Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Zwaantje
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 04-02-2022 06:05 Echt een rotklusje met dat scherpe draad, ben al drie vingers kwijt🤣🤣🤣🤣🤣👍
Haha ja. Ik vertelde jou laatst al toen ik bij je was, dat ik toen met dat groene binddraad voor in de tuin bezig was. Nadat ik klaar was kwam ik er achter dan ik een halve centimeter in mijn vingers had gesneden met dat rotdraad.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Project heeft helaas een dagje of 3 stil gelegen. Daar komt nog even bij dat mijn vader een hart-infarct heeft gehad vanochtend, dus allemaal klere zooi afgelopen dagen. Net even bezig geweest met de motor om mijn gedachten een plaats te kunnen geven. Ik heb de krukas met koppelingssegmenten in elkaar gezet. Met dank aan Spartarie voor de beklede segmenten en het heel erg behulpzame visdraad. Daarna koppelingsklokje met nieuw naaldlagertje erop. Verder het small end lager vervangen en de zuiger erop gezet met een nieuwe veer. Ik had een beetje een hard hoofd in het plaatsen van de zuigerpen borgveertjes. De laatste keer dat ik dat deed werd het een groot springende veertjes festijn. Ik ben gecontroleerd te werk gegaan met een puntbektang van mijn vader. De veertjes zaten er zo in.

Toen ik de gereedsschapswagen van mijn pa open trok (Hij is automonteur,) bekroop me een beetje een raar gevoel. Hij ligt nu in het ziekenhuis en ik zit met zijn gereedschap een krukas in elkaar te zetten... We mochten helaas niet bij die ouwe blijven omdat hij moest rusten. Morgen maar even langsgaan.

Ik denk dat ik straks nog even wat klein voorwerk ga doen. Pasvlakjes van de carters ontvetten met thinner en dan misschien alvast uitlaatje monteren met een nieuwe ring en kopervet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Net bezig

Bericht door Net bezig »

Mooie foto's zeg.
Beste met je vader hoor, oohh, ik keek het nog even na. Ik kreeg al 18 jaar geleden 2 stents in mijn hartslagaders, dan ben je blij hoor, heb je daarna geen beperkingen. Steeds weer blij als je erop terug ziet. Maar 4 jaar later verstopte er toch weer een stent, zette de chirurg (dezelfde van de eerste) er weer een in. Dus stent in een stent ?! Zei ik dokter, mijn glas is vaak half vol, als die nou toch weer vernauwd ??? Zei ie, zet ik er weer ��n in. Als technicus ben je dan toch om, als hij het zegt....En ik mag hem geloven toch ?
Probeer nog steeds de helft van de tijd, wat best zwaar is te fietsen op mijn sax, zodat ie 1 op 80 loopt. Raad het iedereen aan. Blijven bewegen hoor. Hartelijke groet.
Laatst gewijzigd door Net bezig op 08-02-2022 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Hey man�..wat een rotnieuws !
Ik hoop dat het snel beter gaat met je pa.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

pfff dat is heftig, zulk nieuws.
In zulke gevallen is familie echt belangrijker dan een metje.
Maar kan ook begrijpen dat het even de gedachten en zorgen van je verzacht door er aan te sleutelen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Allemaal bedankt voor het medeleven. Het is inderdaad zoals Vrotkees zegt is het wel fijn om even bezig te zijn en even de gedachten te verzetten.

Ik ben vanochtend begonnen met het monteren van de uitlaat. Lekker veel koperpasta ertussen en hij gleed er zo in.

Cartertje lekker schoon uitlaatje erop en in de bankschroef
Afbeelding

Krukaskeerring gevuld tussen de lippen en bij het veertje met kroon blauw lagervet.
Afbeelding

Krukas met koppeling en nieuwe keerringen ingebouwd. De zuiger loopt met de nieuwe veer als nieuw in de cilinder.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard een nieuw toplagertje.
Afbeelding

Ik had alleen een klein probleempje. Ik had de onderdelen uit Duitsland binnen, maar de grote keerring over de naafhuls, die waren ze vergeten. Het geldterug en maar in Nederland besteld. Deze komt vandaag binnen. Dan kan ik de aandrijfas ook op gaan bouwen. Natuurlijk kan ik al wel een begin maken met de naafhuls. Hier ga ik nog wel de bond voor het vloeken bij nodig hebben. Ik vind dat eigenlijk het kutste van alles; de naafhuls afstellen.

Wordt vervolgd.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

De naafhuls is de 2de reden (nr.1 is de carburateur) waarom er zoveel leden zijn bij de bond VOOR het vloeken. :mrgreen:
Het is net dat ene punt vinden waar de naaf niet over de kogels klikt en er geen speling is op de naaf.
Die conus, contramoer en voorspanning instellen op de naaf kunnen je dag goed verpesten.

Maar als je de as dan vast hebt en het wiel draait soepel met de naaf rond over de as zonder klikken en zijdelingse speling :ugeek:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Als je een naafhuls keering met veertje hebt.
Dan vind ik het ook lastiger afstellen dan wanneer je er een zonder hebt.
Laatst ook een naafhuls afgesteld maar met een naafhuls keering zonder veertje er in.
Dit ging veel makkelijker en met meer gevoel.
Ik had hem in een keer meer dan perfect staan.
Degene met veertje die hebben de weerstand van dat veertje tegen. Hierdoor is de boel moeilijker af te stellen vind ik.
De boel blijft dan redelijk stroef draaien (weerstand)
Het lukt uiteindelijk wel hoor�.
De grote naafhuls keering heb je trouwens ook in een variant met en zonder veertje.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 08-02-2022 17:22 De naafhuls is de 2de reden (nr.1 is de carburateur) waarom er zoveel leden zijn bij de bond VOOR het vloeken. :mrgreen:
Het is net dat ene punt vinden waar de naaf niet over de kogels klikt en er geen speling is op de naaf.
Die conus, contramoer en voorspanning instellen op de naaf kunnen je dag goed verpesten.

Maar als je de as dan vast hebt en het wiel draait soepel met de naaf rond over de as zonder klikken en zijdelingse speling :ugeek:
ik was voor vandaag gestopt aangezien het maar niet echt lukte met de naaf (voor mijn gevoel voor speling dan.) De zijdelingse speling was weg netjes weg, maar als ik het wiel erop had: nog steeds speling op de achtervelg als ik het wiel op zijn hoogste en laagste punt proberen heen en weer te bewegen. Pakte ik hem
Rechts of links (zijdelings) geen enkele speling.

Wat ook niet echt helpt is dat de workmate iets speling heeft als je ook maar wat krachtiger aan dat wiel gaat zitten rukken.

Kom trouwens ook niet verder; postnl had besloten de grote naafhulskeerring toch maar morgen te brengen in plaats van vandaag.
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 08-02-2022 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 08-02-2022 18:55 Als je een naafhuls keering met veertje hebt.
Dan vind ik het ook lastiger afstellen dan wanneer je er een zonder hebt.
Laatst ook een naafhuls afgesteld maar met een naafhuls keering zonder veertje er in.
Dit ging veel makkelijker en met meer gevoel.
Ik had hem in een keer meer dan perfect staan.
Degene met veertje die hebben de weerstand van dat veertje tegen. Hierdoor is de boel moeilijker af te stellen vind ik.
De boel blijft dan redelijk stroef draaien (weerstand)
Het lukt uiteindelijk wel hoor�.
De grote naafhuls keering heb je trouwens ook in een variant met en zonder veertje.
Ik heb er een met een rubbertje tussen de conus. Hierdoor is hij inderdaad iets stroever.
Plaats reactie