Een beetje anders ,dan een Metje .

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Rabbit

Een beetje anders ,dan een Metje .

Bericht door Rabbit »

Dit hoord hier niet echt thuis in het Metjes Forum ,maar wilde mijn ervaring even delen .
Heb een slechte ervaring met een elektrische Sparta Ion (van de vrouw ).
Sparta Ion van de eerste lichting met 3 ondersteuningen ,na 12 jaar plots loopt het achterwiel heel zwaar ,( En hier wordt het vooroordeel van fietsenmakers weer bevestigd )
Naar de Sparta Ion boer met de handel ,lang verhaal kort ,de lagers zijn stuk ,Hu? zonder ook maar de zijplaat open te maken komt hij tot deze conclusie ,nieuwe motor kost 560 Euro ,raar ,maar allee ,vervolgens neemt hij me mee naar de showroom om me een nieuwe aan te smeren ! Ja ammehoela ,3400 Euro aub .
Weer naar huis met dat ding ,heeft vervolgens 3 maanden in de schuur gestaan, op een verjaardags borel komt dit ter sprake ,is er iemand en beweerd ,dat zijn niet je lagers maar een van de magneetplaatjes die is losgekomen ,ik ken iemand in Hilvarenbeek die gereviseerd elektrische fiets motors kost ongeveer 175 Euro .
Volgende dag een belletje naar Hilvarenbeek ,en jawel deze man beweerd
dat hij die gereviseerd gelijk welk merk .
Afspraak gemaakt ,en de Sparta Ion op de Twinny Load ,daar afgeleverd .
man maakt de zijplaat los en ja hoor daar komt de magneet eruit gevallen .
De lijm heeft losgelaten en de magneten ,ze zitten allemaal eigenlijk los .
De beste man zegt dat komt meer voor ,maar kan prima gerepareerd worden ,kost 175 Euro en je mag hem over 4 dagen komen ophalen ,als u dat wil gemaakt hebben.
Sparta Ion op de afgesproken datum opgehaald ,man dat ding heeft nog nooit zo goed gelopen als nu ,een plezier om op te rijden ( Na een Metje uiteraard) LOL

Moraal van het verhaal ,niet iedere fietsenmaker is te vertrouwen ,wat hier al ontelbare keren is gemeld .
:evil:
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Wat een kutfietsenmaker, en btw niet elk autobedrijf is te vertrouwen. Maar dat is denk ik nog wel bekender.

Ik heb ook een hekel aan die eikels die auto's veel te duur aanbieden. Ze kopen van een particulier (let op betreft geen inruil) voor 2500 en zetten hem voor 4000 euro of meer te koop.. Kijk dat je 500/1000 pakt, alla maar 1500?!

Maarja misschien zeik ik een beetje, zelfde gebeurt met oldschool ''retro'' games, super mario duckhunt voor 15 euro willen verkopen :') dat spel is in de miljoenen verkocht (alleen al in Nederland) Maarja het spel is voor de NES dus ''rare'' :')
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Snorfietsmafia

Wat die fietsenmaker probeerde is gewoon pure oplichting, ik hoop dat hij failliet gaat.
12+ jaar snorfietsmafia.

Houtkachel vriend.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Dit noemen ze Dozenschuiven ipv repareren.:cry:
Met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk geld vangen.

2 jaar geleden kreeg ik een telefoontje van een oudere vrouw die via via gehoord had dat ik iets van metjes afwist.

Ze was naar de lokale fietsenmaker ( dozenschuiver) gegaan omdat ie niet lekker liep.
die had verteld dat het metje tot op de draad versleten was en probeerde haar een Chinese retroscooter aan te smeren.

Op zo een Chinese drol met de betrouwbaarheid van een papieren zak waar je los water in gaat vervoeren kon deze oudere vrouw niet op rijden.
te breed, te lomp, te instabiel en ze kon niet met de voeten op de vloer.

