vastzetten carb, borgmiddel

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Jan

vastzetten carb, borgmiddel

Bericht door Jan »

Gisteren mijn carb gereingd, doe ik preventief in v��r- en najaar, ik gebruik mijn Met dagelijks en rij veel. Omdat ik een 099 heb met 3 bevestigingsschroeven die de neiging hebben los te lopen controleer ik regelmatig de schroeven op vast zitten. Losser zittende schroeven zijn zichtbaar aan vettigheid rond de carb en op de uitlaat waar ik een bloedhekel aan heb. Al te los gelopen schroeven kunnen de rij-eigenschappen verminderen maar zover komt het bij mij dus echt niet.

Nu gebruik ik geruwde nijlon onderlegringetjes (was vroeger fiber) met daarop een gekarteld ringetje, daarop het standaard veerringetje wat in de karteltjes van het ringetje pakt om loslopen te voorkomen. Dat helpt echt maar ik wil wat beters.

Ik zou graag een borgmiddel gebruiken maar ben bang voor het schroefdraad en borgmiddelen zijn erg prijzig. Wie heeft ervaring met een betaalbaar borgmiddel waar het schroefdraad tegen kan, 2 X per jaar losmaken, en wat oliebestendig is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ook mede omdat ik altijd het idee heb dat er langs de schroefdraden een ietsiepietsie valse lucht mee komt. Zeker als ze wat losser gaan zitten.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Je kan inderdaad valse lucht krijgen door de twee doorlopende tapgaten in het carter waar je de carb. vastzet.
Vroeger smeerde ik de schroefdraad in met "Tef Gel" om af te dichten, een anti- corrosiemiddel, maar dat is niet benzine bestendig.
Tegenwoordig gebruik ik Hylomar, niet echt een borgmiddel maar kan tegen olie/benzine.
Ook geschikt als vloeibare pakking tussen de carter helften!
http://www.hylomarsealant.com/
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
loze zitten schroeven aan de carb heb ik nog noit hehad.
Normal zijn schroeven met borgring en een veering . En een schrof met veering gat normal niet los.
Ik gebruik schroeven met extra brede kop (14mm Diameter)

Afbeelding

en ook wat Hylomar aan het einde van de schroeven.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Jan

Bericht door Jan »

@ Spartarie en Fehntjer, bedankt voor jullie adviezen!

Hylomar heeft veel meer mogelijkheden heb ik op Youtube gezien. Moet binnenkort een blokje reviseren en zal het sluiten met Hylomar. Kijken hoe dat gaat.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

kraagbouten kunnen ook een oplossing zijn

Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie