Na eigenlijk jaren probleemloos te hebben gereden met mijn metje doet zich de laatste tijd wat raars voor.
Mijn metje wil niet meer starten met warm motortje.
Als de motor koud is, dan start hij prima. Niet echt in 1 keer, moet vaan 10x ofzo trekken en met de choke spelen (aan/uit. Iets gas/geen gas enzo), maar hij slaat gewoon aan en rijdt dan ook verder prima.
Mogelijk komt dit omdat ik vorig jaar een nieuwe E-bike erbij heb gekocht (Qwic RD11 speed pedelec) die ik gebruik voor woon-werk verkeer en het metje minder gebruikt word. Hij staat veel meer stil nu.
Hoe dan ook. Koud start hij en dan loopt hij ook prima. Er zit een "snelle" CDI onder en na even rustig met 25% gas geven om even warm laten draaien gaat hij bij warme motor ongeveer 27Km/h en klinkt verder happy. tot dusverre goed.
Ik kan er gewoon uren op rijden zonder problemen. Echter, zodra ik hem uit zet wil hij niet meer starten. Dus dan moet ik fietsen. Na ongeveer een uurtje ofzo wil die met veel moeite uiteindelijk weer starten en kan ik weer verder snorren alsof er niks aan de hand was.
Ik heb de carebateur als meerdere keren schoon gemaakt (bing) en ook in de ultrasoon gedaan, maar dit maakt geen verschil. Ook heb ik wat luchtgaten onder bij het luchtfilter geboord ivm dat dit het advies was bij de montage van de snelle CDI toen die tijd. Ik heb ook gewoon vonk bij koude motor.
Echter heb ik dit niet gecontroleerd met warme motor, omdat ik heb begrepen dat je de bougie beter niet kunt verwijderen bij hete motor omdat er kans bestaat op schade van het schroefdraad. Maar de motor loopt gewoon als hij heet is (tot ik het uit zet).
Kan het de ontsteking spoel zijn? Heb hier wat over gelezen op het forum, maar in de regel zie ik dan het probleem dan de motor ook uitvalt als hij eenmaal warm is. Dat doet die van mij dus niet. Ik kan gewoon de tank leegrijden als ik wil.
Ik heb een doos vol motoronderdelen, waaronder een ontsteking spoel. Maar deze is van een blauwe CDI voor een motor met decompressor. Is dat eventueel bruikbaar op dit oudere type motortje?
Het betreft een motortje zonder decompressor en van origine rode CDI.
De uitlaat is verstopt en ik heb er een gaatje ingeboord (onder de originele uitlaat opening) zodat hij weer zijn uitlaat kwijt kan.
Omdat ik er nog niet van overtuigd ben dat dit het probleem is heb ik daar nog even niks aan gedaan. Als jullie zeggen dat dit wel het probleem is, dan koop ik vandaag nog een nieuwe.
Ik heb nu lekker de tijd om aan mijn metje te knutselen en zou graag weer zien dat deze weer perfect start. Want het is en blijft een geweldig leuk ding!