Het ene blok is het andere niet ?!
Het ene blok is het andere niet ?!
Beste Spartamet-liefhebbers,
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Ben in het bezit van 2 spartamets + 2 reserve blokken.
Dankzij dit forum ben ik aan het experimenteren gegaan en ik kom erachter dat het ene blok het andere niet is. Nader verklaard:
SM1:
- 499 blok
- nieuwe keerringen
- nieuwe zuigerveer
- alles spik en span
- onbegrensde CDI
- originele uitlaat
- membaam sluit goed af
SM2:
- 399 blok
- nieuwe keerringen
- nieuwe zuigerveer
- membaam sluit goed af
- onbegrensde CDI
- originele uitlaat
Carb (bing):
- opgeboord tot 10mm
- sproeier 46 (loopt SM1 het beste op)
- deksel met een extra luchtgaatje aan de binnenkant. (Origineel werkt voor geen meter)
Zet ik de aangepaste carb op SM1 dan loopt ie met veel moeite 26km/h.
Zet ik de aangepaste carb op SM2 dan tikt ie de 30km/h aan.
Hoe kan er toch zo'n groot verschil in motorblokken zijn ?
Graag jullie expertise hierover.
p.s. Spartamet is erg gevoelig qua lucht/brandstof verhouding !!
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Ben in het bezit van 2 spartamets + 2 reserve blokken.
Dankzij dit forum ben ik aan het experimenteren gegaan en ik kom erachter dat het ene blok het andere niet is. Nader verklaard:
SM1:
- 499 blok
- nieuwe keerringen
- nieuwe zuigerveer
- alles spik en span
- onbegrensde CDI
- originele uitlaat
- membaam sluit goed af
SM2:
- 399 blok
- nieuwe keerringen
- nieuwe zuigerveer
- membaam sluit goed af
- onbegrensde CDI
- originele uitlaat
Carb (bing):
- opgeboord tot 10mm
- sproeier 46 (loopt SM1 het beste op)
- deksel met een extra luchtgaatje aan de binnenkant. (Origineel werkt voor geen meter)
Zet ik de aangepaste carb op SM1 dan loopt ie met veel moeite 26km/h.
Zet ik de aangepaste carb op SM2 dan tikt ie de 30km/h aan.
Hoe kan er toch zo'n groot verschil in motorblokken zijn ?
Graag jullie expertise hierover.
p.s. Spartamet is erg gevoelig qua lucht/brandstof verhouding !!
Als je de carb. wisselt, wissel je dan ook het luchtfilter?
Het klopt dat metjes erg gevoelig zijn voor de juiste benzine/luchtverhouding, maar dat is in principe elke motor!
Alleen merk je het zo goed omdat je met een metje eigenlijk altijd volgas rijdt.... het valt dan direct op als ie een paar kilometer harder
..of langzamer
gaat.
Wat je bij het "langzame blokje" kan proberen:
Als je volgas rijdt de chokehandle stapsgewijs (steeds een klein stukje) omhoogtrekken.
Gaat hij dan op een zeker moment harder....dan is de sproeier te klein.
Het klopt dat metjes erg gevoelig zijn voor de juiste benzine/luchtverhouding, maar dat is in principe elke motor!
Alleen merk je het zo goed omdat je met een metje eigenlijk altijd volgas rijdt.... het valt dan direct op als ie een paar kilometer harder


Wat je bij het "langzame blokje" kan proberen:
Als je volgas rijdt de chokehandle stapsgewijs (steeds een klein stukje) omhoogtrekken.
Gaat hij dan op een zeker moment harder....dan is de sproeier te klein.
Het kan zelfs nog erger zijn /soo
als je 3 dezelfde model blokjes hebt kunnen ze alle 3 iets anders zijn.
De blokjes hebben zo een kleine cilinderinhoud dat alle kleine dingen meetellen.
0.1 bar compressieverschil, uitlaat 100% of 99% open.
type spoel met een fractie onstekingstijdstip verschil het telt allemaal mee.
Algemeen kun je zeggen dat de blokjes waar geen deco opzit minder afstelproblemen hebben.
Dat wil niet zeggen dat een blokje met deco niet goed af te stellen is
als je 3 dezelfde model blokjes hebt kunnen ze alle 3 iets anders zijn.
De blokjes hebben zo een kleine cilinderinhoud dat alle kleine dingen meetellen.
0.1 bar compressieverschil, uitlaat 100% of 99% open.
type spoel met een fractie onstekingstijdstip verschil het telt allemaal mee.
Algemeen kun je zeggen dat de blokjes waar geen deco opzit minder afstelproblemen hebben.
Dat wil niet zeggen dat een blokje met deco niet goed af te stellen is

Daarom ben je ook tot spartametoloog bevorderd
Als je de constructie en montage technieken van Sachs beter begrijpt als Sachs ..... /soo
De Spartametoloog kalmeringstabletten zijn nog in ontwikkeling.
Ben aan het testen met de goede samenstelling.
De bedoeling is dat je kalmeert en de slappe lach krijgt i.p.v kalmeert en in woede en tranen uitbarst

Als je de constructie en montage technieken van Sachs beter begrijpt als Sachs ..... /soo
De Spartametoloog kalmeringstabletten zijn nog in ontwikkeling.
Ben aan het testen met de goede samenstelling.
De bedoeling is dat je kalmeert en de slappe lach krijgt i.p.v kalmeert en in woede en tranen uitbarst

Na een winterstop toch weer de garage opgezocht. Immers de lente komt eraan :-)
Het probleem van het slecht lopen is gevonden van m'n 499 blokje is gevonden. zie onderstaande foto (link).
http://imgur.com/nj7IA2z
De schoefdraad van de decompresseur in het blok is naar de haaien (pijl) en er is een stukje uit de afsichtingsrand (cirkel).
Hierdoor lekt er compressie weg tijdens de opgaande beweging van de zuiger.
De rest van het blok is in zeer goede staat en dus jammer om aan de kant te gooien.
Is dit te fiksen ?
Of kun je het gat met een prop dichtlassen/lijmen ?
Graag jullie advies
Het probleem van het slecht lopen is gevonden van m'n 499 blokje is gevonden. zie onderstaande foto (link).
http://imgur.com/nj7IA2z
De schoefdraad van de decompresseur in het blok is naar de haaien (pijl) en er is een stukje uit de afsichtingsrand (cirkel).
Hierdoor lekt er compressie weg tijdens de opgaande beweging van de zuiger.
De rest van het blok is in zeer goede staat en dus jammer om aan de kant te gooien.
Is dit te fiksen ?
Of kun je het gat met een prop dichtlassen/lijmen ?
Graag jullie advies
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 03-08-2011 08:36
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 03-08-2011 08:36
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast