Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
spartarie
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door spartarie »

Het bougiebeeld moet je eigenlijk bekijken als je een tijdje volgas gereden hebt.
Dus: Volgas rijden, de motor met de hevel op het stuur uitzetten, even af laten koelen en dan kijken.
Goede kans dat het met een carbon lipje beter stationair loopt.
Morgen even een kilometer teller halen. Ik wil weten hoe hard de fiets gaat. Het is de bedoeling dat mijn partner erop gaat rijden, maar die heeft totaal geen ervaring met brommers of verkeer �berhaupt. Als hij harder dan 30 gaat, dan plaats ik de begrensde cdi terug. Ik vermoed dat hij ongeveer 34 gaat. Beter veilig dan straks ongelukken. Aangezien mijn partner nog geen weg-ervaring heeft.
34 km/h is erg snel voor een standaard fiets.....maar ik weet uit ervaring dat de snelheidsbeleving in het donker anders (lees heftiger) is dan overdag. :D
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 25-02-2022 14:43 Het bougiebeeld moet je eigenlijk bekijken als je een tijdje volgas gereden hebt.
Dus: Volgas rijden, de motor met de hevel op het stuur uitzetten, even af laten koelen en dan kijken.
Goede kans dat het met een carbon lipje beter stationair loopt.
Morgen even een kilometer teller halen. Ik wil weten hoe hard de fiets gaat. Het is de bedoeling dat mijn partner erop gaat rijden, maar die heeft totaal geen ervaring met brommers of verkeer �berhaupt. Als hij harder dan 30 gaat, dan plaats ik de begrensde cdi terug. Ik vermoed dat hij ongeveer 34 gaat. Beter veilig dan straks ongelukken. Aangezien mijn partner nog geen weg-ervaring heeft.
34 km/h is erg snel voor een standaard fiets.....maar ik weet uit ervaring dat de snelheidsbeleving in het donker anders (lees heftiger) is dan overdag. :D
Ik zat er net naast. Hij haalt 32,4 volgens de (Sigma) 'fietscomputer' Het blokje giert dan als een gek, maar het echte klote geluid komt door resonatie bij de debiel grote kentekenplaat. Die ga ik volgende week even omwisselen voor een langwerpig model en dan netjes met een houder, recht op de achterkant monteren.

Wat betreft de bougie, die blijft gewoon zwart en plakkerig, maar wel droog. Ik had er ook al wat kilometertjes opzitten voordat ik deze nakeek. Zo deed ik dat ook altijd bij mijn Tomosjes. Nu heb ik hem nog een tijdje zo laten rijden en ik merk dat het mengsel gewoon niet zo lekker is. De koppeling reageert nu ook onvoorspelbaar. De ene keer naadloos oppakken en de andere keer PATS! Dit gebeurd ook bij stationair lopen. De ene keer rustig en dan later opeens vol in de toeren en aan willen grijpen. Hij blijft te veel benzinemengsel geven en te weinig lucht. Dat kan gewoon niet anders, naar mijn idee.

De chokehevel is netjes afgesteld zoals het in het grote mysterieuze handboek beschreven staat. Dat was immers al zo. Het enige wat ik nu kan bedenken waarom hij opeens zo raar doet is de decoslangen. Ik denk dat ik deze door mijn enthousiasme een beetje heb gemold. Normaal ga ik heel secuur om met motortjes, maar die decoslangen, daar werd ik heel even door ge�rriteerd. Nu zitten de slangklemmen op het kale rubber onder de textielmantel. Is ook geen gezicht natuurlijk en dat maakt de slang ietjes dunner waardoor de klemmen natuurlijk slechter afdichten. Dan heb je natuurlijk een soort lek waardoor er aan de luchtfilterkant niet genoeg lucht (of in wisselende verhouding) wordt aangezogen, maar wel benzine met olie. Welja, als mijn theorie zo klopt. Nieuwe bestellen en zolang even de deco afdoppen. Ik monteer dan gelijk de van Spartapappa gekregen carbon membraanlip.

Kan ik gelijk zien of het wel echt aan de slangen ligt, of dat het weer een van mijn rare detective Frost hersenspinsels zijn.

Heb verder nog kleine dingetjes gedaan zoals een nieuwe binnen-voorband. Deze was ��n geworden met de velg. Het wordt steeds een mooier metje. Dit is trouwens het eerste metje wat ik ben tegengekomen waarvan de originele verlichting gewoon nog op de normale manier werkt. Meestal is dit verkloot of vervangen door van die verblindende ledlampen of van die gekke knipperdingen met een elastiek om vast te zetten.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vandaag weer bezig geweest.
- Decoslangen omgewisseld.
- Carbon membraanlip gemonteerd.

Verbetering. Als je rijdt loopt ie perfect. Warm niks aan de hand, net koud gestart wilde hij alweer zonder mij wegrijden. :mrgreen:

Ik ga de carburateur maar eens onder mijn eigen met vandaan halen en op deze fiets testen. Had ik al eerder kunnen doen, maar ben daar geen fan van. Als het loopt blijf je ervan af.

Ik ga mij weer melden als het probleem is opgelost.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Ik ben er achter waarom het blok zo belachelijk doet: de vlotter sluit niet goed af. Ik wist wel dat hij te rijk stond, maar niet waarom. Het was immers weer een probleem wat weer zomaar ontstond.

Dat zit zo: het motortje gebruikt tijdens het rijden enig zins genoeg benzine om de vlotterkamer net niet (ver genoeg) over te laten lopen. Heel af en toe als je wat langer het gas dicht hield, ging hij een beetje verzuipen, maar dat was na een paar seconden weer verdwenen. Ga je hem stationair laten lopen dan gaat ie meer geven dan het motortje nodig heeft en komt hij te rijk te staan. De benzine blijft door de aanzuigende werking gewoon doorlopen. Hierdoor wordt de pakking tussen het huis en de vlotterbak zeiknat. Uiteindelijk gaat er ook een beetje benzine in de stationair-opening van de luchtfilteropening staan. Dat komt dan denk ik omdat de benzine uiteindelijk gewoon de venturipijp teveel verzadigd, maar waarom komt er dan geen benzine uit het overloopgaatje? Nou ik denk omdat de luchtfilter opening lager zit dan de overloop.. Ik moet zeggen dat ik dit niet eerder had gehad/verdacht maar nu valt alles op zijn plaats met die drie visuele gegevens. Als ik benzine zie staan in de luchtopening denk ik gelijk aan een inlaatlip wat mengsel terugduwt. Dit keer niet dus...

Klopt mijn theorie een beetje?

Hoe gaan/zouden we dit kunnen oplossen? Nou zo:

- andere vlotter erin gooien (Zou wel de makkelijkste en fijnste oplossing zijn.)
- vlotter in zitting 'polijsten' met tandpasta. (Had ik hier ergens op het forum zien staan in een vaag verleden.)
- Als de zitting (ook) niet meer ok� is, dan flikker ik de inhoud gewoon in een ander carburateurhuis. Ik ga niet moeilijk zitten doen om dat buisje eruit te krijgen. Volgensmij is dat ook niet los te krijgen en dat is iets waar ik dan weer geen geduld voor heb. :roll: Ik zal het carburateurhuis niet weggooien, ik ben niet van het weggooien van dingen die te repareren zijn, maar ik ga daar nu niet mee lopen spelen. Geen tijd en zin voor.

Ik rijd al 5 jaar Spartamet, maar er zijn nog zoveel dingen waar ik totale mindfuck van krijg. Je verwacht het gewoon niet en het gebeurt bij de Spartamet... :oops:
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Het mooist is dat je een test carburateur achter de hand hebt.
Eentje waarvan je weet dat deze het perfect doet.
Zo,n carburateur zet je dan op je slecht lopende metje.
Zodra deze het nu wel goed doet, kun je verder met de carburateur die het slecht doet.
En kun je ook alle andere parts aan je metje met rust laten.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 28-02-2022 20:28 Het mooist is dat je een test carburateur achter de hand hebt.
Eentje waarvan je weet dat deze het perfect doet.
Zo,n carburateur zet je dan op je slecht lopende metje.
Zodra deze het nu wel goed doet, kun je verder met de carburateur die het slecht doet.
En kun je ook alle andere parts aan je metje met rust laten.
Dat is inderdaad mooi. Wat ook een geruststellende gedachte is, is dat als mijn metje ermee ophoudt onverwachts, ik altijd deze met zou kunnen pakken. Of mijn partner daar blij van wordt is een ander verhaal. :mrgreen: Moet wel zeggen dat ik de carburateur nog niet onder mijn eigen met vandaan heb gehaald. Ik kreeg opeens een ingeving: Waarom is die kurkpakking zo nat? Soms heb ik dingen 100 keer gezien en zegt het mij niks en dan opeens: ohja!

Ik heb nog een zwarte met staan en die gaat van de zomer onder
handen. Aparte kleur dat zwart. Heb ik niet eerder gezien bij een Spartamet, maar het is wel origineel of iemand is heel goed in Sparta stickers plakken. Die zwarte kleur is ook waarom ik die met gekocht had. Op het kentekenbewijs van die met staat zelfs het juiste bouwjaar (1991.) Maar zwart was niet echt een populaire kleur in de jaren 90' volgens mij... Maar zodra de dlx klaar is gaat eerst mijn eigen onder handen.. die heeft echt het nodige onderhoud nodig..
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vlotter omgewisseld voor eentje uit de onderdelenbak. Messingring van die vervangende vlotter zag er niet helemaal lekker uit, maar even uitgetest in het vlotterbakje. Nagenoeg geen speling. Het leek mij dus niet dat hij uit de zitting zou kunnen schieten. Ik heb hem naast de vlotter gehouden die uit het vlotterbakje kwam. Ten opzichte van de vlotter die uit het bakje kwam, vond ik de naald veel scherper. Dus ik monteren.... een wereld van verandering... Het metje giert niet meer en heeft nu een max van 28, met een uitloop naar 30 Ook verzuipt hij niet echt meer. Metje loopt nu ook beter stationair. Hij grijpt niet aan en de kurkpakking bij de vlotterbak blijft ook droog. Volgensmij is het probleem opgelost. Hij reed heerlijk. Zo heerlijk dat ik de tijd vergat en ik ondertussen 4 dorpen verder was en kauwe blauwe klauwen. Terugrijdend afwisselend ongeveer 25 tot volgas gereden. Af en toe afgestapt om te controleren of hij niet aangrijpt bij stationair en dat deed ie niet dus mooi.

Al met al een geslaagd ritje weer. Maar ik ga niet te vroeg juichen. Morgenochtend even kijken wat er gebeurt bij een koude start.
Spartapappa
Spartametoloog

28/30 is een mooie snelheid voor een onbegrensde met.
Je kunt dan ook gelijk zien dat alles in orde is als hij deze snelheid haalt.
En echt, de carburateur is de zwakste schakel op een metje.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 01-03-2022 05:54 28/30 is een mooie snelheid voor een onbegrensde met.
Je kunt dan ook gelijk zien dat alles in orde is als hij deze snelheid haalt.
En echt, de carburateur is de zwakste schakel op een metje.
Nou deze is wel heel zwak dan :mrgreen: En jawel hoor: te vroeg gejuicht... zucht...

Het lijkt wel alsof ik te incapabel ben om dit metje lopend te krijgen. Vanochtend koud starten en geel drol willen doen. Hij gaf bij ieder trekje twee slagen en daarmee is alles gezegd. Choken heeft geen zin, daar heeft dit metje nooit zin in gehad. Altijd gewoon rijstand. Ik draai de bougie eruit en weer pikzwart. Iedere keer als hij stationair loopt wordt ie zwart en plakkerig of droog. En dan met name als hij koud is. De vlotter omwisselen heeft twee problemen opgelost. Geen zwetende kurkpakking meer en ook verzuipen doet ie niet meer. Na kloten met choke afstelling en stationair schroef wilde hij een beetje lopen. Uiteindelijk maar gaan rijden, niks aan de hand netjes lopen dus weer terug naar huis om stationair af te stellen, gaat hij weer raar doen. Je hoort dat de koppeling wilt grijpen. Ik bedenken wat ik op dit moment nog kan proberen. Toen de begrensde cdi teruggeplaatst. Heel netjes lopen dus ik denk weer een ritje doen. Alles ging goed maar na 10 km om de hoek bij mijn huis viel hij opeens uit Metje kapte er opeens mee en wilde niet meer starten. Naar huis gefietst en bougie eruit gehaald: hagelwit!

En na een kwartiertje gewoon weer vrolijk aanslaan, maar als hij koud is ho maar. Een paar hoogtoerige korten slagen en dan stoppen. En na een uurtje gewoon weer starten alsof er niks aan de hand is.

Teveel lucht. Maar wat?? Bij stationair lopen te rijk staan en bij rijden te arm? Dat kan toch niet.

Hij krijgt alsnog te weinig mengsel. Bij valse lucht zou hij in principe bij choke beter moeten gaan rijden, maar dan valt hij uit.

Carburateur maar weer nakijken en de test doen....
Spartapappa
Spartametoloog

Misschien toch een andere carburateur proberen.
Als de met dan wel goed loopt kun je al het andere uitsluiten.
Dan kun je op je gemak de carburateur herzien.
Plaats reactie