demontage carterhelften

Technische vragen
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: demontage carterhelften

Bericht door Zwaantje »

GerritM schreef: 12-02-2022 16:32 Zo, het heeft even geduurd maar dat komt omdat we elkaar steeds besmetten met die verd..... corona. We hadden er soms ook nog behoorlijk last van.
Je leert de blokjes zo wel kennen, dat weer wel. Wel heb ik eerst nog verwoede pogingen gedaan om de naaf er in te krijgen zonder alles weer te demonteren maar ja.....
Ik heb tussendoor nog gauw even een compressiemeting gedaan en ik kwam op 8.5 bar. Lijkt me niet slecht voor zo'n blokje. Weet iemand wat de fabrieksopgave is?
Ik denk dat ik volgende week de boel weer in het frame bouw en dan maar eens zien of het blokje weer leven in te blazen is.
Jullie horen het.
De naafhuls is mijn inziens de duivel van de 301 blokjes. Ik ben net een aantal dagen bezig geweest met het afstellen van een naafhuls in het blok van mijn vriend.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: demontage carterhelften

Bericht door spartarie »

Net na het in elkaar zetten kan de compressie wat hoger zijn doordat je, als het goed is, zuiger en cilinder met olie ingesmeerd hebt.
Compressie meten doe ik bij een warme motor.
En naarmate de zuigerveer meer ingelopen is zal de compressie hoger worden.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Vandaag bezig geweest om de naaf helemaal goed af te stellen. Dat gaat het beste met het wiel er in . Probleem is dan dat jezonder speciale sleutel niet bij der stelmoer kunt komen. Dus de grote moer er af gelaten en aandraaien tot de speling er uit is. er zit dan wel wat speling tussen de naaf en het wiel, maar die verdwijnt als je de grote moer vastzet.
een geduldskarwei is trouwens ook de kogeltjes uit het kleine kettingwiel met veertjes en palletjes goed schoon te maken en weer netje op hun plaats te zetten, maar een kloddertje vet doet wonderen.
Ik ben nu zo ver dat het blokje weer in het frame kan en dat zal vermoedelijk deze week ook gebeuren.
Overigens:
Heeft iemand al iets slems bedacht om de veer van de achterrem op zijn plek te krijgen?

Als ik er nog een moet doen ga ik daar wel iets voor bedenken, mijn vingers zijn nu nog heel .
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: demontage carterhelften

Bericht door Zwaantje »

GerritM schreef: 14-02-2022 21:48 Vandaag bezig geweest om de naaf helemaal goed af te stellen. Dat gaat het beste met het wiel er in . Probleem is dan dat jezonder speciale sleutel niet bij der stelmoer kunt komen. Dus de grote moer er af gelaten en aandraaien tot de speling er uit is. er zit dan wel wat speling tussen de naaf en het wiel, maar die verdwijnt als je de grote moer vastzet.
een geduldskarwei is trouwens ook de kogeltjes uit het kleine kettingwiel met veertjes en palletjes goed schoon te maken en weer netje op hun plaats te zetten, maar een kloddertje vet doet wonderen.
Ik ben nu zo ver dat het blokje weer in het frame kan en dat zal vermoedelijk deze week ook gebeuren.
Overigens:
Heeft iemand al iets slems bedacht om de veer van de achterrem op zijn plek te krijgen?

Als ik er nog een moet doen ga ik daar wel iets voor bedenken, mijn vingers zijn nu nog heel .
De veer voor de segmenten doe ik zo: ik druk eerst de onderste 'poot' in het gat van het onderste remsegment. Daarna ga ik met een dikke platte schroevendraaier naar boven en als het goed is, rust nu de bovenste 'poot' van de veer op de naafhuls. Tussen de naafhuls en de veer zet je de schroevendraaier. (Pas wel even op met je keerring! Schroevendraaier niet te ver onder de veer doorschuiven.) Doormiddel van het hefboom effect duw je hem omhoog en dan erin proberen te schuiven. Zodra hij erin zit nog even na duwen.. kan zijn dat hij nog niet helemaal erin zit.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

Die veer van de achterrem kan behoorlijk lastig zijn.
Zelf gebruik ik een hamer en 2 schroevendraaiers.

