:59

Bericht door m.vandervet »

Ik begin nu toch wel erg aan mezelf te twijfelen,.dan toch de laatste keer getankt zonder mengsmering toegevoegd te hebben aan de wasbenzine. :cry:
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

3 weesgegroetjes en beloven dat je het nooit nooit nooit meer zult vergeten.
:twisted: :twisted: :twisted:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
m.vandervet
Berichten: 77
Lid geworden op: 17-12-2009 19:59

Bericht door m.vandervet »

Ik baal enorm. De Spartamet heeft voor mij een grote waarde.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Ik vraag me af.

Hoeveel km heb je gereden op die tank voordat je die vastloper had ?

kunnen de droge lagers en de roest verklaart worden na 1 keer geen mengsmering te gebruiken ?
De lagers en de krukaskeerring was kurkdroog

Mijn vermoeden is dat de wasbenzine veel "droger" is als benzine
net zo als kerosine "droger" is als diesel.

wasbenzine is niet een constant product.
van C5H12 ( pentaan ) tot C15H32 ( pentadecaan )
Algemeen gesporken hoe meer koolstofatomen hoe droger




Ik meen dat Spartarie op een mengsel van 50% wasbenzine en 50% benzine rijd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

een maal tanken zonder mengsmering kan dit toch niet veroorzaken?
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Roest = water. Daar gaat het nu even om. Vraag is, is er alleen (goede?) olie 1:80 gemixt? Spiritus? Wasbenzine? ...is er in heel veel verschillende kwaliteiten... Iets anders misschien..? :roll:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

jgvankampen schreef:een maal tanken zonder mengsmering kan dit toch niet veroorzaken?
Jawel...
Ik heb ooit een Wartburg verkocht, diezelfde middag dag stond hij voor de deur met
uitgelopen lagers. Ik vraag: "Heb je getankt?"
"Ja"was zijn antwoord.
Ik zei dan moet er wel tweetakt in, en dat had hij niet gedaan...
En wasbenzine loopt je Metje net zo lekker op als gewone benzine,
meestal iets minder lawaaierig en rustig lopen.
ik heb er JAREN mee gereden, en inderdaad, wel TTolie bijmengen... :idea:
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Ja maar Ko, wat jij zegt klopt roest=water maar kun je deze verschijnselen al krijgen al je een tankje leeg rijdt zonder mengsmering, dan gaat het wel heel snel. Ik bedoel draaiende delen die zonder vettigheid (de toegevoegde olie) na 100 km al zo droog zijn dat ze vocht aantrekken in een bijna gesloten geheel en dan meteen roesten?
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast