Naar het zeggen ben ik de 3e eigenaar.
Niet zo veel aan, na een jaar of 2 begon de uitlaat niet echt mooi en begon door te roesten, wielen 18 inch en 16 inch, sloeg soms af stationair door een electraprobleem, en nog wat meer kleine dingen waar ik me aan ergerde zoals de beperte remkracht en voor en achter vering niet zo fijn meer....maargoed wat wil je ook na meer dan 22 jaar zegmaar.
1 voordeel, hij is gewoon best snel, een concurrerende motor die tijd die voorop liep door 5 kleppen per cilinder te gebruiken (dus 20 in totaal) de cilinders naar voren te laten hangen voor een laag zwaartepunt, valstroomcarburateurs, hydraulische koppeling, en dus een 100 pk uit dat blokje te persen. De meeste 750's hadden toch 10 tot 20 minder die tijd.
Er waren ook snellere die dan ook weer duurder in aanschaf waren.
Maargoed al bij al heb ik veel veranderd en uitgeprobeerd, kan prima bij dit ding. Een paar foto's door de jaren heen:
Eerst een 4 naar 1 pijp van een bouwjaar of 2 later

zorgde voor iets minder power onderin maar meer plezier in het midden en hoger
MAar die uitlaat maakte klote herrie, andere pijp op de kop getikt van rvs
Ook een set honda CBR wielen en voorvork 2x 17 inch zodat ik achter eens breder kon dan 130 dus naar 180 hier nog met versleten circuitbanden
Ook een superbikestuur met speciale adapter, en uiteraard verbeterde remmen van de honda


Rode rimstriping

Samen met een buurman een sloopmotor opgehaald waar leuke onderdelen op zaten. Ik heb het motorblok apart gezet in de schuur, en de uitlaat overgezet. Uitlaatbochten van een FZR1000 van rvs, en een leo sbk titanium demper

nieuwe banden gemonteerd en wel, ik zeg hallo tegen de nieuwe wereld van FZ rijden hehe. Na 2 jaar op die oude super corsa's is dit wel een hele vooruitgang zeg. Ik voel het al bij het geringste, gaat heel erg makkelijk de bocht om nu zeg. Gisteren tussen de buien door een ritje gemaakt, ik was eigenlijk wel bang voor glibberen met zo'n nieuwe band maar heb geen 1x wat gemerkt. Maargoed het was ook zondag, iedere mooie bocht zat wel een slome opa of oma in een opel agila voor me pfff dus echt plat gaan was er niet bij, maar dat komt ook wel weer. Direct de ketting nagelopen, hij stond eigenlijk iets te slap en was bijna achterin, schakel verwijderd en het wiel een stuk naar voren, ketting weer mooi erop en opnieuw ingevet. Tandwielen waren nog prima, ook de ketting is nog goed genoeg.
Een paar plaajes





progressie, brug, schokbreker, link en wiel er in kunnen hangen. moest nog wel een stukje uitlaat af



Na het eten ff gauw het wiel erin gehangen, en met ringen gepositioneerd. Ik kwam er al achter dat de ketting 1 of 2 schakels ingekort kan worden, wiel hangt nu helemaal achterin.
Ook loopt de achterrem aan, tenminste bij het aandraaien van de moer vd as, als die los zit, loopt die niet aan. In het daglicht maar even kijken, kan er wel mee rollen maar piept wel iets. Misschien loopt het nog los met de vloeistof / blokken.
Eerst maar kijken hoe ik de uitlaat eraan ga maken, en de voetsteps moeten ook nog, die moeten 13mm van het frame af anders past het niet meer.
Heb stiekem al even gezeten en het veert goed, zakt niet ver in en voelt stevig. Kan niet wachten om het te testen, wat hoger op de kont betekent misschien wel iets meer duiken in de bochten

En zo staat het er op dit moment dus bij.
Alle (grote) aanpassingen op een rijtje
Honda CBR400RR wielen 17 inch met metzeler banden
Honda CBR600 F2 voorvork met progressieve yss veren
Yamaha FZR1000 achterbrug en linksysteem
Yamaha YZF1000 thundercat schokbreker
R1 radiale rempomp
staalflex remleidingen
Acewell digital dashboard
Superbike stuur kit van LSL
Dynatek bobines (supersterke vonken) en Dynatek bobinekabels
FZR1000 oud model carburateurs (2mm groter dan fz750)
K&N inlegfilter
FZR1000 oud model uitlaatbochten (3mm wijder)
To do lijst
Achterrem fixxen, een CBR remplaat past niet op een fzr1000 achterbrug, ander systeem van remanker, dus alu laswerk.
Achterwiel positioneren, heb inmiddels wel gedraaide bussen binnen, ketting inkorten, voetsteunen verbreden.
Staalflex koppeling leiding monteren, CBR600 duovoetsteps van alu monteren
En last but not least, de uitlaat pas gaan maken. Ik heb de keus uit die dikke lange titanium Leo demper, een iets ingekorte leo carbon (denk nog mooier geluidje) of een superlichte maar veel dunnere yfz alu pijp, of een zelf omgebouwde originele R1 titaniumpijp. Ik denk dat ik eerst beide leo's pas ga maken om te horen welke mooier klinkt en of er nog vermogenverschil in zit.
Kortom nog lang niet klaar, en met de 2e kleine op komst vraag ik me af of ik voor de zomer klaar ben. Het is klein werk maar veel klein werk kost de meeste tijd.....
die spartamet is dus voor de lol, ik fiets ook net zo lief....en oja heb ook nog een volvo v40 voor het gezin. En samen met een vriend nog een Honda CR125 staat al 2 jaar stil maar 1 trap en loopt
Vroeger alles met puch maxi, aprilia tuareg, aprila rx, honda MT en heel veel andere brommers en scooters gedaan....van schroot tot poedercoat en gereviseerd...ik maakte mooie puchjes zei men, zal eens fotos gaan opzoeken van enkele meesterwerkjes...oja ook jaren lang mee gedaan aan de zwarte cross toen het nog leuk was, laatste paar jaar ga ik alleen nog ff dagje kieken en zoepen