Nieuwe �aanwinst�

opmerkelijke of grappige fotos van spartamets

Zwaantje
site mod

Re: Nieuwe �aanwinst�

Bericht door Zwaantje »

Prutser-2009 schreef: 08-03-2022 08:12 Een heren metje is gewoon het sterkste frame wat je kan hebben, daar moeten we gewoon zuinig op zijn.
En dat ben ik helemaal met je eens. Die zullen het ook langer uithouden.

Hierbij nog de foto's. Ik vind het echt een fiets met potentie. Ik zie het al helemaal voor me. Zelfs met roest erop wordt het nog een mooie elegante fiets.

Let niet op de teringzooi, ben al bezig met opruimen.

Dit is ze dan. Uit 1992 met een 399 er onder.
Afbeelding
Rare koplamp, ik ga er even vanuit dat deze niet origineel is. Volgens mij hoort hier zo'n vierkante plastieke op.
Afbeelding
399 blokje, staat nog onbekend.
Afbeelding
Zadel is ergonomisch en flexibel geworden, u kunt zowel schuin, haaks en achterover gebogen zithoudingen aannemen! :mrgreen:
Afbeelding
Roest roest roest.
Afbeelding
Kettingkast waarvoor ik een onderkant moet gaan zoeken.
Afbeelding
Nu heb ik deze met uit 1991 staan ( zo staat het ook echt op kentekenbewijs) en vind hem wel bijzonder overeen komen met de herenmet. Als ze hetzelfde type zijn, dan is deze zwanenhals met het referentiekader om de herenmet weer origineel te maken. Onderdelen eraf halen ga ik niet doen.. deze met gaat namelijk ook weer rijden en hij is nog mooi origineel. Afbeelding

Al met al een goede basis om de herenmet weer op te gaan bouwen en heb er reete zin in!

Verder nog offtopic: het schuurtje waar de metjes wonen. Ben ik nu ook aan het opruimen en schoonmaken. De zooi achterin verhuist naar de zolder van het schuurtje links. Rechts de muur van de garage, daar worden de metjes geopereerd en weer opgelapt :twisted: Opruimen was wel nodig nu ik meer aan de blokjes ga werken. Er komt ook nog een ontvetterbak en water-aansluiting in de garage. Mijn ouwe heeft de ruimte ook nodig (automonteur)
Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Maar Zwaantje dat is geen roest, maar patina !🤣👍
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 09-03-2022 16:10 Maar Zwaantje dat is geen roest, maar patina !🤣👍
:lol: Nou dat is een bijzondere fiets dan helemaal van koper! :D
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

die "vreemde" koplamp is juist wel origineel en zelfs zeldzaam.
IKU is destijds overgenomen door AXA, het is dezelfde IKU lamp maar dan met AXA plaatje erop.
Die zijn maar heel kort gemonteerd en toen zijn die vierkante plastic soubitez lampen gekkomen.

Als het metalen huis nog heel is heb ik nog een lens voor je van een oude IKU lamp.

En wat 2 takt betreft ik zie 2 vreemde eenden in de bijt.
Een Peugeot fox en een Tomos :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 10-03-2022 08:47 die "vreemde" koplamp is juist wel origineel en zelfs zeldzaam.
IKU is destijds overgenomen door AXA, het is dezelfde IKU lamp maar dan met AXA plaatje erop.
Die zijn maar heel kort gemonteerd en toen zijn die vierkante plastic soubitez lampen gekkomen.

Als het metalen huis nog heel is heb ik nog een lens voor je van een oude IKU lamp.

En wat 2 takt betreft ik zie 2 vreemde eenden in de bijt.
Een Peugeot fox en een Tomos :D
Die lens is heel erg welkom... het lampje met houder bungelt nu uit de voorkant!

Ja, die Tomos is echt mijn nood-voertuig. Als niks werkt is dat de oplossing. Het dingt rijdt altijd.

