Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Zwaantje
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 01-02-2022 09:16 Nee ik heb helaas nog geen tijd gehad.
Twee weken 7 dagen per week gewerkt, dus 14 dagen achter elkaar.
Nu dit weekend ff rust😁🙏
7 Dagen pff jochie rustig aan :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Deze avond nog even het uitwendige spul schoongemaakt. Is natuurlijk niet minder belangrijk.

Afbeelding

In de tussentijd kan ik misschien de fiets nog wel schoonmaken. Het is nu wachten op de lagers en de koppelingssegment en dan kunnen we weer gaan opbouwen..
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Het happen of klapperen is altijd de koppeling niet de pallen.
Koude motor klappert altijd achter bij het wiel vlak naar het opstarten.
Als de motor warm is kun je het stationair toerental omlaag draaien zodat ie niet klappert.

De sleepveren en koppelingssegmenten van binnen moet je echt goed schoonmaken.
Als die sleepveren goed schoon en glad zijn en je monteert ze zo dat de sleepveer over de binnenkant heen schuift heb je een goede snel reagerende koppeling.
Het oog van de trekveer hoef je niet terug te buigen.
Je draait gewoon de veer zodat de 2 oogjes in een segment vallen en dan komen ze echt niet los.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 02-02-2022 08:41 Het happen of klapperen is altijd de koppeling niet de pallen.
Koude motor klappert altijd achter bij het wiel vlak naar het opstarten.
Als de motor warm is kun je het stationair toerental omlaag draaien zodat ie niet klappert.

De sleepveren en koppelingssegmenten van binnen moet je echt goed schoonmaken.
Als die sleepveren goed schoon en glad zijn en je monteert ze zo dat de sleepveer over de binnenkant heen schuift heb je een goede snel reagerende koppeling.
Het oog van de trekveer hoef je niet terug te buigen.
Je draait gewoon de veer zodat de 2 oogjes in een segment vallen en dan komen ze echt niet los.
De frictiebanden zijn zo schoon (lees glad als een al) dat je ervan kan likken. Ik zal de trekveer ronddraaien zodat hij in een segment valt. Deze had ik overigens ook al schoon gemaakt voor de zekerheid.

Zo zie je maar weer� nog veel dingen te leren. Bedankt voor je meesterlijke kennis maar weer.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Toch nog een updatetje. Ik kon niet stilzitten, wachtend op de segmenten en onderdelen. Ik heb vanavond maar alvast wat simpel voorwerk gedaan. Stelt opzicht niks voor, maar is toch handig om nu al gedaan te hebben om het opbouwen te voorspoedigen.

Mooi uitlaatje toch. Zo schoon als mogelijk door WD40.
Afbeelding
Nu was dat voorwerk toch wel handig... :oops: Was even bezig met de oude uitlaatpakking verwijderen. Gelijk de zitting van de pakking maar schoon geschraapt en eventjes geschuurd. Uiteraard weer met behulp van WD40. Straks de nieuwe pakking monteren met kopervet.
Afbeelding
Het liefst had ik hem opnieuw zwart gespoten, maar de uitlaat is niet verstopt. Zodra hij verstopt is en ik ga hem ontkolen spuit ik hem wel.
Afbeelding
Hoe komen die uitlaatbevestigingsboutjes zo schoon? WD40... :D Van zwart weer naar wit.
Afbeelding
Alles staat al klaar montage-klaar. Nou ja, ik moet de onderdelen zelf natuurlijk nog in elkaar zetten, maar dat mag de pret niet drukken. :mrgreen:
Afbeelding
De cartertjes staan te popelen om weer verenigd te worden met hun innerlijk. Ik trouwens ook. :mrgreen: Nu kon ik er weer niet afblijven met mijn zwarte WD40 klauwen en is het linker carter weer vies geworden. Straks voordat ik hem opbouw zal een vochtig keukenpapiertje wel wonderen doen.
Afbeelding

En nu weer afkicken. Morgen de velg nog even schoonmaken, al is die niet zo vies, maar ik wil hem glimmend hebben, zoals hij fabriek af geleverd werd.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef: 01-02-2022 20:21 Het is nu wachten op de lagers en de koppelingssegment en dan kunnen we weer gaan opbouwen..
Aangestoken en opgejaagd door Zwaantje's enthiousasme... :D
Als het goed is zijn de segmenten morgen weer bij de eigenaar.

Afbeelding
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 03-02-2022 13:12
Zwaantje schreef: 01-02-2022 20:21 Het is nu wachten op de lagers en de koppelingssegment en dan kunnen we weer gaan opbouwen..
Aangestoken en opgejaagd door Zwaantje's enthiousasme... :D
Als het goed is zijn de segmenten morgen weer bij de eigenaar.

Afbeelding
Ohh heb ik je opgejaagd. :twisted:

Netjes gedaan trouwens. Klasse. Had ik ze goed genoeg schoongemaakt :mrgreen:
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef: 03-02-2022 14:42 Ohh heb ik je opgejaagd. :twisted:

Ze zagen er in ieder geval schoon uit.
Maar i.v.m. het lijmen gaan ze na het verwijderen van de oude voering sowieso in een bakje met thinner. ;)
Ik heb er een stukje nylondraad bij gedaan, kijk maar of je het gebruikt. https://spartametforum.nl/viewtopic ... 9&start=10
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 03-02-2022 16:03
Zwaantje schreef: 03-02-2022 14:42 Ohh heb ik je opgejaagd. :twisted:

Ze zagen er in ieder geval schoon uit.
Maar i.v.m. het lijmen gaan ze na het verwijderen van de oude voering sowieso in een bakje met thinner. ;)
Ik heb er een stukje nylondraad bij gedaan, kijk maar of je het gebruikt. https://spartametforum.nl/viewtopic ... 9&start=10
Dankjewel, dat helpt in iedergeval met het vastmaken. Dat vond ik altijd wel een rotklusje.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Echt een rotklusje met dat scherpe draad, ben al drie vingers kwijt🤣🤣🤣🤣🤣👍
Plaats reactie