Het ene blok is het andere niet ?!

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
wgeboers
Berichten: 11
Lid geworden op: 12-10-2016 14:37

Het ene blok is het andere niet ?!

Bericht door wgeboers »

Beste Spartamet-liefhebbers,

Ik zit met het volgende vraagstuk.
Ben in het bezit van 2 spartamets + 2 reserve blokken.

Dankzij dit forum ben ik aan het experimenteren gegaan en ik kom erachter dat het ene blok het andere niet is. Nader verklaard:

SM1:
- 499 blok
- nieuwe keerringen
- nieuwe zuigerveer
- alles spik en span
- onbegrensde CDI
- originele uitlaat
- membaam sluit goed af

SM2:
- 399 blok
- nieuwe keerringen
- nieuwe zuigerveer
- membaam sluit goed af
- onbegrensde CDI
- originele uitlaat

Carb (bing):
- opgeboord tot 10mm
- sproeier 46 (loopt SM1 het beste op)
- deksel met een extra luchtgaatje aan de binnenkant. (Origineel werkt voor geen meter)

Zet ik de aangepaste carb op SM1 dan loopt ie met veel moeite 26km/h.
Zet ik de aangepaste carb op SM2 dan tikt ie de 30km/h aan.

Hoe kan er toch zo'n groot verschil in motorblokken zijn ?
Graag jullie expertise hierover.

p.s. Spartamet is erg gevoelig qua lucht/brandstof verhouding !!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Als je de carb. wisselt, wissel je dan ook het luchtfilter?
Het klopt dat metjes erg gevoelig zijn voor de juiste benzine/luchtverhouding, maar dat is in principe elke motor!
Alleen merk je het zo goed omdat je met een metje eigenlijk altijd volgas rijdt.... het valt dan direct op als ie een paar kilometer harder :) ..of langzamer :? gaat.
Wat je bij het "langzame blokje" kan proberen:
Als je volgas rijdt de chokehandle stapsgewijs (steeds een klein stukje) omhoogtrekken.
Gaat hij dan op een zeker moment harder....dan is de sproeier te klein.
wgeboers
Berichten: 11
Lid geworden op: 12-10-2016 14:37

Bericht door wgeboers »

Dank voor het meedenken.
Luchtfilter is ook mee verwisseld.
De truc met de choke kende ik al, hiermee is de huidige sproeier bepaald.

Bij SM1 is het zelfs geen verschil of je met een geboorde of ongeboorde uitlaat rijdt.
Alleen meer herrie wat ik niet wil :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Het kan zelfs nog erger zijn /soo

als je 3 dezelfde model blokjes hebt kunnen ze alle 3 iets anders zijn.

De blokjes hebben zo een kleine cilinderinhoud dat alle kleine dingen meetellen.

0.1 bar compressieverschil, uitlaat 100% of 99% open.
type spoel met een fractie onstekingstijdstip verschil het telt allemaal mee.

Algemeen kun je zeggen dat de blokjes waar geen deco opzit minder afstelproblemen hebben.

Dat wil niet zeggen dat een blokje met deco niet goed af te stellen is :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ook heb ik me laten vertellen dat de ene krukas de andere niet is:
Er zit een zekere spreiding in de positie van het spietje waar het vliegwiel opschuift.
Laat dat nou net het ontstekingstijdstip bepalen...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Daarom ben je ook tot spartametoloog bevorderd :mrgreen:
Als je de constructie en montage technieken van Sachs beter begrijpt als Sachs ..... /soo

De Spartametoloog kalmeringstabletten zijn nog in ontwikkeling.
Ben aan het testen met de goede samenstelling.
De bedoeling is dat je kalmeert en de slappe lach krijgt i.p.v kalmeert en in woede en tranen uitbarst :twisted:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
wgeboers
Berichten: 11
Lid geworden op: 12-10-2016 14:37

Bericht door wgeboers »

Na een winterstop toch weer de garage opgezocht. Immers de lente komt eraan :-)

Het probleem van het slecht lopen is gevonden van m'n 499 blokje is gevonden. zie onderstaande foto (link).

http://imgur.com/nj7IA2z

De schoefdraad van de decompresseur in het blok is naar de haaien (pijl) en er is een stukje uit de afsichtingsrand (cirkel).
Hierdoor lekt er compressie weg tijdens de opgaande beweging van de zuiger.
De rest van het blok is in zeer goede staat en dus jammer om aan de kant te gooien.

Is dit te fiksen ?
Of kun je het gat met een prop dichtlassen/lijmen ?

Graag jullie advies
gvanrossem
Berichten: 86
Lid geworden op: 03-08-2011 08:36

Bericht door gvanrossem »

Ik denk dat een helicoil (laten) plaatsen de beste oplossing is.
wgeboers
Berichten: 11
Lid geworden op: 12-10-2016 14:37

Bericht door wgeboers »

Morgen gaat er iemand voor me aan de slag.
Er komt een draadbus in met gewone M10 draad (met Loctite xxx)
Daarna een M10 stelschroef erin en de hele boel wordt dichtgemaakt.

Kortom geen decompressor meer

Laat jullie morgen het resultaat zien. :P
gvanrossem
Berichten: 86
Lid geworden op: 03-08-2011 08:36

Bericht door gvanrossem »

let op dat er geen metaaldeeltjes in de cilinderruimte vallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten