Joost,�.kom maar tevoorschijn
Revisie 399 motor
- Spartapappa
- Spartametoloog
Re: Revisie 399 motor
Er is er maar een die echt de vraag op dit antwoord weet.
Ik denk dat Joost niet gaat antwoorden
Vanochtend even zitten rommelen en uiteindelijk het grote kogellager onderin de huls omgewisseld met eentje uit een andere huls�. Ja.. het lijkt er nu op dat de �zware� punten zoals Arie dat zo mooi noemde, oftewel haperingen, weg zijn. De haperingen zaten op vaste punten in de huls. Zegt mij dat het aan de lagerkooi lag. De balletjes gaan immers niet constant over hetzelfde punt. Wat mij opviel aan het lagertje is dat er bij elke rand tussen de kogels een enkel miniscul krasje zat.
Het zal allemaal wel. Vanavond even afstellen en dan het blok in ermee.

Vanochtend even zitten rommelen en uiteindelijk het grote kogellager onderin de huls omgewisseld met eentje uit een andere huls�. Ja.. het lijkt er nu op dat de �zware� punten zoals Arie dat zo mooi noemde, oftewel haperingen, weg zijn. De haperingen zaten op vaste punten in de huls. Zegt mij dat het aan de lagerkooi lag. De balletjes gaan immers niet constant over hetzelfde punt. Wat mij opviel aan het lagertje is dat er bij elke rand tussen de kogels een enkel miniscul krasje zat.
Het zal allemaal wel. Vanavond even afstellen en dan het blok in ermee.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
Je zal zien, door goed te kijken en alles rustig in elkaar te zetten je uiteindelijk een mooi lopend geheel krijgt.
En als je dan van de zomer lekker rijdt op je metje je trots kunt zijn.
En kunt zeggen, dit heb ik zelf gedaan !
Het volgende blokje wat je dan ooit gaat reviseren ga je dan met veel meer zelf vertrouwen te lijf.
Ik zelf ga sleutelen als ik er echt zin in heb en zen ben (dus niet gestrest o.i.d.
Ooit waren mijn dochter en vrouw zo aan het ruzi�n samen.
Dat ik zwaar ge�rriteerd de schuur in vloog.
Waardoor ik een nieuw krukaslagers monteerde zonder het afstandsringetje eerst op de kruktap te schuiven.
Toen ik klaar was en keek links van me, lag hij er nog.
Het volgende blokje wat je dan ooit gaat reviseren ga je dan met veel meer zelf vertrouwen te lijf.
Ik zelf ga sleutelen als ik er echt zin in heb en zen ben (dus niet gestrest o.i.d.
Waardoor ik een nieuw krukaslagers monteerde zonder het afstandsringetje eerst op de kruktap te schuiven.
Het stukje 'rustig' is voor mij nog wel een uitdaging. Mijn hoofd is snel snel snel!Spartapappa schreef: ↑10-02-2022 13:04 Je zal zien, door goed te kijken en alles rustig in elkaar te zetten je uiteindelijk een mooi lopend geheel krijgt.

Ik ben benieuwd of dit blokje ook naar behoren gaat lopen (als) hij (vanavond) in elkaar zit.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Die ouwe is weer thuis en wel! Hij doet net alsof er niks aan de hand is. Hij heeft medicijnen gekregen en dat zou moeten helpen� gaan we zien.
Net blokje in elkaar gezet.
Alles afgesteld en ingebouwd. Nog even een voelermaatje 0,05 tussen de shim en afsluitring gewipt. Moer bij de vulbus aangedraaid.

Iets baart mij wel zorgen. Als ik via de koppelingsklok, of uberhaupt het tandwiel ronddraai, dan hoor ik lichte knarsgeluiden� waarschijnlijk zit ik mezelf weer gek te maken en komt het omdat het blok nog niet vol zit met olie. Heb overigens wel de worm as en tandwiel ingesmeerd met transmissie olie. En dan in gedachten dat ik heel steriel te werk ben gegaan.

Net blokje in elkaar gezet.
Alles afgesteld en ingebouwd. Nog even een voelermaatje 0,05 tussen de shim en afsluitring gewipt. Moer bij de vulbus aangedraaid.

