Raar contactsleutel/slot op E-start accu box ?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Wrackhoudt
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-04-2010 21:45

Bericht door Wrackhoudt »

De sleutels op de foto,s zijn toevallig twee dezelfde.
E�n orginele sleutel met reserve sleutel.
Zelfde sleutel past dus op twee kanten, namelijk
1)De kant van accubox/batterij.
2)De kant om de elektrische start in/uit te schakelen
Staat deze op uit ,dan werkt de handstart ook niet !
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

Ik moet de kant waarbij je bij de accu en verdere elektronica kan, openmaken door middel van een schroef los te draaien en niet door middel van een sleutel.
Pret, op de Spartamet
hakkepuf
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-07-2013 14:44

Bericht door hakkepuf »

pretmet schreef:Ik moet de kant waarbij je bij de accu en verdere elektronica kan, openmaken door middel van een schroef los te draaien en niet door middel van een sleutel.
Hoi Pretmet,

ik heb het precies zoals jij ook hebt. (Saxonette uit 2000) Geen sleutels en een schroef die ik eerst moet losdraaien als ik de accu wil bijladen.
Mijn achterlamp gaat aan zodra ik de dynamo voor op het wiel zet en het wiel laat draaien. (voorlamp brandt dus op de dynamo en achterlamp op de accu) Zodra ik stil ga staan blijft de achterlamp nog een aantal minuten branden.
Gast

Bericht door Gast »

Ko de Dorpsgek schreef:Je bent in het bezit van een belg.
Daar is het verplicht als je stilstaat dat je licht blijft branden.
Als je geen sleutel hebt zeter dan een schakelaartje tussen...
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

hakkepuf schreef:
pretmet schreef:Ik moet de kant waarbij je bij de accu en verdere elektronica kan, openmaken door middel van een schroef los te draaien en niet door middel van een sleutel.
Hoi Pretmet,

ik heb het precies zoals jij ook hebt. (Saxonette uit 2000) Geen sleutels en een schroef die ik eerst moet losdraaien als ik de accu wil bijladen.
Mijn achterlamp gaat aan zodra ik de dynamo voor op het wiel zet en het wiel laat draaien. (voorlamp brandt dus op de dynamo en achterlamp op de accu) Zodra ik stil ga staan blijft de achterlamp nog een aantal minuten branden.
Ah, eindelijk. En hoe zet jij het contact op aan? Want ik heb echt geen idee. Heb niks om dat knopje om te draaien(aan de kant waar on/off staat, waar normaler wijze een sleutelgat zou moeten zitten). Of staat de elektrobox dan standaard op aan? (dan is namelijk de accu dood)
Pret, op de Spartamet
hakkepuf
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-07-2013 14:44

Bericht door hakkepuf »

pretmet schreef:
hakkepuf schreef:
pretmet schreef:Ik moet de kant waarbij je bij de accu en verdere elektronica kan, openmaken door middel van een schroef los te draaien en niet door middel van een sleutel.
Hoi Pretmet,

ik heb het precies zoals jij ook hebt. (Saxonette uit 2000) Geen sleutels en een schroef die ik eerst moet losdraaien als ik de accu wil bijladen.
Mijn achterlamp gaat aan zodra ik de dynamo voor op het wiel zet en het wiel laat draaien. (voorlamp brandt dus op de dynamo en achterlamp op de accu) Zodra ik stil ga staan blijft de achterlamp nog een aantal minuten branden.
Ah, eindelijk. En hoe zet jij het contact op aan? Want ik heb echt geen idee. Heb niks om dat knopje om te draaien(aan de kant waar on/off staat, waar normaler wijze een sleutelgat zou moeten zitten). Of staat de elektrobox dan standaard op aan? (dan is namelijk de accu dood)
Ik heb even beter gekeken, er blijken toch batterijen te zitten in mijn achterlicht(ledjes). Er lopen wel draadjes van mijn dynamo naar het achterlicht maar die dienen er puur voor om te vertellen dat het licht aan moet. Ook wel logisch want een ledachterlicht laat je niet voeden door een fietsdynamo. Er is geen connectie met de accubox, deze dient in mijn geval dus alleen voor de elektrische start.
De accu loopt dus verder niet leeg en het contact staat inderdaad altijd aan. Het enige wat er op zit is het startmotortje. En ja, de motor kan dus ook door iedere wildvreemde worden gestart want er zit geen startblokkering op. Maar mocht een lolbroek dat dan doen, dan zal die toch wel het benzinekraantje vergeten en valt die wel weer uit.
pretmet
Berichten: 120
Lid geworden op: 15-08-2013 18:31

Bericht door pretmet »

Thanks! Dan weet ik in ieder geval waar het dus aan ligt; de accu. Opzich vind ik het helemaal niet erg om met de hand te starten, alleen het koord zit natuurlijk helemaal op het starterdeksel. Dus nieuwe accu of koord verlengen, of gewoon maar bukken :P

Oh ja en meestal weten ze toch niet dat ze het hendeltje over moeten halen van de uit-stand naar de rij of chokestand :P

Accu miss ook maar weer eens proberen op te laden, zo door de zoekfunctie heen heb ik begrepen dat de accu niet echt snel oplaad met de normale lader, meer als 24 uur is nodig zo te lezen.

Trouwens even een korte vraag nog: word de accu eigenlijk opgeladen door het draaien van de motor? Er word natuurlijk elektriciteit opgewekt door de spoel, maar lijkt me niet door te geven aan de accu, of heb ik dit mis?
Pret, op de Spartamet
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin ,
als je een Saxonette Classik heeft da is geen plek voor een sleutel. alleen voor een schroev.
het 4 of 5 verschillende Accuboxes
zoek en kijk maar na berichten van "Paul-M."op diet duitse Forum
http://www.hilfsmotor.eu/forum/

linker kant "suchen" en danaa "Suchbegriffe" doe je "elektroanschl�sse" in en bij "Autor" Paul-M. of bij "Suchbegriffe" doe je "Z�ndunterbrechung?"
een de Autor ook Paul-M.
hij heef een aantal aan Fotos van de Accoboxes ook van de printplatjes .
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
hakkepuf
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-07-2013 14:44

Bericht door hakkepuf »

Hoi, er zit een laadspoeltje in de ontsteking om de accu op te laden. Deze laadt met weinig vermogen. Het schijnt dat je 24 uur moet rijden om de accu weer vol te krijgen.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
ja de ladstrom van 85mA voor een Ni-Cd Accu is geweldig........
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast