De grote lentebeurt!

opmerkelijke of grappige fotos van spartamets

Plaats reactie
Lindetjuh

De grote lentebeurt!

Bericht door Lindetjuh »

Als het even meezit is het straks tijd om weer lekker op de met naar het werk te gaan, moet 'ie natuurlijk wel helemaal spic en span zijn! Handjes uit de mouwen, gereedschap klaar en de knip getrokken, laten we 'm even goed onder handen nemen.

Allereest, het tankje. Rond de vuldop was enige lekkage. Hier opgezocht en het leek een gelijk probleem te zijn: de binding tussen schroefdraad en tank niet optimaal. Aangezien mijn dop zelf ook geen groot succes was met een verspocht en gescheurd rubber maar een tweedehands tankje besteld voor een tientje. Nieuwe tankje gemonteerd, weinig tot geen lekkage meer. Mooi. Dop van de nieuwe tank was erger dan mijn originele, dus met een dubbelwandige dop van een bleekfles lek- en inregenproof gemaakt, terwijl er nog wel prima lucht bij kan komen.

Afbeelding

Niet de prachtigste oplossing, maar het werkt uitstekend.

Afbeelding

Als we dan toch met de tank bezig zijn, de slangetjes waren nog origineel, evenals de filter. Vooral op de punten waar zich een bocht in de slang bevond zag ik kleine haarscheurtjes ontstaan, zoals wel vaker bij oud rubber. Vervangen dan maar, en als de boel dan toch open moet, een brandstofkraantje. Nieuwe filter ziet er hetzelfde uit als het origineel, dus ik denk dat ik wel goed zit.

Afbeelding

Door weer en wind waren de SACHS letters op het blokje nogal vergaan. Ook daar kunnen we wel wat aan doen. Achterop waren ze nooit wit zover als ik weet, maar het ziet er wel leuk uit zo. Direct het luchtfiltertje schoongemaakt met stofzuiger en borstel, vuilheid bleek erg mee te vallen.

Afbeelding

De kettingkast was ook wel toe aan wat werk. Hij was nog helemaal compleet, inclusief achterste deel, maar hij viel elke keer weer uitelkaar. Een tie-rip werkte nog wel best, maar de verf begon te bladderen en het zag er niet meer uit. Nieuwe kettingkast dan maar. Ik heb gekozen voor een kettingscherm, aangezien dit enig schuren van een slappe ketting voorkomt en ik kan zo makkelijker bij het blokje als ik er langs wil met een borstel. In mijn buurt zijn nogal veel nieuwe straten = veel opwaaiend zand. Iedere week ga ik er even snel langsheen om het ergste weg te borstelen.

Toen ik de kettingkast eenmaal met veel moeite kwijt was realiseerde ik dat de banden redelijk glad waren. Ik had het al een tijdje in het achterhoofd dat ik cremekleurige banden wilde, en zo gezegd zo gedaan. Gekozen voor Schwalbe banden, ze zijn iets minder lek-proof als de vorige set (Delta vs Marathon), maar dat komt vast wel goed. Als finishing touch het oranje verzekeringsplaatje weer gemonteerd. Zie hier het eindresultaat!

Afbeelding
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Zo die is weer klaar voor het voorjaar.

Als tip geef ik je de binnenkanten van de spatborden in te smeren met gekookte lijnolie zodat er niks kan roesten.
Als je jaarlijks naar het schoonmaken dat doet gaat je metje jaren mee.

Voor nood kun je ook de dop van een jerrycan gebruiken die hebben de zelfde schroefdraad.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Vrotkees schreef:Zo die is weer klaar voor het voorjaar.

Als tip geef ik je de binnenkanten van de spatborden in te smeren met gekookte lijnolie zodat er niks kan roesten.
Als je jaarlijks naar het schoonmaken dat doet gaat je metje jaren mee.

Voor nood kun je ook de dop van een jerrycan gebruiken die hebben de zelfde schroefdraad.
Wat een goede tip van die lijnolie! Zal ik zeker onthouden. Nu gebruik ik vaseline om de roestige plekjes een beschermlaagje te geven. Misschien ga ik inderdaad nog een keer over op een andere dop, maar voor nu werkt 't nog prima.

Zo te zien heeft mijn harde werk zijn vruchten afgeworken: ik heb mijn afstand-op-��n-tank record verbroken. (Afstand vullen tot stilvallen)

Afbeelding
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

GEKOOKTE lijnolie

Gemiddeld 80km op 1 Liter en dan vinden ze ons milieu vervuilers /soo
We lachen ze lekker allemaal uit :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Vandaag even op pad, lekker weer! Helaas, nog geen twee kilometer onderweg ineens wat gekletter �n een luide motor. Ik stoppen, kijk ik achterom: luchtfilterdeksel en luchtfilter waren er uit gepletterd. Ik wist dat de schroeven beide dolgedraaid waren, maar niet dat het z� los zat allemaal!

https://spartamet.forum2go.nl/schroefdr ... olgedraaid

Morgen even de inslagmoer-techniek uit bovenstaand draadje toepassen. Als ik de gaten uitboor naar 6mm, moet ik dan M6-maat inslagmoeren+schroeven gaan gebruiken, weet iemand dat? De originele schroeven zijn kwijt, die liggen ergens onderaan de dijk in het heiige gras!
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
je moet M5 inslagmoeren gebruiken. de schroeven die wat je gebruik hebben het maat M5x40. bij de bovende inslagmoer moet je een van de vleugeltjes aafknippen da war het gaatje zit voor de kabel.
groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Bouwmarkt had geen M5 meer, ben voor M6 inslagmoeren en bouten gegaan. Helaas bleek mijn tang niet sterk genoeg te zijn om deze door te knippen.

Hierdoor kon ik er uiteindelijk slechts 1 met de inslagmoer maken - de bovenste. Met een hete priem extra gaten gemaakt in de plastic kap omdat ik 'm er anders niet in kreeg. Overgebleven gaten uiteindelijk dichtgemaakt met montage kit, netjes afgestreken. Onderste schroefgat was volledig onmogelijk, die heb ik dan maar helemaal dichtgemaakt met kit - ook in de afdekkap. Kap zit nu met 1 bout stevig vast, dus daar gebeurt niets meer mee.
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Mooi weer! Wat doen? Tochtje maken natuurlijk!

Afbeelding
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Metje ziet er mooi uit, lijkt mij dat die goed verzorgt word :)

Ook zo mooi, het oldschool oranje plaatje heerlijk :D
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Wordt zeker goed verzorgd, mafia! Had hem die dag net in wat fietspoets gezet, dus hij glimt weer als vanouds.
Plaats reactie