Haak de veer in in het onderste segment en plaats de hamer tussen mijn buik en de veer aan de onderkant.
Met de 2 schroevendraaiers manoeuvreer ik de bovenste haak van de veer in het gat van het bovenste segment.

Met de hamer kun je daarna de veer verder de segmenten intikken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Alles heeft toch weer wat langer geduurd dan de bedoeling was maar het blokje lag klaar voor inbouw.
Kort samengevat is er het volgende aan gedaan.

Keerringen vervangen
Pakkingen vervangen
Decompresseur verwijderd en gat afgesloten met een bout M-10 x 1
Slangpilaartjes in de carburateur en uitlaat (voor de slangetjes van de decompresseur) afgesloten.
Zuigerveertje vervangen.
Bougie vervangen
Lagertjes waren nog als nieuw.

En zo hoefde het blokje alleen nog maar in het frame te worden gezet. Zo klaar.
Als je het blokje met wiel in die vork probeert te prutsen, is alles net iets zwaarder dan je eerst denkt. Bovendien beweegt er onderling meer dan je graag zou zien.
Je moet dus met een hand het blokje in positie houden en met je andere hand de ketting er op friemelen en vervolgens de achteras in de sleuven in het frame schuiven.
Na enkele pogingen en een paar stevige krachttermen een spanbandje door het wiel gedaan en de boel opgehangen aan de bagagedrager.
Vervolgens nader onderzoek ingesteld waarom de ver.........achteras niet in het frame wil. Dar bleek de behuizing van de startmotor te zijn. Dus die kap er weer afgehaald en toen ging het prima. Wat ik wel een beetje miste waren een stel kettingspanners, maar goed, ook daar is wel een middeltje voor.

En dan komt de grote verrassing: Benzine er in, kraantje open, choke (half) dicht en na 2 x trekken liep het ding direkt en ook netjes.
Ik moet alleen nog een paar maten sproeiers aanschaffen want ik heb het idee dat er nog wat meer in zit.
Of hebben jullie daar een andere mening over en wordt het ding door de CDI begrensd?

Ik wil jullie enorm danken voor de nuttige aanwijzingen en adviezen. Als leek heb je daar veel aan.
Ik heb het al eerder opgemerkt; Als elektrotechnicus/electronicus ben je nauwkeurig werken gewend. Als je al vele tientallen jaren (ja zo oud is opa al) aan motoren sleutelt is zo'n spartamet-blokje natuurlijk geen enkel probleem. En dan wordt je even met beide voeten op de grond gezet.

Het was toch heel leuk om te doen. Wat rest is de elektro-start verbeteren maar dat heeft geen haast.

Mocht ik er weer eentje onder handen krijgen of met de E-start bezig gaan zal ik jullie op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

Dat montage geintje met een E-start is behoorlijk irritant.
Het halfronde afdekkapje van de Elektromotor/kabelboom zit de montage in de weg.

1 geluk zoiets vergeet je nooit meer :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Beste deskundigen

We zijn een paar maanden verder en het Metje doet het prima, behalve als hij goed warm wordt.
Als je b.v. een stuk (lees: zo'n 10 km) vol gas hebt gereden (komt niet zo vaak voor) en je mindert vaart en sluit het gas dus af, slaat het blokje af.
Voordeel is dat hij ook direct weer start. Een week geleden nog 78 km gereden in een rustig tempo omdat er ook fietser\s bij waren. Metje deed het prima.

