Niet meer starten bij warme motor

Technische vragen
Michaell

Niet meer starten bij warme motor

Bericht door Michaell »

Hoi Allemaal,

Na eigenlijk jaren probleemloos te hebben gereden met mijn metje doet zich de laatste tijd wat raars voor.
Mijn metje wil niet meer starten met warm motortje.

Als de motor koud is, dan start hij prima. Niet echt in 1 keer, moet vaan 10x ofzo trekken en met de choke spelen (aan/uit. Iets gas/geen gas enzo), maar hij slaat gewoon aan en rijdt dan ook verder prima.
Mogelijk komt dit omdat ik vorig jaar een nieuwe E-bike erbij heb gekocht (Qwic RD11 speed pedelec) die ik gebruik voor woon-werk verkeer en het metje minder gebruikt word. Hij staat veel meer stil nu.

Hoe dan ook. Koud start hij en dan loopt hij ook prima. Er zit een "snelle" CDI onder en na even rustig met 25% gas geven om even warm laten draaien gaat hij bij warme motor ongeveer 27Km/h en klinkt verder happy. tot dusverre goed.
Ik kan er gewoon uren op rijden zonder problemen. Echter, zodra ik hem uit zet wil hij niet meer starten. Dus dan moet ik fietsen. Na ongeveer een uurtje ofzo wil die met veel moeite uiteindelijk weer starten en kan ik weer verder snorren alsof er niks aan de hand was.

Ik heb de carebateur als meerdere keren schoon gemaakt (bing) en ook in de ultrasoon gedaan, maar dit maakt geen verschil. Ook heb ik wat luchtgaten onder bij het luchtfilter geboord ivm dat dit het advies was bij de montage van de snelle CDI toen die tijd. Ik heb ook gewoon vonk bij koude motor.
Echter heb ik dit niet gecontroleerd met warme motor, omdat ik heb begrepen dat je de bougie beter niet kunt verwijderen bij hete motor omdat er kans bestaat op schade van het schroefdraad. Maar de motor loopt gewoon als hij heet is (tot ik het uit zet).

Kan het de ontsteking spoel zijn? Heb hier wat over gelezen op het forum, maar in de regel zie ik dan het probleem dan de motor ook uitvalt als hij eenmaal warm is. Dat doet die van mij dus niet. Ik kan gewoon de tank leegrijden als ik wil.
Ik heb een doos vol motoronderdelen, waaronder een ontsteking spoel. Maar deze is van een blauwe CDI voor een motor met decompressor. Is dat eventueel bruikbaar op dit oudere type motortje?

Het betreft een motortje zonder decompressor en van origine rode CDI.
De uitlaat is verstopt en ik heb er een gaatje ingeboord (onder de originele uitlaat opening) zodat hij weer zijn uitlaat kwijt kan.
Omdat ik er nog niet van overtuigd ben dat dit het probleem is heb ik daar nog even niks aan gedaan. Als jullie zeggen dat dit wel het probleem is, dan koop ik vandaag nog een nieuwe.
Ik heb nu lekker de tijd om aan mijn metje te knutselen en zou graag weer zien dat deze weer perfect start. Want het is en blijft een geweldig leuk ding! :)
Telefonica2

Re: Niet meer starten bij warme motor

Bericht door Telefonica2 »

Michaell schreef: 27-12-2024 11:40 Hoi Allemaal,

Na eigenlijk jaren probleemloos te hebben gereden met mijn metje doet zich de laatste tijd wat raars voor.
Mijn metje wil niet meer starten met warm motortje.

Als de motor koud is, dan start hij prima. Niet echt in 1 keer, moet vaan 10x ofzo trekken en met de choke spelen (aan/uit. Iets gas/geen gas enzo), maar hij slaat gewoon aan en rijdt dan ook verder prima.
Mogelijk komt dit omdat ik vorig jaar een nieuwe E-bike erbij heb gekocht (Qwic RD11 speed pedelec) die ik gebruik voor woon-werk verkeer en het metje minder gebruikt word. Hij staat veel meer stil nu.

Hoe dan ook. Koud start hij en dan loopt hij ook prima. Er zit een "snelle" CDI onder en na even rustig met 25% gas geven om even warm laten draaien gaat hij bij warme motor ongeveer 27Km/h en klinkt verder happy. tot dusverre goed.
Ik kan er gewoon uren op rijden zonder problemen. Echter, zodra ik hem uit zet wil hij niet meer starten. Dus dan moet ik fietsen. Na ongeveer een uurtje ofzo wil die met veel moeite uiteindelijk weer starten en kan ik weer verder snorren alsof er niks aan de hand was.

Ik heb de carebateur als meerdere keren schoon gemaakt (bing) en ook in de ultrasoon gedaan, maar dit maakt geen verschil. Ook heb ik wat luchtgaten onder bij het luchtfilter geboord ivm dat dit het advies was bij de montage van de snelle CDI toen die tijd. Ik heb ook gewoon vonk bij koude motor.
Echter heb ik dit niet gecontroleerd met warme motor, omdat ik heb begrepen dat je de bougie beter niet kunt verwijderen bij hete motor omdat er kans bestaat op schade van het schroefdraad. Maar de motor loopt gewoon als hij heet is (tot ik het uit zet).

Kan het de ontsteking spoel zijn? Heb hier wat over gelezen op het forum, maar in de regel zie ik dan het probleem dan de motor ook uitvalt als hij eenmaal warm is. Dat doet die van mij dus niet. Ik kan gewoon de tank leegrijden als ik wil.
Ik heb een doos vol motoronderdelen, waaronder een ontsteking spoel. Maar deze is van een blauwe CDI voor een motor met decompressor. Is dat eventueel bruikbaar op dit oudere type motortje?

Het betreft een motortje zonder decompressor en van origine rode CDI.
De uitlaat is verstopt en ik heb er een gaatje ingeboord (onder de originele uitlaat opening) zodat hij weer zijn uitlaat kwijt kan.
Omdat ik er nog niet van overtuigd ben dat dit het probleem is heb ik daar nog even niks aan gedaan. Als jullie zeggen dat dit wel het probleem is, dan koop ik vandaag nog een nieuwe.

Ik heb nu lekker de tijd om aan mijn metje te knutselen en zou graag weer zien dat deze weer perfect start. Want het is en blijft een geweldig leuk ding! :)
vrij zeker wel een probleem. Een 2 takt heeft tegendruk nodig. De juiste tegendruk. Een verstopte uitlaat geeft te veel tegendruk en de motor kan niet goed "uit"ademen.
Michaell

Bericht door Michaell »

Interessant! En klinkt logisch! Had er nooit meer aan gedacht dat 2-takt motoren inderdaad wat tegendruk nodig hadden! Ik herinner me dat nog van toen ik vroeger nog aan mijn zundapp sleutelde (oh, had ik die nog maar!).
Dan gaat die waarschijnlijk ook koud weer een stukje beter starten verwacht ik (Was er zo gewend aan geraakt).

Dan gaan we daar maar eens mee beginnen! :)
Ik ga gelijk een nieuwe uitlaat en een verse rubberen ring bestellen bij spartamet-onderdelen.nl

Bedankt voor de tip! Ik laat even weten zodra die binnen is en het resultaat. Ik hoop dat het dan weg is.
Het is best vervelend wetende dat je alleen maar 1 rondje kan rijden zonder de motor uit te zetten om te tanken of een kopje koffie ergens te doen wetende dat die anders niet meer start.

Edit: Bestelling geplaatst. 1x uitlaat + 1x uitlaatrubber en voor de zekerheid ook het trillingsdemper.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Een 6 mm gaatje in de ring die om het luchtfilter gaat, (achterdeksel) en dan aan de kant waar de cdi zit,… volstaat meestal.
Dan een NGK bp4 bougie er in.
En een nieuw uitlaatje. (Met rubberen ring)

Als die drie dingen gedaan zijn ben ik er van overtuigd dat het geheel goed zal lopen, mits de boel verder gezond is (keeringen, zuigerveer, cilinderwand, zuiger)

Tip: controleer ook gelijk het membraan op een juiste werking.
Michaell

Bericht door Michaell »

Bedankt voor de tip Spartapappa!
Ik moest vandaag toch even snel boodschappen doen en dan kom ik toevallig langs de Brezan. Ik ben naar binnen gelopen om te vragen of ze deze specifieke bougie hadden. En jawel! Dat kwam even geweldig mooi uit. :)
Heb er gelijk 2 gehaald. Kan ik voorlopig weer even voorruit. De bougie die er nu inzit zit er al weer 3 tot 4 jaar in ofzo. Kan inderdaad nooit kwaad om deze gelijk mee te vervangen.

Uitlaatje incl. de rubberen ring en trillingsdemper zijn onderweg. Heb de bevestigingsmail al binnen zag ik net. Hopelijk komt die aankomende week binnen. Ik verwacht wat vertraging natuurlijk ivm de feestdagen. Maar ik ben een geduldig man.
Ik heb ook nog een nieuw in doos luchtfiltertje gevonden die ik ooit extra besteld had. Deze gaat er dan ook gelijk op als bonus.
Ik heb ook nog kopervet liggen in de schuur. Staat me iets van bij nog dat de rubberen uitlaat ring even in kopervet gezet moet worden voor montage. En natuurlijk zal ik ook gelijk het uitlaatpoortje inspecteren en schoonmaken.

Het membraanplaatje zal ik ook gelijk even extra controleren. Goede tip!
Heb er gelijk even een checklistje van gemaakt en opgeschreven in mijn kladblok zodat ik niet iets vergeet.
Ik heb inderdaad goede hoop dat dit metje weer lekker gaat snorren en starten met warme motor in de nabije toekomst!

Nog even een extra vraagje Waar ik al een poos mee loop:
De laatste jaren hebben we zoals we allemaal weten E10 benzine en ik vraag me af of een metje daar geschikt voor is?
Ik heb al die tijd voor alle zekerheid Super 98 E5 erin gedaan en gemengd op 1:75 (ivm snelle CDI iets vetter op advies van spartamet-onderdelen.nl). E10 is immers goedkoper. Hoewel Super 98 de E5 aanduiding heeft heb ik dankzij mijn testkit kunnen bevestigen dat er toch absoluut geen ethanol in zit. Maar het is wel €2,20 Per L vs €1,94 voor E10.
De E10 hier bevat inderdaad exact 10% ethanol. volgens mijn testkit.
Scheelt eventueel toch weer op een tankbeurt. Maar ik weet niet of ik dit veilig kan doen, dus uit voorzorg nooit erin gedaan.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Géén E10 tanken!
Je hebt kans dat de rubbers (membraan bv) er niet tegen kunnen en dan wordt het een dure grap.
Bovendien trekt ethanol water aan en mengt het slecht (of niet) met tweetakt olie.
E10 is 26 cent per liter goedkoper...nou dan zou je per 100km (en dat is een heel eind op een spartamet) het enorme bedrag van 40 cent :roll: besparen. Daar koop je tegenwoordig niks meer voor.
Verkeerde zuinigheid!
Michaell

Bericht door Michaell »

Oei, dat klinkt niet best! Ben blij dat ik uit voorzorg die troep er niet ingegooid heb.
Bedankt voor de info spartarie!
Was er al een beetje bang voor. Maar nu weet ik het zeker!
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Ik gooi e10 zelfs niet in de tank van mijn auto.
Michaell

Bericht door Michaell »

Ik ook niet. Maar met name omdat ik op LPG rij en dus te weinig benzine tank. Ik gooi er ook altijd maar voor maximaal voor €30,- in. Dus nooit een volle tank. Ik eindig anders uiteindelijk met een tank vol water. De auto zelf (Volvo 850 MY 1996) kan er echter wel tegen (zolang ik OEM onderdelen gebruik tenminste).

Bij mijn motor (Suzuki bandit S1200 MY 1998) kwam ik er achter dat die ook niet geschikt is voor E10 na de introductie van E10. Ongeveer 6000Km later begonnen alle carebateurs te lekken en de brandstofleiding was ook ernstig aangetast. Was nog een hele klus om alle carebateurs uit elkaar te trekken en alle pakkingen te vervangen en de carebateurs weer af te stellen en te synchroniseren (Anders krijgt niet elke cilinder dezelfde hoeveelheid brandstof). Was een volle dag werk. De dealer bevestigde het ook. Mijn motor is niet geschikt voor E10. Pas vanaf MY 2000 is die geschikt (Die uitvoering heeft een andere motor die water gekoelt is ipv olie en luchtkoeling en heeft injectie. Is een compleet andere motorfiets geworden).
Ethanol is agressief en rot spul. Het tast aluminium en bepaalde rubbers en pakkingen aan.
Dit was ook de les waardoor ik het niet in mijn metje durfde te gooien uiteindelijk.

MAAR!
Ik heb zojuist een track en trace binnen gekregen van PostNL (2x zelfs!)!
Mijn uitlaatje enzo komen morgen middag ergens binnen. :mrgreen:
Morgen kom ik er niet aan toe. Maar eind vd week lekker sleutelen aan het metje en uittesten! Oh, ik ben zo benieuwd! :)
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

E10 is echt slecht voor verbrandingsmotoren.

De afdichtingen voor ethanol en compressie verhoudingen zijn anders dan voor kool waterstoffen.
Een motor voor de Braziliaanse markt is ontworpen en geschikt voor E85 (85% ethanol) en heeft zodoende geen enkel probleem met betrouwbaar rijden op Alcohol.
Alcohol word daar geproduceerd uit biomassa afval en het de olie exporteren ze!

Alcohol toevoegen aan benzine is net als biomassa toevoegen om te verbranden aan elektriciteitscentrales alleen op papier goed voor het milieu.
Mais word geproduceerd in het mid westen van de VS.
Gaat daarna per lange treinreis naar de zuidoost kust waar het op een schip geladen word.
In de Rotterdamse haven gaat het op de trein naar Hongarije waar er Ethanol van gemaakt word.
De Ethanol komt per trein terug naar Rotterdam waar het bij de raffinaderijen bij de brandstoffen gemengd word.
En dan pas word de benzine getransporteerd over geheel Europa!
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie