Modellen Geschiedenis.

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3353
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Modellen Geschiedenis.

Bericht door Vrotkees »

Deel1. Zoals altijd moet je ergens beginnen :mrgreen:

De geboorteplek van de grootvader van onze metjes lag in Schweinfurt Duitsland.
In 1937 werd door Fichtel en Sachs de Saxonette Naafmotor gepresenteerd.
Een bepaalde mislukte kunstschilder kon er destijds al niet niet met de handen van afblijven en dacht stiekem vooruit.
Beurs Berlijn 1937
Afbeelding
Falschirmjager Den Haag 1940
Afbeelding

Vele fabrikanten waaronder de nu nog bestaande merken Miele ,Simplex en Hercules gebruikten deze naafmotor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes:
https://youtu.be/bXKbBinvSyg
https://youtu.be/niDoqXjtdmE

En wie was de grootste afnemer van Fichtel en Sachs producten buiten Duitsland?
Afbeelding
Velen van deze Sparta Saxonettes gingen naar Nederlands Indi� (Nederlandse overheid/KNIL)
En dat zou begin jaren 80 veel invloed hebben op de ontwikkeling van onze metjes.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1212
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Spartapappa »

Dus nu blijk ik geen oermet te hebben🤣🤣👍
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3353
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Vrotkees »

Spartapappa schreef: 20-01-2022 12:57 Dus nu blijk ik geen oermet te hebben🤣🤣👍
Wel je hebt geen oerNette :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1212
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Spartapappa »

Wel mooi om te zien al dat oude materiaal vrot.
Nu moet je nog een keer tegen zo,n eerste Saxonette aanlopen.
Er zullen er denk ik niet veel meer van over zijn.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3353
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Vrotkees »

Deel 2: Ontwikkeling Spartanette.

Sparta was groot in Nederland met de bromfietsbouw tot de invoering van de helmplicht in 1975.
De gehele Nederlandse bromfietsmarkt klapte daarom volledig in elkaar in.
Laura Anker, Encarwi (eerste nederlandse carburateurfabriek winterswijk ) gingen zelfs failliet.
Batavus en Sparta gingen weer fietsen maken.
Een uitzondering voor de helmplicht kwam door de invoering van de categorie Snorfiets in 1976 die begrenst was op 25 km/u en kleine wielen moest hebben.
Sparta Happy
Afbeelding
Sparta Funny
Afbeelding

Die kleine wielen waren geen succes dus de productie van brom/snorfietsen werd afgebouwd en Fietsproductie opgebouwd.
In 1982 stopte de snor/bromfietsproductie bij Sparta.
Er was echter uit de markt een grote vraag naar lichte Snorfietsen met grote wielen en Sparta zag daar wel brood in.
Er werd een prototype gebouwd met een jaren 30 Saxonettemotor om te lobbyen in den Haag.
Afbeelding
Sparta had destijds nog enkele nieuw liggen (verstopt voor de bezetter) en zette deze op moderne fietsframes.
Sachs als hofleverancier van Sparta werd benaderd om een opvolger van deze jaren 30 Saxonette motor te maken.
Een zeer compact motortje om pompen en andere aggregaten aan te drijven was destijds in ontwikkeling bij Sachs.
Sachs en Sparta hebben beide betaald en aan ontwikkeling gedaan van de aandrijfunit die later de 301 Saxonette motor zou gaan heten.
Afbeelding

De spaken van de jaren 30 saxonette motor zijn altijd een groot probleem geweest die Sparta zelf heeft moeten oplossen.
Sachs zelf was al vol op in oorlogsproductie en er mochten alleen motoren voor buitenlandse deviezen verkocht worden.
Sparta was dus de enigste en langdurigste klant voor de jaren 30 Saxonette motor.
Het merendeel van die motoren die overgebleven zijn ooit geleverd aan Sparta.

Het gegoten achterwiel is een gevolg van de problemen die Sparta destijds had met de gespaakte wielen.
In 1985 was de 2wielerrai en project Spartanette werd op het laatst door de slogan "de fiets met iets" als Spartamet geintroduceerd.
Rijdend Prototype op Rai in 1985.
Afbeelding
Showmodellen in de Sparta stand Rai in 1985.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1212
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Spartapappa »

Het verhaal doet de ronde dat een stagiaire bij Sparta voor de grap de Spartanette, een Spartamet noemde.
Dit verwees naar een Patatmet, de directie van Sparta vond dit eigenlijk wel een goede naam voor de gemotoriseerde fiets met iets.
Dus het werd uiteindelijk niet Spartanette maar Spartamet.

En het gekke is dat ik altijd zei tegen mijn vader als ik de Spartamet van hem nodig had, ik pak even de patatmet.
Toen kende ik dit verhaal van de stagiaire nog niet.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3353
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Vrotkees »

Deel3: verkoop start

De offici�le verkoop van de Spartamet is voor de bouwvak (vakantiegeld) 1986 begonnen.
Er zijn wel 100-500 max voorserie proefrijd metjes gebouwd voor de vakhandel en speciale klanten.
Voorserie.
Afbeelding

Na de bouwvak is de serie productie van start gegaan in 3 modellen
De standaard kleuren waren.
- Gebroken wit
- Grijs
- Flessengroen
- Rood
- Blauw
- Bruin
Een luxe uitvoering had RVS spatborden en ook een verchroomde bagagedrager

Dames
Afbeelding
Heren
Afbeelding
Berceaux (mixed)
Afbeelding

De productie kon de vraag niet aan en het Duitse zustermerk Hercules moest bijspringen om de frameproductie aan te kunnen.
De Berceaux (mixed) frames van 1986/87 zijn merendeels door Hercules voor Sparta gemaakt.

Dat is ook de reden dat de marktintroductie van de Sparta Spartamet als Hercules Saxonette in Duitsland tot eind 1987 is uitgesteld.
Deze oerherculessen alias Silberziege (silvergeit) met zijtank zijn nu ook in Duitsland zeer gewild.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De verkoop van zowel Sparta en zustermerk Hercules ging voorbarend en al snel werden productieproblemen bereikt en moest er iets veranderen.
In 1989 werd de 50.000 Spartamet gebouwd
Afbeelding
in 1991 krijgt Sparta zelfs een innovatieprijs voor de Spartamet.
Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 516
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 20-01-2022 17:54 Het verhaal doet de ronde dat een stagiaire bij Sparta voor de grap de Spartanette, een Spartamet noemde.
Dit verwees naar een Patatmet, de directie van Sparta vond dit eigenlijk wel een goede naam voor de gemotoriseerde fiets met iets.
Dus het werd uiteindelijk niet Spartanette maar Spartamet.

En het gekke is dat ik altijd zei tegen mijn vader als ik de Spartamet van hem nodig had, ik pak even de patatmet.
Toen kende ik dit verhaal van de stagiaire nog niet.
Plottwist: Jij bent stiekem die stagiaire....
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef: 20-01-2022 21:36
Plottwist: Jij bent stiekem die stagiaire....
:lol: :lol: :lol:
Prachtig verhaal Vrot, met mooie foto"s erbij!
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1212
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Modellen Geschiedenis.

Bericht door Spartapappa »

Nee heren ik was het niet.😁
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast