Allereest, het tankje. Rond de vuldop was enige lekkage. Hier opgezocht en het leek een gelijk probleem te zijn: de binding tussen schroefdraad en tank niet optimaal. Aangezien mijn dop zelf ook geen groot succes was met een verspocht en gescheurd rubber maar een tweedehands tankje besteld voor een tientje. Nieuwe tankje gemonteerd, weinig tot geen lekkage meer. Mooi. Dop van de nieuwe tank was erger dan mijn originele, dus met een dubbelwandige dop van een bleekfles lek- en inregenproof gemaakt, terwijl er nog wel prima lucht bij kan komen.

Niet de prachtigste oplossing, maar het werkt uitstekend.

Als we dan toch met de tank bezig zijn, de slangetjes waren nog origineel, evenals de filter. Vooral op de punten waar zich een bocht in de slang bevond zag ik kleine haarscheurtjes ontstaan, zoals wel vaker bij oud rubber. Vervangen dan maar, en als de boel dan toch open moet, een brandstofkraantje. Nieuwe filter ziet er hetzelfde uit als het origineel, dus ik denk dat ik wel goed zit.

Door weer en wind waren de SACHS letters op het blokje nogal vergaan. Ook daar kunnen we wel wat aan doen. Achterop waren ze nooit wit zover als ik weet, maar het ziet er wel leuk uit zo. Direct het luchtfiltertje schoongemaakt met stofzuiger en borstel, vuilheid bleek erg mee te vallen.

De kettingkast was ook wel toe aan wat werk. Hij was nog helemaal compleet, inclusief achterste deel, maar hij viel elke keer weer uitelkaar. Een tie-rip werkte nog wel best, maar de verf begon te bladderen en het zag er niet meer uit. Nieuwe kettingkast dan maar. Ik heb gekozen voor een kettingscherm, aangezien dit enig schuren van een slappe ketting voorkomt en ik kan zo makkelijker bij het blokje als ik er langs wil met een borstel. In mijn buurt zijn nogal veel nieuwe straten = veel opwaaiend zand. Iedere week ga ik er even snel langsheen om het ergste weg te borstelen.
Toen ik de kettingkast eenmaal met veel moeite kwijt was realiseerde ik dat de banden redelijk glad waren. Ik had het al een tijdje in het achterhoofd dat ik cremekleurige banden wilde, en zo gezegd zo gedaan. Gekozen voor Schwalbe banden, ze zijn iets minder lek-proof als de vorige set (Delta vs Marathon), maar dat komt vast wel goed. Als finishing touch het oranje verzekeringsplaatje weer gemonteerd. Zie hier het eindresultaat!