Iets baart mij wel zorgen. Als ik via de koppelingsklok, of uberhaupt het tandwiel ronddraai, dan hoor ik lichte knarsgeluiden� waarschijnlijk zit ik mezelf weer gek te maken en komt het omdat het blok nog niet vol zit met olie. Heb overigens wel de worm as en tandwiel ingesmeerd met transmissie olie. En dan in gedachten dat ik heel steriel te werk ben gegaan.

Vaak komen de lichte knarsgeluiden van de koppelingsegmenten in de klok zelf.
Je zou even de krukas eruit kunnen halen en alleen de koppelingsklok monteren en dan kijken of er geluiden te horen zijn.
Je zou even de krukas eruit kunnen halen en alleen de koppelingsklok monteren en dan kijken of er geluiden te horen zijn.
Ik zag weer eens dingen die er niet waren (metaaldeeltjes,) Het is uiteindelijk gewoon het grote naaldlager op de naafhuls. Ik heb ze nooit anders horen doen dan knarsen, maar zo bij het draaien van het tandwiel niet.. de naafhuls heeft geen enkele weerstand zo in een open blok en draait dus vrolijk mee. Beide kanten op.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Ziet er allemaal goed uit zwaantje
Niet vergeten de keering transmissie zeide te borgen !
Niet vergeten de keering transmissie zeide te borgen !
ZE LEEFT!!! Nou ja, tot op zekere hoogte. De motor is dicht- en lekvrij. Straks als hij koud is even de olie nakijken en kijken of hij hetzelfde probleem heeft als voor de revisie. Hij blijft weer niet lopen als hij warm is volgens mij. alleen vol gas. Maar de carburateur heeft natuurlijk een weekje of twee terwijl het blokje open lag stil gestaan met benzine erin. Zou zomaar kunnen zijn dat hij weer eens verstopt zit. Ik ga later maar eens de 3 verdachten op mijn lijstje interviewen:
- De spoel
- De carburateur
- De uitlaat
- De tank (Er zit steeds zwarte vlokjes/korreltjes shit in het vlotterbakje. Wel raar aangezien er een nieuwe slang met papierfilter tussen zit.
Nadat het blokje gesloten werd en de olie werd toegevoegd ging het allemaal best snel. Voor ik het zelf door had, was hij klaar om onder de fiets te hangen. De olie vullen heb ik tussendoor gedaan om te kijken of hij ergens lekken vertoonde.

Afstand vliegwiel afgesteld 0,4mm. Was nogal een priegelwerkje. ik had ��n voelermaatje er die kon je niet echt makkelijk buigen. Ik heb dus per schroef moeten stellen.

De Spartamet. Dit word dus het metje waar mijn partner op mag gaan rijden.

Allemaal reuze bedankt voor het meedenken, de tips en correcties.
In principe is de revisie van de motor klaar. Alleen ik vind het pas een geslaagde actie als hij straks zonder nukken en moeilijk doen stationair blijft lopen Dat ga ik allemaal rustig even uitzoeken.
- De spoel
- De carburateur
- De uitlaat
- De tank (Er zit steeds zwarte vlokjes/korreltjes shit in het vlotterbakje. Wel raar aangezien er een nieuwe slang met papierfilter tussen zit.
Nadat het blokje gesloten werd en de olie werd toegevoegd ging het allemaal best snel. Voor ik het zelf door had, was hij klaar om onder de fiets te hangen. De olie vullen heb ik tussendoor gedaan om te kijken of hij ergens lekken vertoonde.

Afstand vliegwiel afgesteld 0,4mm. Was nogal een priegelwerkje. ik had ��n voelermaatje er die kon je niet echt makkelijk buigen. Ik heb dus per schroef moeten stellen.

De Spartamet. Dit word dus het metje waar mijn partner op mag gaan rijden.

Allemaal reuze bedankt voor het meedenken, de tips en correcties.

In principe is de revisie van de motor klaar. Alleen ik vind het pas een geslaagde actie als hij straks zonder nukken en moeilijk doen stationair blijft lopen Dat ga ik allemaal rustig even uitzoeken.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Trots op je jochie !