Die Fox was mijn eerste brommer, gisteren bij het opruimen uit de met-schuur gehaald. Heb ik toen nog een nieuwe cilinder en zuiger op gezet. Ik ga die van de hand doen.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Een Tomos zou je alleen stiller moeten kunnen krijgen wat een ongelofelijke jankende herriemakers zijn die blokken.
Heb er hier eentje (jaren 80, Nederlandse Tomos) in onderdelen warm en droog opgeslagen liggen, eens rijdend gekregen bij de reparatie van een spartamet :D

Heeft zo een ouderwetse oranje rode Tomos kleur denk eraan die zo een jaren 70 knaloranje kleur met zwarte accenten te geven.
Is een snor dus hoef ik er geen oranje plaatje op te zetten :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Die dingen zijn wel hufterproof !
Mijn maat had er vroeger ook een, die reed ook altijd !
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 10-03-2022 12:53 Die dingen zijn wel hufterproof !
Mijn maat had er vroeger ook een, die reed ook altijd !
Hahah ja, je moest eens weten wat dat ding allemaal al heeft doorstaan.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 10-03-2022 12:48 Een Tomos zou je alleen stiller moeten kunnen krijgen wat een ongelofelijke jankende herriemakers zijn die blokken.
Heb er hier eentje (jaren 80, Nederlandse Tomos) in onderdelen warm en droog opgeslagen liggen, eens rijdend gekregen bij de reparatie van een spartamet :D

Heeft zo een ouderwetse oranje rode Tomos kleur denk eraan die zo een jaren 70 knaloranje kleur met zwarte accenten te geven.
Is een snor dus hoef ik er geen oranje plaatje op te zetten :mrgreen:
Die Tomos loopt heel zwaar stationair, maar ook weer heel rustig. De slagen zijn zwaar. Je hoort bum bum bum bum bum. Het is een heerlijke brommer. Ben er al eens vanaf hier, naar Den Bosch mee gereden. Niet dat dat ver is, (60 kilometer,) maar heen en terug op ��n tank en dan was ie niet eens leeg. Ook een keertje retourtje Belgi� ermee gedaan. Wat dat betreft ben ik wel een echt brommer-mens.

Die Tomos gaat ook nooit weg. Veel te goede brommer. Die Fox daar in tegen, die gaat naar een hobbyist/verzamelaar die hem wilt hebben.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Er zit trouwens een DellOrto carburateur op. Was verbaasd hoe n goed carburateurtje dat is. Heb hem laatst een keer schoongemaakt. Ging heel gemakkelijk. Had ook een keer een gebroken gaskabel en toen zag ik dat hij aluminium gasschuifje heeft. Zelfs met een gebroken gasschuif kon ik thuis komen. Er zit een bakje onder het zadel met daar in een omkeerbare schroevendraaier/bougiesleutel. Ik ging er op zitten en draaide met de platkop kant de stationair schroef helemaal open en gaan met die banaan. Zo ben ik thuis gekomen toen. Toch had ik liever een Tomos met trappers gehad. Altijd nog een back up. Dat is ook wat ik zo fijn vind aan de Spartamet. Je kan er doodsimpel gewoon mee fietsen.

Maar ik kan niet te lang op de Tomos meer. Dat komt omdat ik dan ontzettend last krijg van mijn rug (scoliose en versleten) en dan ben ik echt een dag of twee naar de klote. En dan ben ik 21.... Dat is helaas ook de reden dat ik niet echt een fysiek beroep zou kunnen uitvoeren, al wil ik dat wel heel graag. Ik ben nogal een binnenvetter en doe nu veel administratief werk en deels fysiek werk, maar ik merk toch dat als ik fysiek bezig ben ik meer in mijn element ben. Het is alleen ik heb de kracht wel en kan het wel, maar die rug gaat zo verrekte zeer doen.

Gek genoeg heb ik bij de met geen last van mijn rug. Ik gebruik de met ook vaak als gewone fiets. Mensen zeggen dat ze zwaar trappen, maar daar heb ik in ieder geval niks van gemerkt. Ik vind 26 inch fietsen sowieso lekkerder fietsen als 28 inch fietsen. Het is ook een fijn idee, dat als je gaat fietsen en je gaat ver, je altijd de motor kan aanzetten om je te ontlasten mocht je moe worden of uitgeput zijn. Met een elektrische fiets hoef ik niet te proberen om te fietsen met de motor uit. Alsof je aan het fietsen bent met een anker aan je achterdrager.

Wel weet ik dat de herenmet hetzelfde zadel gaat krijgen als de oermet. Zo'n ronde met lange veren. Die zit zie ik trouwens ook op de 1991 zwarte damesmet van de foto met die vierkante koplamp. Dat vind ik de fijnste zadels.

Ik ben eigenlijk gewoon een soort ouwe lul in een 'jong' jasje. :D
Plaats reactie