Ideale luchttoevoer voor de MET

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

http://spartametforum.nl/help-ik-he ... -t213.html
Het hangt natuurlijk ook allemaal samen met de staat (en merk)van het luchtfilter is mijn ervaring.
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey »

Meer lucht. Dan zul je toch ook je sproeier moeten wisselen.
Anders loopt hij te schraal.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

De venturi bepaalt de mengverhouding.
en die blijft steeds hetzelfde.

ga je de sproeier veranderen ga je de mengverhouding veranderen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Vrotkees schreef:venturi
...ehe... :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey »

Met meer lucht krijg je ook een andere mengverhouding.
Je wilt meer koude lucht je blok in hebben.
Koude lucht betekend meer zuurstof en dus een te schraal mengsel.
Vandaar dat je in mijn ogen ook meer benzine nodig hebt.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Mikey schreef:Met meer lucht krijg je ook een andere mengverhouding.
Je wilt meer koude lucht je blok in hebben.
Koude lucht betekend meer zuurstof en dus een te schraal mengsel.
Vandaar dat je in mijn ogen ook meer benzine nodig hebt.
Je beredenering is niet correct
Waarom loopt een metje dan zonder luchtfilter en zonder kap hetzelfde als met luchtfilter en kap :?

Het mengsel word bepaald in de venturi nergens anders.
Het luchtfilter en luchttoevoer heeft niks met het mengsel te maken.

het gaat om de luchtdruk van de omgeving die van invloed is.
hoe hoger de luchtdruk hoe meer massa de lucht heeft.
de mengverhouding blijft dan ook het zelfde alleen je krijgt meer mengsel in de motor.

Dat is ook de reden dat er turbo en schroefcompressoren zijn uitgevonden. :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Mikey schreef:Met meer lucht krijg je ook een andere mengverhouding.
Je wilt meer koude lucht je blok in hebben.
Koude lucht betekend meer zuurstof en dus een te schraal mengsel.
Vandaar dat je in mijn ogen ook meer benzine nodig hebt.
Denkfout.
Zoals Vrot al zei, de venturi bepaald de verhouding brandbaar mengsel/zuurstof.
De denkfout zit hem in meer lucht, dat moet zijn meer brandbaar mengsel.
Voorbeeld:
Een opgeboorde carburateur betekent niet noodzakelijker wijs een grotere sproeier.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

onze opper spartamet nestor heeft gesproken ugh ///
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Mikey
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey »

Je kunt mij veel vertellen.
Maar als je een willekeurige motor meer lucht geeft.
MOET hij ook meer benzine krijgen.
Of het moet zijn dat de carburateur zelf niet meer lucht doorlaat.
Heb op mijn MTX SH weer de originele filter op gezet.
Zat een 'racefilter' op.
Dus hij krijgt nu minder lucht.
Dus heb ik er een kleinere sproeier in moeten zetten.
In mijn ogen logisch.

Een turbo zorgt voor meer lucht in de motor.
Dus meer zuurstof. En dus kan er meer brandstof in gespoten worden.
Een intercooler �(zoals de naam al zegt) koelt de inlaatlucht.
Koudere lucht neemt minder ruimte in dus kan er meer in en meer lucht bevat
over het algemeen meer zuurstof. Dus weer meer brandstof.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3290
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

ik hoor het wel als je de nobel prijs voor de natuurkunde hebt gekregen voor het omzeilen van de natuurwetten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast