Ik ben er achter waarom het blok zo belachelijk doet: de vlotter sluit niet goed af. Ik wist wel dat hij te rijk stond, maar niet waarom. Het was immers weer een probleem wat weer zomaar ontstond.
Dat zit zo: het motortje gebruikt tijdens het rijden enig zins genoeg benzine om de vlotterkamer net niet (ver genoeg) over te laten lopen. Heel af en toe als je wat langer het gas dicht hield, ging hij een beetje verzuipen, maar dat was na een paar seconden weer verdwenen. Ga je hem stationair laten lopen dan gaat ie meer geven dan het motortje nodig heeft en komt hij te rijk te staan. De benzine blijft door de aanzuigende werking gewoon doorlopen. Hierdoor wordt de pakking tussen het huis en de vlotterbak zeiknat. Uiteindelijk gaat er ook een beetje benzine in de stationair-opening van de luchtfilteropening staan. Dat komt dan denk ik omdat de benzine uiteindelijk gewoon de venturipijp teveel verzadigd, maar waarom komt er dan geen benzine uit het overloopgaatje? Nou ik denk omdat de luchtfilter opening lager zit dan de overloop.. Ik moet zeggen dat ik dit niet eerder had gehad/verdacht maar nu valt alles op zijn plaats met die drie visuele gegevens. Als ik benzine zie staan in de luchtopening denk ik gelijk aan een inlaatlip wat mengsel terugduwt. Dit keer niet dus...
Klopt mijn theorie een beetje?
Hoe gaan/zouden we dit kunnen oplossen? Nou zo:
- andere vlotter erin gooien (Zou wel de makkelijkste en fijnste oplossing zijn.)
- vlotter in zitting 'polijsten' met tandpasta. (Had ik hier ergens op het forum zien staan in een vaag verleden.)
- Als de zitting (ook) niet meer ok� is, dan flikker ik de inhoud gewoon in een ander carburateurhuis. Ik ga niet moeilijk zitten doen om dat buisje eruit te krijgen. Volgensmij is dat ook niet los te krijgen en dat is iets waar ik dan weer geen geduld voor heb.

Ik zal het carburateurhuis niet weggooien, ik ben niet van het weggooien van dingen die te repareren zijn, maar ik ga daar nu niet mee lopen spelen. Geen tijd en zin voor.
Ik rijd al 5 jaar Spartamet, maar er zijn nog zoveel dingen waar ik totale mindfuck van krijg. Je verwacht het gewoon niet en het gebeurt bij de Spartamet...

Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |