eigenaardig ontwerp koppeling

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

VOKSO

eigenaardig ontwerp koppeling

Bericht door VOKSO »

Laatst haalde ik een blokje uit elkaar omdat ik het vermoeden had dat de frictie op de koppeling versleten was.Nu ben ik steeds in bewondering voor de soms erg knappe oplossingen die de ingenieurs van Spartamet bedacht hebben,hoewel... De beide koppelingshelften worden samengehouden door een lange gesloten veer (en ook nog enkele smalle stalen bandjes) nu wat die veer betreft,stelde ik vast dat de veer zowat vastgebakken zit door roetvorming en verbrandingsresten,waardoor die echt niet meer doet wat van haar verlangd wordt.Het is toch de bedoeling dat door de middelpuntvlietende kracht beide helften zich uitzetten en aanslepen tegen de koppelingsbus.Welnu,door die gebrekkige constructie ga ik ervan uit dat bepaalde delen van die veer gewoon niet worden uitgerokken.Hebben de ingenieurs van Spartamet hier een 'steek' laten vallen of heb ik er een verkeerde kijk op ?Er zijn toch technisch veel betere oplossingen die konden aangewend worden den ik zo...
Gast

Re: eigenaardig ontwerp...

Bericht door Gast »

VOKSO schreef:Hebben de ingenieurs van Spartamet hier een 'steek' laten vallen of heb ik er een verkeerde kijk op ?Er zijn toch technisch veel betere oplossingen die konden aangewend worden den ik zo...
Hier ligt een schone taak voor je open...:twisted:
Je kan ook simpelweg het hele koppelingselemen een weekje in de diesel leggen...
Diesel lost vuiligheid wel op.
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
nee niet de ingenieurs van Spartamet maar die van Sachs....:evil:
Deze "gesloten" Veer schuurde op de stalen bandjes en deze bandjes zijn fixeerd in de koppeling. Kan zijn dat die smale bandjes zjn niet meer op de rechte plaats. vezoek met een smalle tang deze bandjes een beetje bewegen
of de tip van Ko
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

als er teveel olie bij de benzine gemengd is in het verleden vervuilt alles ook extra intern.
vuiligheid is nog goed schoon te krijgen roest niet

En een nachtje de krukas laten weken in de diesel is nooit verkeerd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

fehntjer schreef:Moin,
nee niet de ingenieurs van Spartamet maar die van Sachs....:evil:
Deze "gesloten" Veer schuurde op de stalen bandjes en deze bandjes zijn fixeerd in de koppeling. Kan zijn dat die smale bandjes zjn niet meer op de rechte plaats. vezoek met een smalle tang deze bandjes een beetje bewegen
of de tip van Ko
Ik heb bandjes gezien die bijna helemaal doorgesleten waren. Dat komt de werking echt niet ten goede.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
VOKSO

eigenaardig ontwerp...

Bericht door VOKSO »

Mijn probleem is niet hoe ik de veer en de andere onderdelen moet reinigen en tenslotte het geheel terug moet monteren (wat inmiddels al gebeurd is.) maar enkel het eigenlijke ontwerp deed me de wenkbrauwen fronzen.In andere bromfietsen meende ik vroeger gezien te hebben dat de beide helften telkens met een goed vrijliggende veer met mekaar verbonden waren.Is toch technisch v��l beter ? Bovendien zijn er nog van die stalen bandjes die vlug 'gekwetst' zijn.Ook waar de lange veer tenslotte terug in elkaar grijpt lijkt me erg zwak.Ik durf er niet aan denken als zo(n haakje afbreekt tijdens het rijden... In alle geval dank voor reactie,het houdt het geheel hier 'levendig' omtrent dat vehikel dat SPARTAMET heet !!
blauwlap
Erelid

Bericht door blauwlap »

zou een raketgeleerde niet helemaal simpel worden van de eigenaardigheden van de met?
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Het beste kun je een MET vergelijken met een vrouw.

De allereerste indruk is dat alles heel simpel is.
Maar als je eenmaal er mee omgaat bent merk je pas hoe eigenaardig ze zijn en ze je tot wanhoop kunnen drijven :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Re: eigenaardig ontwerp...

Bericht door Jan »

VOKSO schreef:Mijn probleem is niet hoe ik de veer en de andere onderdelen moet reinigen en tenslotte het geheel terug moet monteren (wat inmiddels al gebeurd is.) maar enkel het eigenlijke ontwerp deed me de wenkbrauwen fronzen.In andere bromfietsen meende ik vroeger gezien te hebben dat de beide helften telkens met een goed vrijliggende veer met mekaar verbonden waren.Is toch technisch v��l beter ? Bovendien zijn er nog van die stalen bandjes die vlug 'gekwetst' zijn.Ook waar de lange veer tenslotte terug in elkaar grijpt lijkt me erg zwak.Ik durf er niet aan denken als zo(n haakje afbreekt tijdens het rijden... In alle geval dank voor reactie,het houdt het geheel hier 'levendig' omtrent dat vehikel dat SPARTAMET heet !!
/spm
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gast

Bericht door Gast »

Kijk, laten we duidelijk stellen dat er nog HONDERDEN Metjes rondrijden.
Als je gaat rondneuzen op het forum zul je zien dat er uiterst weinig
aan koppelinstoringen optreden, in een enkel geval gaat het dan om versleten voeringen.
Zo goed werkt het spul dus...
Plaats reactie