Revisie 399 motor
- Spartapappa
- Spartametoloog
Re: Revisie 399 motor
Ik ga er eerdaags echt een paar maken.
Dan kun je kijken of dit misschien de oplossing is.
Het is echt heel aardig dat je had aangeboden om een carbon lipje te maken. Zulke vriendelijkheid ben ik de laatste tijd niet meer gewend. Ik wil eigenlijk dan wel wat teruggeven. Je had mij immers ook al een stuurheveltje gegeven.Spartapappa schreef: ↑17-02-2022 19:23 Ik ga er eerdaags echt een paar maken.

Maarrrrr.... Dit metje gaat gewoon luisteren vanavond, anders gaat ze bij de vissen slapen

Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
Mijn missie is jouw metje goed te laten lopen. (Met hulp van de forum troepen
)
Het geduld wat nu opbrengt om de zaak goed te krijgen is al een hele stap.
Een metje goed laten rijden is op zich een hele kunst en vergt veel geduld.
Soms verlies ik ook mijn geduld wel eens hoor
laatst vloog er nog een carburateur door de schuur
Soms verlies ik ook mijn geduld wel eens hoor
Ik weet zelf ook niet van ophouden hoor, dat is zowel mijn zwakte als mijn sterkte. Ik denk dat veel mensen die toevallig tegen een metje aan lopen en denken 'H� wat leuk, is even lopend proberen te maken'', er na een aantal dagen al de brui aan zullen geven omdat het niet 1, 2, 3, lukt. Binnenkort moet mijn eigen metje ook weer onder het mes, dus ik kan me maar beter rustig houden.Spartapappa schreef: ↑17-02-2022 19:52 Mijn missie is jouw metje goed te laten lopen. (Met hulp van de forum troepen)
Soms verlies ik ook mijn geduld wel eens hoorlaatst vloog er nog een carburateur door de schuur
![]()

Vliegende carburateurs heb ik geen ervaring mee, wel met vliegende veertjes.

Zo maar even de schuur in duiken en kijken of ze gaat luisteren. Toen ik net thuis kwam, deed ze wel even starten en lopen. Maarja, op de zijstandaard. Meestal wijst dat erop dat of het vlotter niveau niet klopt, of dat ze teveel lucht krijgt. In principe 'choke' je hem dan op een verkapte manier door de fiets op de standaard te zetten/scheef te houden. Maar op choke zetten resulteert bij mij in ieder geval op het nog sneller uitvallen van de motor. Genoeg gespeculeerd. Het is gewoon niks anders dan de membraanplaat. Daar durf ik nu wel mijn hand voor in het vuur te steken.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
Onlangs nog een Dame die haar metje vakkundig had laten reviseren.
Het torretje bleef maar grieperig lopen.
Toen er een Carbon membraam tong werd gemonteerd waren alle griep klachten als sneeuw voor de zon weg.
Geen een van mijn blokjes rijd nog met de standaard membraam tong. (Zou ook niet meer willen)
Het begon eigenlijk als een experiment voor mij.
Overigens ben ik lang niet de eerste die zo rond rijd.
Spartarie rijd al veel langer met Carbon rond.
Toen er een Carbon membraam tong werd gemonteerd waren alle griep klachten als sneeuw voor de zon weg.
Geen een van mijn blokjes rijd nog met de standaard membraam tong. (Zou ook niet meer willen)
Dat is dan echt wel een storingsbron minder. Het enige nadeel is dat het slijt, maar dat weegt niet op tegen de voordelen.Spartapappa schreef: ↑17-02-2022 20:49 Onlangs nog een Dame die haar metje vakkundig had laten reviseren.
Net een proefrit gereden. Tijdens het wegrijden merkte ik dat hij er niet zo'n zin in had. Je hoorde op het begin ook dat hij een beetje aan het verdrinken was, maar dat was snel weer weg. Is natuurlijk logisch als je constant bent bezig geweest met het omruilen van de membraanplaat en dan starten en dan weer uit en dan weer etc. Heel kort gezegd was het probleem dus niet opgelost met een andere membraanplaat. Het verhaal hieronder veranderd de zaak helemaal.
Nu ben ik dus een proefritje van, pak hem beet, 45 minuten gaan rijden. Na een tijdje steady rijden begon hij in eens als een malle te trekken. Het leek wel een monster. Gereden met geboorde CDI. Uiteindelijk op een top snelheid hoorde ik het tandwiel echt heel hard gieren. Nadat ik ben thuis gekomen heb ik de met nog even laten lopen en merkte dat hij weg wilde. Soms een beetje aangrijpen dan weer niet. Liep ook wel hoog stationair, maar ik was nog niet toegekomen aan het afstellen daarvan. Eerst maar zorgen dat het probleemloos loopt. Kijk ik bij toeval onder de fiets. Olie druppels.
Oh shit. Ja hoor. Hij heeft er carter olie uit lopen gooien. Gelijk alles checken. Olie vuldop zweette een beetje, maar dat deed hij sowieso al, de bout bij de ontluchting en de rand daartussen was droog, de keerring bij de stelconus was ook droog en dan het gedeelte waar de O-ring tegen de vulbus aanzit, daar was het ook droog. Het enige wat ik nog niet heb kunnen checken: de grote keerring om de naafhuls. Hiervoor moet natuurlijk het vrijlooptandwiel van het wiel af en daarna de velg. Laat ik nou net geen freewheel afnemer hebben en dat hij er vorige keer met een beetje moeite af ging. Zo net, nadat ik het blok onder de fiets vandaan had getrokken, een poging gedaan. Niks, geen enkele beweging in het freewheel. Ik heb aardig zitten tikken met een oude schroevendraaier en een hamer. Freewheel was toch al niet de beste meer, dus dat hij stuk zou gaan, dat maakt niet uit. Uiteindelijk maar opgegeven. Ik bleef maar uitschieten met de schroevendraaier.
Ik denk dus dat de olie bij de grote keerring vandaan is gekomen. Waar anders?
Onderstaande foto's spreken voor sich.
De zwarte/grijze substantie is denk ik uit de uitlaat komen spuiten. De carter-olie was immers nog netjes gelig, wel troebel ondertussen, maar geen rare kleur.

Weer die zwarte rommel.

De decoslang, die is helemaal vet van de olie. Het vierkantje waar je het rode lijntje van de pakking ziet. Daar zat een druppeltje transmissie olie.

Ik denk dat de druk in het blokje te hoog is geworden op gegeven moment en dat de weg van de minste weerstand, de grote keerring is.
Heb ik iets fout gedaan bij het opbouwen? Had ik die geboorde CDI niet moeten plaatsen? Wellicht sloeg hij op hol? Ik moet zeggen dat het ding als een monster reed toen hij uiteindelijk echt warm was. Ik heb uiteindelijk ook maar wat gas terug genomen want je begon te merken dat het normale fiets remmen waren, zo hard ging hij. Ook vond ik de geluiden die uit het blok kwamen niet echt gezond meer. Het typische geluid van een rijdend een traps blokje, maar dan 100 x sneller.
Of dit alles de reden is dat het blokje niet goed wilde lopen? Vaak als hij uiteindelijk aansloeg na de zoveelste demontage en weer opbouwen van de membraanplaat en carburateur, hoorde je eerst het geluid van verzuipen en kwam er een witte pluim uit de uitlaat. Logisch dacht ik zelf. Ik heb hem immers heel vaak geprobeerd te starten. Beetje rommelen met de choke en gashandvat. Dan krijgt ie al veel te snel mengsel. Dat de olie keerring er misschien uitgevlogen was, daar had ik niet aan gedacht. Het olie pijl bij de olie vuldop bleef immers steeds hetzelfde. Wel werd deze hoger zodra de motor warmer werd, maar ook dit vond ik weer een logisch iets aangezien olie uitzet en de interne onderdelen natuurlijk ook.
Misschien zat de olie keerring wel al los en was er daarom voor mijn gevoel, zo weinig compressie en wilde het motortje daarom ook helemaal niet lekker lopen? Ik heb de keerring wel aan de bovenkant ingesmeerd met een druppeltje Curil. Spartapappa was ook zo aardig om mij tijdens het schrijven van dit draadje er ook nog op te wijzen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer

Zegt u het maar. Ik sta totaal voor een raadsel.
Morgen ga ik in ieder geval nog even met een magneetje langs de vulopening. Ik weet het niet zeker, maar toen ik met een klein zaklampje op de vulopening scheen, zag ik ��n � twee kleine glinstertjes. Dat gezegd hebbende zie ik wel vaker dingen die er niet zijn omdat ik er zo op gefocust ben. Ik zou ook mijn god niet weten, in het geval dat er metaaldeeltjes zouden zitten, waar die vandaan zouden moeten komen. Ik ben heel steriel met alles omgegaan. Het enige wat in mij zou opkomen is dan toch die rare naafhuls.
De makkelijkste conclusie die ik zelf zou trekken, is dat ik nog niet kundig genoeg ben om (alleen) een metje te reviseren, maar met die conclusie laten jullie mij zeker niet wegkomen of wel?

En dan nog even: Het is nu wel oorlog tussen mij, en deze Spartamet. Lopen gaat dit kreng. Of ze dat nou wil of niet. Al moet ik het motortje twintig keer in en uit elkaar schroeven.

En nee, niet lopend de schuur in, maar alleen lopend de schuur uit. Ik heet geen Bob maar het is wel mijn hobby.

Wat mij nu nog zo laat, sorry mensen we zitten aan de wijn hier, te binnen schiet. Die lijnen met zwart/grijze dunne drap op de spaken: die zijn nogal verdacht recht. Nu zit natuurlijk het decoventiel op ongeveer 45 graden t.o.v. de bougie op het blok. Dus recht met de spaken. Het zou naar mijn idee ook zo maar kunnen zijn dat de schroefdraad van de deco niet helemaal lekker meer is en de drap hier tussendoor is komen zetten. Dat zou ook gelijk verklaren waarom het blok zo gek loopt. Te lage compressie.
Wat mij ook nog te binnen schoot, maar waar ik niet bij stilgestaan had. Toen ik eerder deze week de lip van de membraanplaat had omgewisseld en de compressie ok� was, toen ik hem aan trok was de compressie eventjes 'zwaar' maar daarna voelde het net alsof er druk af ging en kwam het touwtje iets verder omhoog. Misschien is op dat moment wel de oliekeerring eruit gevlogen. Toch wel gek dat het oliepeil daarna tot vandaag, niet ging dalen.
Ik blijf het allemaal maar reuze interessant vinden.
Wat mij ook nog te binnen schoot, maar waar ik niet bij stilgestaan had. Toen ik eerder deze week de lip van de membraanplaat had omgewisseld en de compressie ok� was, toen ik hem aan trok was de compressie eventjes 'zwaar' maar daarna voelde het net alsof er druk af ging en kwam het touwtje iets verder omhoog. Misschien is op dat moment wel de oliekeerring eruit gevlogen. Toch wel gek dat het oliepeil daarna tot vandaag, niet ging dalen.
Ik blijf het allemaal maar reuze interessant vinden.
De drab op de spaken komt vaak van de uitlaat.
Vergeet niet dat als de motor nog koud is er een hoop condensatie in de pot is.
deze natte drab (kool/onverbrand mengsel/water) word dan door de uitlaatgassen naar buiten geblazen.
als de motor warm is verbrand/verdampt alles.
Lekken aan de bougie/decoklep zie je aan troep en kool aan de voet.
De decoklep kan ook iets zweven omdat de conische zitting niet goed schoon gemaakt is.
mengsel word dan door het vacuum via de decoslang in het inlaatmembraan getrokken.
Als de motor olie zou verbruiken zou je het meteen zien aan het peil.
er zit niet veel olie in dus dat zakt snel.
deze natte drab (kool/onverbrand mengsel/water) word dan door de uitlaatgassen naar buiten geblazen.
De decoklep kan ook iets zweven omdat de conische zitting niet goed schoon gemaakt is.
mengsel word dan door het vacuum via de decoslang in het inlaatmembraan getrokken.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Wel grappig dat ik over de cdi wissel begon.
Na deze wissel liep hij als een raket (wel eens waar een geboorde) maar toch.
Ik ben het met vrot eens, als je olie pijl niet zakt is het troep uit je uitlaat.
Dit heb ik ook altijd als ik een uitlaat schoon heb gemaakt in de caustic soda.
Als je dan de eerste keer gaat rijden zit ook je hele wiel vol met troep uit de uitlaat.
En even over de keering koppelingszeide, deze moet je aan beide zeide in smeren met vloeibare Curil pakking. (Of ander merk)
Ik ben het met vrot eens, als je olie pijl niet zakt is het troep uit je uitlaat.
Als je dan de eerste keer gaat rijden zit ook je hele wiel vol met troep uit de uitlaat.
En even over de keering koppelingszeide, deze moet je aan beide zeide in smeren met vloeibare Curil pakking. (Of ander merk)
Kijk, weten we dat ook weer! Dankjewel Vrotkees.Vrotkees schreef: ↑18-02-2022 04:02 De drab op de spaken komt vaak van de uitlaat.
Ik weet dan nu al precies wat er gebeurd is. Toen ik hem die keer aantrok en dat het koordje daarna poef een stukje mee ging. Dan is de keerring scheef in het carter. De onderkant is er dan 'uit gegleden'Spartapappa schreef: ↑18-02-2022 05:32 Wel grappig dat ik over de cdi wissel begon.
Dan vraag ik mij nog af hoe die schone olie op het zijkant van het blok terecht is gekomen. Dan heeft ie er toch bij de naaf uit lopen gooien.
Op de workmate met die keanau! Ik heb haar een naam gegeven en dat is; 'takkentrol'
Bedankt voor de reacties weer jongens. Vanmiddag maar weer even aanklooien