Ik ben toen gaan kijken en dat metje was zowat in nieuwstaat. :shock:
Wat bleek ze had altijd 1:50 Shellina gebruikt en de uitlaat zat potdicht.
Een goede interne reiniging van het blok en schoonbranden van de uitlaat loste alle problemen op. Het ding was zo "versleten" dat ik voor de zekerheid nieuwe keerringen, een zuigerveer en een onbegrensde CDI geplaatst had.

Ik kreeg een dag later een telefoontje dat er iets niet goed was met haar metje want hij liep veel te hard (32 km/u) :mrgreen:
Ze reed expres langs die "fietsenmaker" met die volgens hem tot de draad toe versleten metje :twisted:

Dit verhaal hing natuurlijk door via de lokale tamtam met als gevolg dat die "fietsenmaker" zijn tent kon sluiten in het dorp /banned
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Snorfietsmafia

Vrotkees schreef:
Dit verhaal hing natuurlijk door via de lokale tamtam met als gevolg dat die "fietsenmaker" zijn tent kon sluiten in het dorp /banned
Oooh zo lekker omdat te horen :D
12+ jaar snorfietsmafia.

Houtkachel vriend.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Toch mogen we ze niet allemaal over ��n kam scheren!
Goede fietsenmakers zijn er nog steeds: https://spartametforum.nl/de-echte-r ... t3721.html
al worden die steeds zeldzamer.. :(
Ik sprak laatst nog een (betrouwbare) fietsenmaker bij mij in de buurt, opeens helemaal gestopt met bromfietsen en vroeg hem naar de reden.
Antwoord: Je MOET mee in de verkoop van goedkope chinese troep, anders gaan ze naar de concurrent, daar is het immers goedkoper,maar als je dat doet staan ze over een jaar weer bij je op de stoep, Dit is stuk, dat doet het niet meer...en geen onderdeel meer te krijgen, of het wordt z�� duur, dan krijg ik daar weer commentaar op, nee dank je, voor mij hoeft het niet meer..
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

En dat is nou net de reden dat echte rijwielherstellers hier in de buurt geen Chinese troep verkopen.

Iemand die een Vespa Kymko Sym Yamaha Honda Peugeot kan betalen kan ook het onderhoud betalen.

Ik krijg dagelijks te horen of ik niet even kan kijken naar zo een Chinese bagger scooter.
Ik zeg altijd aan die troep begin ik niet. En ik ben echt niet de enige.
En degene die er wel aan sleutelen vragen de jackpot.

Een nieuwe motor onder een AGM retroscooter hangen vragen ze gerust �650,- voor :shock:
Ze kopen nieuwe scooters en slopen ze voor de onderdelen omdat er geen reserve onderdelen voor worden gemaakt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Paul87

Bericht door Paul87 »

Vrotkees schreef: Een nieuwe motor onder een AGM retroscooter hangen vragen ze gerust �650,- voor :shock:
Ze kopen nieuwe scooters en slopen ze voor de onderdelen omdat er geen reserve onderdelen voor worden gemaakt.
In de tijd dat ik mijn eerste met (399) compleet versleten heb heeft een kameraad 3 (chinees fabrikant) scooters gehad waarvan het motorblok helemaal op was. We hebben ongeveer dezelfde kilometers gemaakt! Kun je je voorstellen wat voor een troep die chinezen verkopen?
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Nou een 301 blokje gaat gemiddeld een 50.000 km mee en dan moet je een grotere zuiger monteren.

Ik heb nog nooit zo een Chinese troep meer als 4000 km zien draaien.

Het is trouwens niet zo dat ze daar alleen maar troep maken.
Dit afval is uitsluitend bedoeld voor de export naar Europa.
In de rijstvelden en in de stad daar rijd het degelijke spul.
De kostprijs voor dat afval is tussen de �75,- en �100,-
op de beurs in Shanghai worden ze verkocht voor een �100/175,-

en dan mag je hier een �800 / 1000,- neertellen voor iets dat er alleen maar leuk uitziet.

even een indicatie zo een rijstveld tractor brommer scooter kost daar op de beurs �500 / 800
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie