Slecht starten.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

pretmet

Bericht door pretmet »

Mijn accu is ook overleden, al een hele tijd. Maar ik laat het voorlopig zoals het is. Ik trek wel lekker aan het touwtje. Misschien binnenkort eens voor een accu kijken. Ik weet alleen niet of de elektrische start op zichzelf �berhaupt nog werkt. Dus een 40 tot 90 euro betalen voor een accu zonder dat ik weet dat het werkt... laten we dat maar niet doen, beetje zonde. Opladen helpt in ieder geval niet meer.

Weet iemand trouwens hoe je kunt testen of je elektrische start nog werkt met een andere manier van testen dan een nieuwe accu aanschaffen? Aast koop ik 'm voor niks. Zou natuurlijk wel leuk zijn als hij weer helemaal "origineel" is. Heb een 3-polige stekkeraansluiting.
Pret, op de Spartamet
cookie

Bericht door cookie »

Ko de Dorpsgek schreef:Accu opladen met een autolader, NIET LANGER DAN EEN UUR
van een

Hoi Ko,
bedoel je een lader die gebruikt wordt om auto akku's op te laden, als dat het geval is dankan ik me voorstellen waarom je zegt NIET langer dan een uur laden, want die dingen kunnen tot 10 ampere laden heb er hier een staan.
Maar dan moet je wel effe adapter kabeltje maken met de juiste plug er aan
zo een 3 pen plug van een ouwe computer voeding of zo.
Rob
Jan

Bericht door Jan »

Weet iemand trouwens hoe je kunt testen of je elektrische start nog werkt met een andere manier van testen dan een nieuwe accu aanschaffen? Aast koop ik 'm voor niks. Zou natuurlijk wel leuk zijn als hij weer helemaal "origineel" is. Heb een 3-polige stekkeraansluiting.
Ik heb het ooit gedaan met een oude auto-accu. je moet wel even de goede aansluiting uitzoeken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
pretmet

Bericht door pretmet »

Jan schreef:
Ik heb het ooit gedaan met een oude auto-accu. je moet wel even de goede aansluiting uitzoeken.
Bedankt voor de reactie, helaas heb ik geen oude auto-accu in bezit. Heb contact met iemand waarvan ik misschien een blokje kan kopen, miss zit daar een accu bij. Als die natuurlijk ook niet overleden is... :? :twisted:
Pret, op de Spartamet
Jan

Bericht door Jan »

Hmm, heb je wat anders? een acculader of een starthulp, zou ook kunnen. Is misschien van iemand even te lenen
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
pretmet

Bericht door pretmet »

Ik heb de originele acculader van de met.
Pret, op de Spartamet
Jan

Bericht door Jan »

Hoe dicht kun je met je auto bij je Met komen, of omgekeerd natuurlijk. startkabels, snoer. Als je maar voorzichtig bent.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
pretmet

Bericht door pretmet »

Ik heb geen auto (ik ben nog jong, fris, 19 jaar, zonder autorijbewijs (wel brommerrijbewijs natuurlijk :P), maar oud genoeg voor de met :lol:), maar genoeg mensen in m'n buurt met een auto uiteraard. Kan daar dichtbij komen ja..

By the way, je zei net iets of ik een acculader tot m'n beschikking heb. Kan ik deze niet rechtstreeks aansluiten op de bedrading van de met? Of gaat het dan fout?
Pret, op de Spartamet
Gast

Bericht door Gast »

cookie schreef:
Ko de Dorpsgek schreef:Accu opladen met een autolader, NIET LANGER DAN EEN UUR
van een

Hoi Ko,
bedoel je een lader die gebruikt wordt om auto akku's op te laden, als dat het geval is dankan ik me voorstellen waarom je zegt NIET langer dan een uur laden, want die dingen kunnen tot 10 ampere laden heb er hier een staan.
Maar dan moet je wel effe adapter kabeltje maken met de juiste plug er aan
zo een 3 pen plug van een ouwe computer voeding of zo.
Inderdaad, de lader die je voor je auto gebruikt.
Een lader geeft niet, een accu trekt, en niet meer dan zijn vermogen.
Elke lader is dus geschikt, zelfs een snellader, de accu trekt niet meer dan hij nodig heeft.
En als adapter gebruik ik altijd dunne spijkertjes en ductape.
Niet langer dan een uur anders overlijd hij aan de hitte.
pretmet

Bericht door pretmet »

Bedankt voor de waarschuwing Joshua, ik was er zelf eigenlijk al niet helemaal over uit of ik het wel zou doen of niet. Ik neigde eigenlijk naar niet, om dezelfde reden (auto-elektronica etc.).

En ow, de "gereedschapskist" is gewoon voor iedereen in het huis beschikbaar, zit genoeg in! :) Enige wat mist, is een momentsleutel. :lol: Dus mocht het blok een keer open moeten, dan zal ik die nog even moeten kopen, wel een duur grapje, maar dat moet goedkomen. (voorlopig hoeft hij niet open, loll).

Ik ga eens kijken voor een accu'tje met dezelfde amperage en voltage. En mocht het werken, zal ik overwegen een nieuwe accu te kopen voor de met.
Werkt het niet? Ook prima, ik start 'm wel bukkend met de hand. Hij loopt nu goed, dus ombouwen tot handstarter etc. etc. ga ik niet doen. Als het goed loopt, blijf je er met je tengels vanaf. Misschien wat kort door de bocht, maar dat mag je wel met me eens zijn hoop ik? :P :D
E-Start zou ik nu enkel nog een leuke toevoeging vinden, omdat hij dan weer helemaal is zoals hij was. :)

Groeten, Pretmet
Pret, op de Spartamet
Plaats reactie