Gisteren (Hemelvaart dus) was het weer tijd voor een ritje. Niet zo ver, ongeveer 13 km. Na 10 km. in een bocht sloeg de motor af. zo maar, zonder aanleiding.
Afstappen en opnieuiw starten. Hij deed het direct weer al dacht ik te merken dat het iets zwaarder trekken was.
Minder dan 1 km. verder sloeg het ding opnieuw af. opnieuw touwtje trekken. Geen kans, de boel zat muurvast.
Met het ding vis een klimmende route en stevige tegenwind naar huis getrapt. Toen ik daar kwam was ik rijp voor de zuurstof en de pace-maker.

Vandaag maar eens kijken. Het ding in de takel en de carburateur er af en de behuizing met de motor voor de startmotor. Dan is je vliegwiel bereikbaar.
Muurvast, geen bewweging in te krijgen. Slecht voorgevoel.
het hele ding uitgebouwd, wiel er af en naafbus verwijderd. Tijd voor de veer op de rem. Even niet nadenken. Schroevedraaier er onder en het ding miste op een haar na het hoofd van mijn vrouw en wist een prima werkend TL-armatuur tot schroot te slaan. Ik heb nu allemaal LED in de werkplaats. Werkt ook pri ma.
Kort samengevat: de zuiger zat echt muurvast in de cylinder. Ik heb de bougie er uigehaald en met een stevige pen heb ik alles de zuiger er uitgeslagen. moest er stevig voor tikken. De zuiger had een stevige kras, in de cylinder kon ik het niet goed zien; maar even kijken of ik hem kan uithonen.

Dan komt natuurlijk de vraag: wat is de oorzaak?? Normaal denk ik in een dergelijk geval aan een hoge temperatuur, gecombineerd met slechte smering door te arm mengsel.
Ik heb echter volgens het instructieboekje gesmeerd, n.l. 50 cc tweetakt olie op 5 liter benzine. 1 : 100 dus.

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie deskundige opmerkingen. Ik wacht er op.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

1:100 is veel te mager benzine oliemengsel als je een metje met een ONBEGRENSDE CDI hebt.
1:85 (60-65ml op 1 liter euro 98) voor een onbegrensde is normaal.
Vergeet ook niet dat ons 301 motortje ontwikkeld is in in een tijd dat er nog lood in de benzine zat en dat heeft een smerend effect.

Voor de rest kan vastlopen te maken hebben met vreemde deeltjes die in de cilinder komen.
Delen van de koppeling en sleepveren die afbreken of door een te vervuilde uitlaat kool.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: demontage carterhelften

Bericht door Spartapappa »

Ooit heb ik een keer twee metjes, overgenomen van een meneer, en twee blokjes daarvan zaten muurvast. (Kreeg er een extra motor bij.
Ook bij deze twee blokjes de zuigers eruit moeten tikken !

Toen ik vroeg naar de oorzaak hiervan, zei de man dat het spontaan gebeurde.
Ik zei nog: u heeft misschien vergeten 2 takt olie toe te voegen.
Dit was pertinent niet waar zei deze een beetje verontwaardigd!
Misschien heeft u na het toevoegen van de olie wel vergeten te schudden zei ik toen,..tja,. En toen werd het stil.

Het metje waar het blokje niet van was vastgelopen daar was niet mee getankt, en dus had deze niet op dat arme mensel gelopen.
Ikzelf tank altijd 5 liter e5, dan gooi ik er bij thuiskomst altijd gelijk olie en feulfit bij en schud mij het apen lazarus.

Een van de twee blokje die vast zat en openmaakte was trouwens totaal gereviseerd tot een nieuwe zuiger aan toe.
Zo zonde om dit te zien.
De schade aan de cilinder was overigens minimaal.
Dus ik heb er een andere krukas, nieuwe krukas lagers, en andere zuiger met nieuwe veer en koppelingslager en wormwiel lager ingezet. (Zat zelfs een hagel nieuwe koppeling in)
Met dit blokje (299) rijdt ik nu vrolijk rond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten